بجنورد-ایرنا- معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: اکنون طرح هادی در ۵۲۰ روستای استان اجرایی شده است و بر این اساس ۷۲ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از مزایای این طرح بهره مند هستند. 

سعید رئوفی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان بهره مندی روستاییان کشور از طرح هادی به طور میانگین ۶۸ درصد است و بر این اساس خراسان شمالی در این شاخص، بالاتر از متوسط کشوری است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد که مطالعات طرح هادی در تمامی این مناطق انجام شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره نگهداری از طرح هادی در روستاها اظهار کرد: هزینه های بسیار زیادی برای اجرای طرح هادی صرف می شود و انتظار می رود دهیاران و روستاییان در حفاظت از این طرح ها حساس باشند.

وی گفت: متاسفانه مشاهده می شود آسفالت و زیرساخت های ایجاد شده برای آبادی و عمران روستاها براثر بی توجهی ساکنان روستاها و رهاسازی پساب ها تخریب شده و از بین رفته است.

رئوفی با گلایه از تخریب های انجام شده به وسیله شرکت های خدمات رسان به زیرساخت های طرح هادی روستایی اظهار کرد: شرکت های خدمات رسان مکلف هستند پس از انجام طرح های عمرانی در روستاها، نسبت به ترمیم و آسفالت معابر اقدام کنند و وضعیت را به حالت قبل بازگردانند اما این اقدام به درستی انجام نمی شود.

وی افزود: سال های اخیر با توسعه خدمات رسانی شرکت گاز به روستاها، شاهد تخریب و خسارت های ناشی از گازرسانی به این مناطق بودیم که البته بخش زیادی از این خسارت ها جبران نشد و بنیاد مسکن خود نسبت به ترمیم آسفالت اقدام کرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی اظهار کرد: اما خسارت ها به طرح هادی ناشی از خدمات شرکت آب و فاضلاب در روستاها همچنان وجود دارد، با توجه به فرسوده بودن شبکه آب رسانی در این مناطق، همواره شاهد حفاری و تخریب آسفالت هستم.

وی گفت: شرکت آب و فاضلاب براساس قانون مکلف است نسبت به ترمیم آسفالت و بازگرداندن شرایط به پیش از حفاری، اقدام کند.

به گزارش ایرنا، طرح هادی روستایی با هدف و رویکرد کمک به توسعه روستاها اجرا می شود , در این طرح تلاش شده است که امکانات به صورت عادلانه از طریق ایجاد بهبود مسکن روستائیان و خدمات عمومی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داده شود.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.