تبریز - ایرنا - وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آثار تاریخی و تمدنی شمال آذربایجان شرقی در مناطق مرند و جلفا را شناسنامه هویتی ایران دانست.

به گزارش ایرنا، عزت الله ضرغامی روز سه شنبه در بازدید از آثار تاریخی شهر مرند در جمع خبرنگاران، افزود: این شهرستان ها دارای تنوع وجود مساجد، تپه ها، محوطه ها و کاروانسراها و بناهای مختلف است که باید به شکل مناسبی نگهداری و ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه تلاش می شود مشکلات مربوط به حوزه میراثی و گردشگری مرند و جلفا تا حد توان حل و فصل شود، اظهار کرد : بر همین اساس هماهنگی با شهرداری و فرمانداری ها لازمه نگهداری و مرمت این آثار تاریخی است.

ضرغامی ادامه داد: اعتبارات جدید از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای شهرستان مرند در نظر گرفته می شود.

وی به تپه تاریخی یالدیر در داخل شهر مرند اشاره و اضافه کرد: این تپه یکی از آثار بسیار مهم با قدمت تاریخی طولانی است که باید از وضعیت کتونی خارج شده و به بهترین شکل ممکن بهسازی شود.

ضرغامی خواستار مشارکت واقعی شهرداری برای ساماندهی محوطه تپه یالدپر شد و ادامه داد: آثار و میراث تمدنی به همه مردم و ایران تعلق دارد و برای پایداری از آنها تلاش همگانی لازم است.

وی بروز مسایل حاشیه و تجمع معتادان در محوطه تپه یالدپر را تاسف بار خواند و بر مشارکت و همکاری جدی شهرداری و فراجا برای مقابله با این موضوع تاکید کرد.

ضرغامی با اشاره به مرمت مناسب مسجد تاریخی مرند، گفت: بر اساس استاد متقن قدمت این مسجد به بیش از ۷۰۰ سال و طبق روایات و برخی شواهد سابقه آن به شاید دو هزار سال برسد که نشانه ای ‌وزین از اهمیت آن است.

وی مسجد جامع مرند را از نظر معماری و تمدنی بی نظیر توصیف کرد.

ضرغامی با بیان اینکه نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان مرند باید به مدیریت ارتقا یابد گفت: این موضوع را از طریق سازمان امور اداری پ استخدامی پیگیری می کنم.

به گزارش ایرنا، ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر یک روزه خود به آذربایجان شرقی از کاروانسرای یام بازدید کرد و امروز در ادامه از تپه یالدور و مسجد تاریخی مرند و حمام کردشت جلفا و ظرفیت های گردشگری ۲ شهرستان مرند و جلفا بازدید می کند.