تهران – ایرنا – «کیم داتکام» سرمایه‌گذار آلمانی-فنلاندی و مدیر سابق وب‌سایت به‌اشتراک گذاری «مگا آپلود» در خصوص سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به خاورمیانه و استقبال دول آن از او را نشانگر شکست طرح غرب برای سلطه بر این منطقه خواند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از روسیا الیوم، علاوه بر این مقام اروپایی، یک تحلیلگر چینی نیز تأکید کرد که مذاکرات پوتین با سران کشورهای خاورمیانه، باعث کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه خواهد شد.

با این وجود، "کیم داتکام" در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) سابق نوشت: "برای اینکه بفهمید که پترودلار و نظام تک‌قطبی به تاریخ پیوسته است، فقط کافی است به چگونگی استقبال از پوتین در امارات و عربستان در سفر اخیرش به خاورمیانه نگاهی بیندازید. این در حالی است که رسانه ها و پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) پوتین را در انزوای بین المللی توصیف می‌کنند."

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه به امارات متحده عربی و عربستان سعودی سفر و با سران آنها درباره مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی گفت وگو کرد.

"چاو لونگ" تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی چینی نیز در گفت وگو با پایگاه کانکان نیوز در این خصوص افزود افزود: ارتباطات مستقیم بین روسیه با امارات، عربستان و ایران نه تنها موجب بهبود وجهه و جایگاه روسیه به عنوان یک شریک قابل اعتماد و فعال در اهداف ژئوسیاسی در خاورمیانه خواهد شد، بلکه به موسکو این امکان را خواهد داد تا نفوذ آمریکا در این منطقه را کاهش و توافقات استراتژیک در آن را تغییر دهد.

این تحلیلگر چینی همچنین با اشاره به تأثیرات اقتصادی سفر دیپلماتیک اخیر پوتین به امارات و عربستان گفت: دیدگاه های مشابه ریاض و مسکو درباره موضوع کاهش تولید نفت با هدف افزایش قیمت آن، موجب فراهم شدن امکان افزایش درآمد و دستیابی به ثبات اقتصادی خواهد شد.

چاو لونگ در پایان تأکید کرد: در حالی که کمک‌های آمریکا به اوکراین در جنگ با روسیه، ادامه دارد روسیه یک گشایش و دستاورد دیپلماتیک به دست آورد.ژ