خمین - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان محلات گفت: تاکنون هفت هزار نفر، معادل ۱۶ درصد از جمعیت هدف این شهرستان در طرح غربالگری فشار خون و دیابت شرکت کردند.

مسعود مظلومی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ۴۳ هزار و ۶۶۳ نفر از جمعیت هدف شهرستان محلات تحت پوشش طرح ملی غربالگری فشار خون و دیابت قرار می‌گیرند.

وی توضیح داد: این طرح در محلات همزمان با سراسر کشور در حال اجراست و گروه هدف این پویش، افراد ۱۸ سال به بالا و زنان باردار هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان محلات اظهار کرد: در مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی چند عامل اساسی از جمله دیابت و فشار خون بالا دخالت دارد.

مظلومی اضافه کرد: شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است که تعداد۲ هزار و ۷۷۶ نفر مبتلا به دیابت و چهار هزار و ۶۸ نفر از جمعیت محلات مبتلا به فشار خون ثبت شده در سامانه سیب هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری فشار خون و دیابت گفت: در این طرح، خدمات فشار خون و دیابت برای گروه‌های هدف به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان محلات با بیان اینکه در این طرح حتی بیماران دیابتی و مبتلایان به فشار خون هم غربالگری می‌شوند، ادامه داد: طبق برنامه، در مرحله بعدی برای غربالگری آن گروه از بیمارانی که بنا به دلایلی امکان حضور فیزیکی ندارند، تیم‌های سیار اعزام خواهد شد.

مظلومی گفت: شهروندان می‌توانند برای اندازه‌گیری قند و فشار خون به مراکز بهداشتی شهر و روستاها مراجعه کنند و مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت در ساعت‌های اداری فعالند و شیفت عصر مرکز شماره یک شهری نیز از ساعت ۱۶ الی ۲۱ فعال است.

وی، مدت اجرای این طرح را ۲۰ آبان تا ۱۵ دی‌ عنوان کرد و افزود: تشخیص و کنترل زودهنگام دیابت و فشار خون اهمیت زیادی دارد.

مظلومی تاکید کرد: تاکنون جمعیت هدف کمتری برای غربالگری مراجعه کرده‌اند و طبق جدول زمان‌بندی از برنامه عقب هستیم و به مشارکت مردم برای اجرای موفق این برنامه نیاز است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان محلات با بیان اینکه مهم‌ترین هدف این برنامه، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشار خون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است، افزود: مردم هنگام مراجعه باید کارت ملی یا شماره ملی خود را همراه داشته باشند.

محلات با جمعیت ۵۵هزار نفر در جنوب استان مرکزی واقع است.