تهران - ایرنا - دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی گفت: جمهوری اسلامی هیچ مانعی برای حضور زنان و دختران در حکمرانی ندارد و پوشش مانعی برای فعالیت آنها در نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، سکینه سادات پاد روز شنبه ( ۱۸ آذرماه) در دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی در برنامه ای با عنوان بررسی نقش دانشجویان دختر در کشور و راهبرد حاکمیت در قبال آنان، گفت: کشور به موازات رشد علمی به حضور کارآمد شما دانشجویان نیاز دارد و رشته های مختلفی که در این دانشکده تدریس می شود، در نوع خود بسیار ارزنده و کارآمد است.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی افزود: دانشجویان دختر می‌توانند حافظ میراث فرهنگی کشور باشند.

وی در ادامه دانشجو را نماد ظلم ستیزی دانست و عنوان کرد: دانشجویی که عدالت خواه واقعی است قطعا جنبش و خروش دارد و دوران دانشجویی دوران نشاط و شادابی است و می توان از تجربیات این دوران برای مسئولیت های خود در آینده استفاده کرد.

پاد با بیان اینکه دانشجویان می‌توانند پررنگ ترین نقش را در جامعه امروز کشور ایفا کنند، اظهار داشت: همیشه جنبش دانشجویی پیشران رفع بسیاری از مسائل و مشکلات کشور بوده و همیشه دانشگاه و جنبش دانشجویی مسیرها را تعیین کرده است.

وی در ادامه گفت: نظام ایران، جمهوری بر پایه اسلام است. از طرفی بخشی از هویت جامعه ایرانی پوشش است ولی در اجتماع می بینیم که پوشش برخی از زنان و دختران از شرایط عرفی خارج شده است و به ناهنجاری تبدیل شده است‌.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی تاکید کرد: جمهوری اسلامی هیچ مانعی برای حضور زنان در حکمرانی کشور ندارد و پوشش چادر ایرانی، عربی یا مانتو و شلوار دلیل یا مانعی برای فعالیت زنان و دختران در نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

پاد گفت: بنده به عنوان‌ وکیل، به تناسب بین جرم و مجازات تاکید دارم. چرا که در بین ۸۵ میلیون ایرانی، همه مذاهب و ادیان از جمله شیعه، سنی، زرتشتی، کلیمی و سایر ادیان حضور دارند و آیت الله رئیسی هم رئیس جمهور همه ۸۵ میلیون ایرانی هستند. 

وی درباره دیگر پرسش دانشجویان مبنی بر اینکه طبق برنامه هفتم توسعه فقط ۵۰ درصد رفاهیات دانشجویان بر عهده دانشگاه است و مابقی را باید دانشجو پرداخت کنند، عنوان کرد: برنامه های توسعه پنج ساله است و جمهوری اسلامی ایران در این موضوع از سایر کشورها جلوتر است زیرا برای آینده کشور برنامه ریزی لازم را انجام می دهد. اما در این خصوص مطلع شدم که کمیسیون مربوطه این بند را از لایحه برنامه هفتم توسعه حذف کرده است.

پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان؛ دغدغه آیت الله رئیسی

دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی زنان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس جمهور و دولت چه برنامه ای را برای رشد زنان فراهم کرده است،‌ توضیح داد: یکی از مسائلی که رییس جمهور به آن تاکید دارند، پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان است.

پاد در ادامه توضیح داد: رئیس جمهور بر اساس رصدی که پیش از این داشتند، جایگاهی را برای پیگیری حقوق مادی و اجتماعی زنان در این دولت طراحی و اجرا کردند. پیش از این در دولت های قبل چه اصولگرا و چه اصلاح طلب چنین جایگاهی تعریف نشده بود. این جایگاه به این معنا است که رییس جمهور به این مهم رسیدند که برای زنان و دختران ایران زمین کاستی هایی در حقوق مادی و معنوی آنها و ترک فعل هایی وجود دارد که مغفول مانده و در این دولت نسبت به شناسایی آنها باید اقدام کرد.

وی تاکید کرد: رویکرد دولت سیزدهم و شخص رییس جمهور اجرای درست قوانین است تا سهم زنان در حوزه های مختلف به میزان شایستگی زنان باشد.

وی با بیان اینکه تاکید دولت سیزدهم بر عدالت است، یادآور شد: اگر مثلا تمام نمایندگان مجلس زن باشند و این انتخاب بر اساس شایستگی آنها انجام شده باشد، این موضوع خلاف قانون نیست. به عبارتی معتقدم ظرفیت لازم برای ورود زنان به حیطه های تصمیم سازی وجود دارد ولی نیاز به فرهنگ سازی بیشتر است تا اعتماد به زنان توانمند افزایش یابد.

حمایت های دولت از زنان در برنامه هفتم توسعه

پاد با اشاره به برنامه هایی که دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه برای حمایت از زنان دیده است، گفت: دولت در برنامه سهم زنان روستایی و بیمه آنها، مشاغل زنان و زنان سرپرست خانوار را مورد تاکید و توجه قرار داده است حق عائله مندی زنان هم در دستور کار دولت است.

وی ادامه داد: برخی از قوانین در گذرزمان ناکارآمدی خود را نشان می دهد و باید به سمتی حرکت کنیم که در تعریف شغل برای زنان، ساعت کاری و امتیازهای در نظر گرفته شده برای زنان با توجه به نقش هایی که در جامعه دارند،‌ متفاوت باشد. البته باید همه افراد جامعه حقوق خود را فارغ از جنسیت بشناسند.

دستیار رییس جمهور یادآور شد: به عنوان یک وکیل، موکلینی داشتم که برای یک موضوع علمی قصد خروج از کشور را داشتند ولی به دلیل مخالف همسر ممنوع الخروج شده بودند. بر همین اساس در زمانی که لایحه امنیت زنان برابر سوء رفتار تدوین می شد، به این موضوع توجه شود تا بندی که نیاز به رضایت مرد برای خروج زن از کشور بود، تغییر کند و امیدواریم به زودی این لایحه مجلس بررسی شود. اما اینکه شما می گویید زن برده مرد می شود،‌ واقعا اینگونه نیست و در قوانین ما و در اسلام چنین رویکردی وجود ندارد.

پاد تاکید کرد: اگر ازدواج را یک قرارداد تصور کنیم و زنان به جایگاه حقوقی خود آگاه شوند، بسیار از این مسائل را می توان در کوتاه مدت اصلاح کرد. چرا که زنان برده مرد نیستند  و حتی در قانون اجرت المثل پیش بینی شده است. یعنی اگر زن در خانه برای همسر خود کار کرد می تواند مزد کارهای خود را در خانه از همسر مطالبه کند. البته شاید در عمل این قانون انجام نشود چرا که به درستی فرهنگ سازی در این خصوص صورت نگرفته است.