زنجان - ایرنا - مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: هم اکنون ۴۹ بیمار اوتیسمی در سامانه مدیریت نشان بیمه سلامت مشخص شده و از بسته خدمتی توانبخشی بهره‌مند هستند.

سعید کرمی زنجانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسته خدمتی تعریف شده برای بیماران اوتیسم شامل کار درمانی، گفتار درمانی، مداخلات رفتاری - آموزشی، مداخلات مشاوره حمایتی و مشاوره تجویز سمعک است.

وی اضافه کرد: تعرفه این بسته ها به صورت ۱۰۰ درصد در بخش دولتی و ۸۰ درصد در بخش خصوصی توسط بیمه سلامت و صندوق بیماران خاص و صعب العلاج پرداخت می‌شود.

کرمی خاطر نشان کرد: افراد دارای اوتیسم نشان دار شده در سامانه‌های بیمه سلامت با حمایت صندوق بیماران خاص و صعب العلاج بدون محدودیت سنی تحت پوشش قرار دارند.

وی یادآور شد: هم اکنون بیش از ۸۰ درصد بیمه شدگان سلامت استان معادل ۴۸۹ هزار و ۳۰۴ نفر به صورت رایگان تحت پوشش خدمات بیمه سلامت قرار دارند.

اختلال طیف اوتیسم (ASD) نوعی اختلال رشد است که شامل نقص در تعامل و برقراری روابط اجتماعی، مشکل در پردازش و ادراک و بروز رفتارهای تکراری می‌شود.

اصطلاح طیف در این تعریف بازتاب دهنده این حقیقت است که علائم در بین افراد مختلف تفاوت دارد و از انواع و شدت متغیری برخوردار است.

علائم اوتیسم از ۲ سالگی در فرد ظاهر می‌شود و قابل تشخیص است.

اصطلاح "بیماران نشان دار" به افرادی اطلاق می شود که در سامانه بیمه سلامت مشخص شده اند و به صورت خودکار از مزایای صندوق بهره‌مند می‌شوند.

علاوه بر سهم بیمه پایه، سهم صندوق صعب‌العلاج نیز برای این بیماران محاسبه می‌شود.