سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

تهران- ایرنا- روز دانشجو نماد تحرک، پویایی و نشاط جامعه دانشگاهی و شناسه تاریخی جنبش دانشجویی کشور محسوب می شود، رخدادی که هویت بخش این جنبش بوده و به تأسی از آن جریان‌هایی تاثیرگذار شکل گرفته‌است و دراین راستا سران سه قوه و دولتمردان امسال در ۱۶آذر با حضور فعال در جمع آینده سازان ایران اسلامی پای صحبت آنها نشستند و نشان دادند که همواره در میدان عمل هستند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، ۱۶ آذر به عنوان یکی از روزهای ضداستکباری در تاریخ ایران ماندگار و به دلیل حمله به حریم دانشجو و دانشگاه در تقویم کشور به نام "روز دانشجو" ثبت شده است.

۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ و به فاصله چهار ماه از کودتای ۲۸ مرداد آمریکا و انگلیس در ایران که منجر به سقوط دولت قانونی وقت شدند، محمدرضا پهلوی میزبان «ریچارد نیکسون» معاون وقت رییس‌جمهور آمریکا بود. این سفر و همچنین از سرگیری روابط ایران با انگلیس برای دانشجویان آزادیخواه آسان نبود و اعتراض ها در دانشگاه تهران منجر به شهادت سه تن از دانشجویان دانشکده فنی به نام های سه دانشجو به نام های مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌ رضوی شد. این مناسبت گرچه در دولت پهلوی دوم، اهمیتی نداشت اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی یاد آن روز و یاد آن شهدا به عنوان روز دانشجو در دفتر تاریخ «سرزمین کهن ایران» ثبت شد و هرساله به عنوان نمادی از مبارزه برای استقلال و آزادی، گرامی داشته می شود.

با گذشت ۷۰ سال از این واقعه ۱۶ آذر همچنان نماد تحرک، پویایی و نشاط جامعه دانشگاهی بوده و مجموعه دانشجویی را پویایی و اثرگذاری مانایی در تحولات تاریخی معاصر بخشیده است. تا جایی که بازنمایی و تکرار مشق استکبارستیزی، حفظ و حراست از استقلال سیاسی و عدالت طلبی بخش پرپیدای کنشگری دانشجویان بوده است.

دانشگاه های سراسر کشور امسال هم برای بزرگداشت این روز مراسم های مختلف برگزار کردند و مقامات و مسوولان کشوری به صورت چشمگیری در آن شرکت و رکورد حضور در مراکز آموزش عالی را زدند و از مسایل کشوری و بین المللی برای دانشجویان سخن گفتند.

بسیاری از این مراسم ها در آستانه ۱۶ آذر ماه در دانشگاه ها برگزار شد و در واقع دانشگاه ها یک هفته را به بزرگداشت روز دانشجو اختصاص دادند. حضور بی سابقه دولتمردان در مراکز آموزش عالی در سراسر کشور نشان از توجه دولت سیزدهم به دانشگاه ها به عنوان یکی از مراکز مهم است و همراهی دولت و دانشگاه برای توسعه ایران اسلامی یکی از مهم ترین اهداف دولت مردمی است.

تمامی مقامات و مسوولان در یک هفته از نزدیک با جوانان این مرز و بوم سخن گفتند و در نشست با دانشجویان دغدغه‌های آنها را گوش کردند و به سوال های آنها در موضوع های مختلف کشوری پاسخ دادند و باوجود اینکه برخی سوال ها انتقادی بود، صریح و شفاف پاسخ دادند و اعلام کردند که دولت پذیرای نظرات مختلف دانشجویان است، تقدیر از کار و تلاش دولت سیزدهم هم بخشی از سخنان دانشجویان بود.

رییس جمهور، رییس قوه قضاییه، رییس مجلس شورای اسلامی، سخنگوی دولت، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور،‌ وزیر کشور، وزیر علوم، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر امور خارجه، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان اداری و استخدامی، شهردار تهران، دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی از جمله مقامات کشوری بودند که در یک هفته گذشته با حضور در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور دغدغه های دانشجویان نسبت به مسایل مختلف کشوری و بین المللی نشستند و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بین المللی باردیگر برای آینده سازان کشور تشریح کردند.معاون اول رییس جمهور هم با حضور در جلسه هیات رییسه دانشگاه آزاد، ۱۶ آذر را گرامی داشت.

مسوولان کشوری بارها در نشست های مختلف دانشجویی تاکید کردند که در دولت سیزدهم تمرکز بر این است که دانشگاه‌ها بتوانند جایگاه خود را در بخش توسعه ای پیدا کنند و این یک برنامه زمان‌بر است و در واقع به دنبال توسعه کیفی دانشگاه‌های کشور و رسیدن به جایگاه واقعی است.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

رییس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی: وطن‌دوستی را از شاخص‌های نخبگی می‌دانم/ دانشگاه اتاق فکر دولت است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور در مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد که دانشجو فقط در ۱۶ آذر نباید مورد توجه قرار گیرد، دانشجویان قشری پیشتاز هستند که جامعه و نیاز آن را می شناسند و برای رفع نیاز جامعه آماده هستند.

وی افزود: دانشجو در جایگاه روشنفکری باید ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند و شرایط جامعه را خوب درک کند و در زمان لازم مطالبه گری و حق خواهی کند و نسبت به اصلاح امور حساس باشد.

رییس جمهور دانشگاه تحول آفرین توصیف کرد و اظهار داشت: به جد معتقدیم دانشگاه اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت است. دانشجو در جایگاه روشنفکری باید ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند و شرایط جامعه را خوب درک کند و در زمان لازم مطالبه‌گری و حق‌خواهی کند و نسبت به اصلاح امور حساس باشد.

دانشگاه مرکز دانش و تولید علم در کشور و تحول آفرین، اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت است، توانمندی کشور با علم و دانش و فناوری دارای اهمیت است.آینده ایران و ایران آینده را علم و دانش و تخصص همراه با تعهد رقم می‌زند و دانشگاه متکلف این مسئولیت مهم است از محورهای مهم سخنان رییس جمهور در این مراسم بود.

از دیگر بخش های سخنان رییس جمهور می توان به این جمله ها اشاره کرد که دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی می‌تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد، دانشگاه می‌تواند در کنار مساله شناسی برای حل مشکلات کمک کند. دانشگاه کانون فضیلت خواهی، اخلاق، ادب و کرامت انسانی و توجه به دیگران و خداخواهی و توجه به اجرای قانون و عدالت است و می‌تواند در این عرصه نقش آفرین باشد.جنبش دانشجویی، جنبش ضد استبداد و ضد استعمار است‌. دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می‌تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد.

دانشگاه سیاسی است اما سیاست‌کار نه؛ سیاسی یعنی اینکه نسبت به جامعه خود و نیازهای آن شناخت دارد، برخی‌ها فکر می‌کنند سیاسی بودن دانشگاه به معنای این است که دانشگاه به باشگاه احزاب سیاسی و دانشجویان پیاده‌نظام سیاسیون تبدیل شوند، وظیفه دانشگاه پرورش عالم و نخبه و چهره‌های محقق و پژوهشگر است اما متاسفانه دانشگاه و کشور گرفتار مدرک گرایی شده است، از دیگر بخش های سخنان آیت الله رئیسی در جمع دانشجویان در دانشگاه شهید بهشتی بود.

درخشش ایران در عرصه‌های مختلف در منطقه و جهان‌، رکورد تجارت منطقه‌ای در ۴۰ سال اخیر شکست، مقاومت، محاسبات دشمن در منطقه و جهان را برهم زد ، رکورد تجارت منطقه‌ای در ۴۰ سال اخیر شکست،‌حتما سر اژدهای هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد،‌ دولت دست اندرکاران پرونده فساد چای را عزل و پرونده را به دست دستگاه قضا سپرد، قطار پیشرفت با ریل‌گذاری انجام شده بدون وقفه در حال حرکت است ، واگذاری ۱۰۷ هزار واحد مسکن مهر از ابتدای دولت، ۵۲ هزار هکتار زمین آماده واگذاری از دیگر محورهای سخنان رییس قوه مجریه در نشست با دانشجویان بود.

از دیگر بخش های سخنان رییس جمهور هم می توان به این جملات اشاره کرد که رشد مسکن به مثبت ۳.۲درصد رسید، برخی استان‌ها با کمبود نیروی کار مواجه‌اند، شاخص‌ نخبگی را وطن دوستی می‌دانم، حل مشکل بیکاری در ۲۳ استان کشور، رشد اقتصادی در سه ماهه اول ۱۴۰۲ به ۷ درصد رسید،‌ رشد ۲۲ درصدی تولید کالاهای اساسی در کشور، جریمه مشترکین پرمصرف به مشترکان کم مصرف داده می‌شود.

گزارش کامل سخنان رییس‌جمهور را اینجا بخوانید.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

رییس مجلس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد: آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را رسالت تمام دانشجویان است

همچنین مراسم بزرگداشت روز دانشجو روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

رییس مجلس شورای اسلامی آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را رسالت تمام دانشجویان دانست و گفت: آرمان‌خواهی همراه با واقع‌بینی کشور را نجات می‌دهد.

قالیباف درباره عدم روشن بودن موضع مجلس درباره شفافیت، توضیح داد: تنها طرحی که در مجلس به‌عنوان نخستین نفر به امضا رساندم، طرح شفافیت بود و امروز ۲۲۰ نفر از نمایندگان به صورت داوطلبانه آرای خود را به صورت برخط با مردم به اشتراک می‌گذارند که با مراجعه به وبگاه مجلس می‌توانید به صورت شفاف آن را ببینید.

آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را رسالت تمام دانشجویان دانست و عنوان کرد: امروز مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که آرمان‌گرایی توأم با واقع‌بینی و شجاعت است که کشور را نجات می‌دهد. شفافیت انجام شد و در حال حاضر بیش از ۲۲۰ نفر از نمایندگان آرای خود را شفاف می‌کنند اما ما باید مسیر قانون را طی کنیم.

علت تصمیم‌گیری مجمع درباره طرح واردات خودرو کارکرده باید شفاف شود،‌ موضوع صحبتم با رهبر معظم انقلاب که ایشان در عزل و نصب‌ها تأکید نکنند، کذب محض است، اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت، اجازه ادامه فعالیت یکی از نمایندگان در هیأت رییسه را به دلیل دخالت در انتصابات ندادم،‌ حتی یک مورد در عزل و نصب‌ها از سطح وزیر گرفته تا پایین تر هرگز دخالت نکرده و حتی پیشنهادی نیز نداده‌ام و صرفاً اگر مورد مشورت رییس جمهور قرار می‌گرفتم اعلام نظر کرده‌ام از دیگر بخش های سخنان قالیباف در پاسخ به سوال های دانشجویان بود.

گزارش کامل سخنان رییس‌ مجلس را اینجا بخوانید.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

رییس قوه قضاییه در جمع دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی: دستگاه قضا از مبارزه قاطعانه و بدون تبعیض و علنی با فساد صرف‌نظر نخواهد کرد

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه هم روز پنجشنبه ۱۶ آذر به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی حضور یافت.

وی در این نشست پاسخگوی پرسش های دانشجویان در مورد مسایل روز کشور بود.

حضور رییس قوه قضاییه در دانشگاه محقق اردبیلی با استقبال دانشجویان روبه‌رو شد و ۱۲ نفر به نمایندگی از دانشجویان مسایلی را از جمله در تقدیر ورود دستگاه قضا به پرونده واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان، لزوم مبارزه ریشه‌ای با فساد، برخورد بدون مصلحت‌اندیشی نسبت به ترک فعل و اقدام‌های غلط بعضی مسئولان پیشین و لزوم تبیین جزییات پرونده موسوم به چای دبش مطرح کردند.

همچنین لزوم توجه به ارتقای کیفیت تولیدات صنعتی، رسیدگی به مقوله فروش صندلی دانشگاه‌ها، کاهش امید به آینده با افزایش سن بازنشستگی، مقابله با سالن‌های زیبایی زیرزمینی، کتمان برخی تخلف‌ها از سوی مسئولان، مقابله با مافیای کنکور، توجه بیشتر به میراث فرهنگی و اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی از دیگر مسایل مطرح شده از سوی دانشجویان در این نشست بود.

رییس قوه قضاییه در این نشست با تبیین و تشریح خصوصیات جنبش دانشجویی ایرانی از جمله مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی، گفت: مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی شما دانشجویان عزیز، مسئولیت ما را سنگین‌تر و وجدان ما را بیشتر تحریک می‌کند؛ شما دانشجویان اطمینان داشته باشید که قوه قضاییه از مبارزه قاطعانه و بدون تبعیض و علنی با فساد، صرف‌نظر نخواهد کرد؛ ما مقابله با فساد صاحب‌منصبان و نزدیکان آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

محسنی اژه ای با تشریح روند رسیدگی به تخلف در واردات چای گفت: دولت، مجلس و قوه قضاییه وقتی از این تخلف مطلع شدند، از کنار آن نگذشتند و فرآیندی که منجر به تخلف شده بود، اصلاح شد.

دولت پیگیر جدی تخلفات پرونده گروه دبش بود، هنوز مدیر متخلف دولتی به قوه قضاییه معرفی نشده است، ابایی از طرح موضوعات برای مردم نداریم، به دانشجویان و تمامی مردم دغدغه‌مند اطمینان خاطر می دهم که پیرامون رسیدگی به پرونده مرتبط با چای دبش، نهایت اهتمام و قاطعیت به عمل خواهد آمد و نتیجه پیگیری‌ها، هرچه که باشد به استحضار مردم خواهد رسید و پس از روشن شدن ابعاد قضیه، مردم در جریان موضوع قرار خواهند گرفت، بخشی از اظهارات رییس قوه قضاییه در جمع دانشجویان بود.

در پرونده شهید عجمیان هیچ مداخله ای از بیرون قوه قضائیه نشد از دیگر سخنان محسنی اژه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان بود، وی در عین حال تاکید کرد که البته من ادعا ندارم که در هیچ بخش و مرجع قضایی، هیچگونه اعمال نفوذی وجود ندارد ولی تاکید دارم که در مقابل اینگونه مقولات، قاطعانه می‌ایستیم و از شما دانشجویان نیز می‌خواهیم چنانچه مصادیقی از این موضوع را اطلاع دارید، برای پیگیری و رسیدگی به ما ارائه دهید.

گزارشی از حضور رییس دستگاه قضا در دانشگاه محقق اردبیلی را اینجا بخوانید.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

معاون اول رییس جمهور در دانشگاه آزاد: دانشگاه و دانشجویان نقطه تحول تاریخی

معاون اول رییس جمهور در جلسه هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی با حضور وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست ها، مسایل و مشکلات این دانشگاه را مورد بررسی قرار داد و بر ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان این دانشگاه تاکید کرد.

محمد مخبر در این جلسه که روز پنجشنبه ۱۶ آذرماه همزمان با روز دانشجو برگزار شد، ضمن حضوری سه ساعته در دانشگاه آزاد اسلامی و بازدید از نمایشگاه دستاوردهای آن، با تبریک روز دانشجو به تمامی جامعه دانشگاهی کشور گفت: دانشگاه و دانشجویان در علم و فرهنگ کشور به عنوان نقطه تحول تاریخی شناخته می شوند و موتور جدی پیشرفت هستند که توسعه کشور بدون آنها امکان پذیر نیست.

وی به سیاست های تبیینی رهبر معظم انقلاب در خصوص دانشگاه آزاد مبنی بر ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه اشاره کرد و افزود: مردمی کردن اقتصاد و کمک به اداره کشور به دلیل سنخیت و نزدیکی دانشگاه آزاد با بخش خصوصی امکان پذیر است و این دانشگاه می تواند نقش تسهیل گری در این زمینه ایفا کند.

ضرورت شکل گیری کانون نخبگانی برای حل مسایل کشور، فعال شدن کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها، همکاری چندین اندیشکده و مجموعه های دانشجویی در زمینه های مختلف با دولت همکاری و ضرورت بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها برای حل مشکلات از دیگر محورهای سخنان معاون اول رییس جمهور در این جلسه بود.

گزارش کامل از  جلسه هیأت رییسه دانشگاه آزاد اسلامی را اینجا مطالعه کنید.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

سخنگوی دولت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر: جنس دانشجو، جنس آزاد و آزاده است، هم شجاع است و هم مستقل، با کسی تعارف ندارد

سخنگوی دولت روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه برای دیدار با دانشجویان، راهی دانشگاه امیرکبیر شد، وی پیش از ساعت ۱۳ وارد این دانشگاه شد و ابتدا به سلف سرویس این دانشگاه رفت و ناهار را همراه دانشجویان صرف کرد و پای صحبت دانشجویان نشست.

علی بهادری جهرمی پس از آن به مزار شهدای دانشگاه صنعتی امیرکبیر رفت و بعد از قرائت فاتحه ای بر مزار شهیدان این دانشگاه وارد سالن اجتماعات دانشکده پلیمر شد.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

وی پس از آن در نشستی با بیش از ۳۰۰ دانشجو، اساتید و کارکنان دانشگاه امیر کبیر حضور یافت و در ابتدای سخنان خود گفت: امروز دوست دارم به دلیل اینکه سخنگوی دولت هستم، بیشتر شنونده باشم و صحبت‌های بی‌تعارف دانشجویان را بشنوم و در چهارچوب اولویت جمع صحبت کنیم؛ چراکه رییس جمهور محترم هم معتقد هستند تعامل مستمر دولتمردان با دانشگاه چرخه سازنده و رشدی را در کشور ایجاد خواهد کرد که به درد دولت مردم می خورد که خود و برنامه ها و میزان موفقیت خود را در معرض ارزیابی جامعه نخبگانی دانشگاه قرار دهد؛ ضمن اینکه دانشجو نیز که در بیان بدون تعارف نظر خود مستقل و آزاده و شجاع است و با حضور در این جلسات به روزتر می شود.

سخنگوی دولت همچنین با گرامیداشت روز دانشجو اظهار داشت: جنس دانشجو، جنس آزاد و آزاده است، هم شجاع است و هم مستقل، با کسی تعارف ندارد و مسایل را خیلی شفاف بیان می‌کند. هم مطالب را خوب فهم می‌کند و هم خوب منتقل می‌کند.

بهادری جهرمی ادامه داد: حرف جامعه از لسان دانشجو و این قشر فرهیخته و مستقل، بدون واسطه و شفاف‌تر بیان می‌شود لذا باید قدر این جلسات و ایام را بدانیم.این چرخه به رشد دولت، دانشگاه، دانشجو و پیگیری بهتر مطالبات جامعه می‌انجامد.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم، جوانان دهه شصتی در دولت حضور دارند،گفت: سخنگوی دولت، وزیر اقتصاد، معاون علمی و اجرایی رییس جمهور و هم معاون اداری و استخدامی مصداق جوان گرایی در دولت هستند و همچنین معاونین برخی وزرا دهه هفتادی هستند، گذشت زمانی که کسی ۳۰ سال وزارت می کرد.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

وکیل مردم در دولت باش، دوره‌ای که یک نفر ۳۰ سال وزیر بود، گذشت. دولت سیزدهم به سمت جوان‌گرایی حرکت کرده است. ارتباط دانشگاه با صنعت، ارتباط با بخش‌های مختلف دولتی و جامعه تقویت می شود، رییس جمهور فضای دانشجویی را فرصتی بزرگ برای رشد و اعتلای کشور می داند، تحولات غزه، رویکرد تمدنی دولت سیزدهم ، حمایت دولت از تحصیل دانش آموزان استعداد درخشان، عدالت محوری رویکرد دولت در بخش آموزش ، توجه و تمرکز دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ بکارگیری ظرفیت دهه شصتی و هفتادی‌ها در دولت، افزایش حقوق کارگران، شورای عالی فضایی بعد از ۱۲ سال از دیگر محورهای سخنان وی در این نشست دانشجویی بود.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان، توضیحاتی در مورد پرونده کشف فساد واردات چای و اقدامات دولت برای کنترل قیمت مسکن و اقدامان انجام شده برای رفع ناترازی بودجه داد و تاکید کرد: دولت را با بیماری تورم مزمن تحویل گرفتیم رکورد حجم تجارت خارجی کشور در طول تاریخ شکسته شد.

گزارشی از حضور سخنگوی دولت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر را اینجا بخوانید.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

سخنگوی دولت در دانشگاه بیرجند: دولت هرگز سرمایه گذاری برای فردا را فراموش نکرده است

دانشگاه بیرجند در یازدهمین روز آذر ماه هم میزبان سخنگوی دولت بود و دانشجویان در نشستی با عنوان «صدای جمهور، بدون سانسور» سوالات، مطالبات و راهکارهای خود را در حوزه‌های مختلف مطرح کردند.

نشست پرسش و پاسخ دانشجویان شنبه ۱۱ آذر در فضای صمیمی با حضور بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.

سخنگوی دولت در این نشست که اساتید، اعضای هیات علمی، نخبگان و فناوران دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی هم حضور داشتند، گفت: دولت سیزدهم در حد توان درآمدهای حاصل از نفت را به جای اینکه در هزینه‌های اجرایی بیاورد، در سرمایه‌گذاری‌ها به کار گرفته است. دولت در کنار مدیریت بحران‌های اقتصادی، سلامت، اجتماعی و جنگ اقتصادی، رسانه‌ای و شناختی که دشمنان سعی می‌کنند بر ما تحمیل کنند، هرگز سرمایه گذاری برای فردا را فراموش نکرده است.

بهادری جهرمی حل چالش‌های ۳۰۰ نقطه پرتنش آبی با اولویت‌بندی و آبرسانی به حدود ۱۰ هزار روستای کشور را از اقدامات بزرگ در دست اجرای دولت عنوان کرد.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

معاون علمی رییس جمهور در دانشگاه تربیت مدرس: بلندگوی داد و بیداد مهاجرت نخبگان هستم

همچنین سالن جابربن حیان دانشگاه تربیت مدرس عصر چهارشنبه ۱۵ آذرماه به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو میزبان روح الله دهقانی فیروزآبادی بود. در این مراسم که با نشست پرسش و پاسخ درخصوص فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان همراه بود، دهقانی در گفت‌وگویی آزاد، پاسخگوی سوالات و نظرهای دانشجویان بود.

طرح مسائلی همچون ناامیدی جوانان و مهاجرت نخبگان در نتیجه بی توجهی بنیاد ملی نخبگان به آنها، نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه، ضرورت توجه هرچه بیشتر به حوزه هوش مصنوعی به خصوص در حوزه زیست فناوری، مشکل سنوات تحصیلی و معیشت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و چرایی پرداخت نشدن حقوق به آنها، بی توجهی به حوزه علوم انسانی، فساد اداری و بی توجهی به شایسته سالاری، مشکل تغییر اقلیم، تورم اقتصادی و چالش حق مالکیت مادی و معنوی پایان نامه های دانشجویی و نبود اتاق مادر و فرزند در دانشگاه ها برای دانشجویان متاهل از جمله مسائلی بود که ۶ نفر از نمایندگان تشکل های دانشجویی و تعدادی از دانشجویان در بخش تریبون آزاد به آنها پرداختند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در سخنانی در این مراسم در خصوص یکی از دغدغه های مطرح شده در این نشست که از سوی دانشجویان با عنوان ناامیدی و مهاجرت نخبگان از کشور مطرح شد، ضمن تایید این مساله که پدیده مهاجرت در کشور وجود دارد و بعضا در کشورهای دیگر هم وجود دارد، به پدیده جدید عشایر فناوری اشاره کرد و گفت: یک پدیده هایی اکنون وجود دارد که به آن عشایر فناوری می گویند و حتی دیگر از بحث مهاجرت فناوری هم گذشته است.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: این بدان معنی است که یک نفر پیش از این تصمیم می گرفت که برای زندگی به یک کشور اروپایی برود اما اکنون در حوزه های فناوری نوظهور مثل هوش مصنوعی و اطلاعات، یک جامعه ای درست شده با عنوان عشایر فناوری که آدم ها اصلا دیگر به هیچ جا پایبند نیستند، به طوریکه اگر در کشور امارات فرصتی است به آنجا یا بعد به دنبال فرصتی دیگر ممکن است به آلمان و اگر هم مجددا در ایران خوب بود به کشوربازمی گردد.

وی با بیان اینکه اکنون رقابت جذب نخبگان در دنیا به رقابتی سنگین تبدیل شده است، تصریح کرد: کشورهای همسایه که یک زمانی در خواب بودند و اصلا توجهی به این حوزه نداشتند متوجه شدند که اگر ایران امروز با وجود تحریم های بین المللی به یک اقتدار بین المللی منطقه ای دست یافته ریشه آن متمرکز بر علم و فناوری به خصوص در ۲۰ سال گذشته بوده است.

همه کشور برای حفظ نخبگان مسوول هستند، بنده هم به عنوان یک عضو از دولت و یکی از بلندگوهای داد و بیداد سر این بحث هستم برای اینکه کمک کنیم برای حفظ نخبگان، اما خواهش من از جامعه دانشگاهی این است صرفا مساله نخبگان را دولتی ندانند و این نگاه که هزینه کنید، پول دهید و امکانات برای حفظ نخبگان فراهم کنیم نگاه صحیحی نیست، رویکرد جدید معاونت علمی ریاست جمهوری استفاده اثربخش از ظرفیت‌ها برای توسعه اقتصاد کشور و حل نیازهای بخش‌های گلوگاهی به دست شرکت‌های دانش‌بنیان است، از بخش های مهم سخنان دهقانی فیروزآبادی بود.

از دیگر جملات کلیدی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، استاد محوری به عنوان رویکردی جدید در بنیاد ملی نخبگان ، نباید مساله نخبگان را به‌عنوان یک مساله صرفا حاکمیتی تلقی کرد، دانش‌بنیان‌ها حلقه وصل صنعت و دانشگاه و تکامل بخش زنجیره‌های تاب‌آوری صنایع هستند، در صورت توجه نکردن جدی به هوش مصنوعی پیامدهای منفی عدم توجه و برنامه ریزی، نخست جامعه علمی و دانشگاهی را هدف قرار خواهد داد، حل مهم‌ترین نیازها و مسایل کشور نهفته در عرصه علوم انسانی است و حمایت از حوزه اندیشه ورزی در همین راستا صورت می‌گیرد.

گزارشی از حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور  در دانشگاه تربیت مدرس را اینجا بخوانید.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

معاون حقوقی رییس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی: کنوانسیون‌های حمایت از حقوق زنان و کودکان در خدمت مستکبران است

محمد دهقان معاون حقوقی رییس‌جمهور نیز روز سه شنبه ۱۴ آذرماه با حضور در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت: میثاق‌های بین المللی حقوق بشر و کنوانسیون‌های حمایت از حقوق زنان و کودکان، برای جلوگیری از جنایت است اما صهیونیست‌ها با بمباران خود تمام این کنوانسیون‌ها را نابود کردند و نشان دادند این اسناد ورق پاره‌ای بیش نیست و در خدمت مستکبران بوده و ارزشی ندارد.

وی با تبریک فرا رسیدن روز دانشجو و محکوم کردن جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه تصریح کرد: برخی به رژیم صهیونیستی می‌گویند حیوان، ولی هیچ حیوانی این همه کودک نمی‌کشد، این موجودِ پست جنایتکار خونخوار صهیونیست به کشتن کودکان و زنان بی پناه و مردم بی‌دفاع فلسطین روی آورده است. صهیونیست‌ها تاکنون جنایت زیادی کرده اند اما هیچ جنایتی به اندازه این ۶۰ روز مردم جهان را آگاه نکرد.

معاون حقوقی رییس جمهور در ادامه از پنج پرونده‌ مهم ایران در دادگاه بین‌المللی خبر داد و اظهار داشت: یکی از این پرونده‌ها شکایتی است که ایران برمبنای عهدنامه مودت صورت داده و فروردین امسال حکم به نفع ایران صادر شد.

دهقان یادآور شد: پرونده دیگر دعوا با کاناداست که مصونیت جمهوری اسلامی ایران را نقض کرد. در این زمینه ۱۰ ماه کار کارشناسی انجام شد و مجوزهای لازم را گرفتیم و ما هم صلاحیت دادگاه بین‌المللی را پذیرفتیم و اقامه دعوا کردیم بعد کانادایی‌ها از اطلاعیه خود مبنی بر صلاحیت دیوان بین المللی عقب نشینی کردند و چند شرط برای پذیرش صلاحیت دادگاه بین المللی اعلام کردند ولی این عقب نشینی آنها خللی به شکایت ایران وارد نکرد.

وی افزود: پرونده دیگر شکایت چهار کشور از ایران درباره سقوط هواپیمای اوکراینی بود که اقامه دعوا کردند اما چون در داخل کشور ما متهمان مربوطه را محاکمه کرده بودیم و علیه آنها حکم دادیم لذا فقط اوکراین حق این اقامه دعوا را داشت و سایر کشورها صلاحیت ندارند. این دعوا تازه اقامه شده است و طول می‌کشد تا رسیدگی شود.

معاون حقوقی رییس جمهور با بیان اینکه درباره پرونده شهادت حاج قاسم هم دعوای بین المللی مطرح کرده ایم و به زودی در دادگاه بین المللی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، گفت: از کل پرونده‌هایی که آمریکایی‌ها علیه ایران داشتند ۳ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار به نفع ایران صادره شده و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به نفع آمریکا، این آرا اجرا شده است و ۳۷ میلیون دلار را از آمریکا پس گرفته ایم. پرونده دیگر درباره وجوه حساب مشترک ایران و آمریکا در قبل از انقلاب است که این وجوه باید پس گرفته شود. امیدواریم سریعتر حکم دهند این پرونده ۱۲۵ جزء دارد اما دیوان بین المللی در حال رسیدگی به ۱۷ پرونده است که پرونده مهمی است.

دهقان به عدم پیگیری پرونده اموال غارت شده ایران از سوی نزدیکان شاه در گذشته خاطرنشان کرد: باید از قبل در این باره رأی در دادگاه‌های داخل صادر می‌شد و سپس بر اساس آن در آمریکا این آرا را پیگیری می‌کردیم و اگر آمریکا توجهی نکرد و پرونده را به دیوان بین المللی بردیم، این پرونده در دادگاه ایران و آمریکا مفتوح است.

دهقان پرونده دیگر را دخالت‌های آمریکا در زمینه براندازی دانست و گفت: آمریکا بر مبنای قرارداد الجزایر متعهد شده بود در ایران دخالت سیاسی و نظامی نکند و ما هم در مقابل جاسوس‌ها را آزاد کنیم اما در نگارش این متن در ابتدای انقلاب دقت نشد و آمریکایی‌ها مدعی هستند تعهد نکرده‌اند که اموال را به ایران بازگردانند. پرونده مداخلات آمریکا در امور داخلی ایران مفتوح است و به ۲۲ میلیون دلاری برمی‌گردد که آمریکا بنا داشت برای براندازی نظام جمهوری اسلامی هزینه کند، ولی در حال حاضر این مداخلات به این رقم محدود نمی‌شود و بسیار بیشتر از این است.

توضیحات درمورد پرونده کرسنت از دیگر محورهای سخنان معاون حقوقی رییس جمهور بود.

گزارش از حضور معاون حقوقی رییس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی را اینجا بخوانید.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

معاون اجرایی رییس جمهور در دانشگاه علم و صنعت: دولت سیزدهم دولت عکس یادگاری بگیر با هواپیمای وارداتی نیست

محسن منصوری معاون اجرایی رییس جمهور هم روز شنبه ۱۸ آذر ماه به مناسبت روز دانشجو در نشست صمیمانه از سلسله نشست‌های پرسش و پاسخ، در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت حضور یافت و پاسخگوی پرسش‌های آنان بود.

وی با بیان اینکه دولت آیت الله رئیسی دولت عکس یادگاری بگیر با هواپیمای وارداتی نیست، گفت: در همین دولت ۵۰ فروند هواپیما وارد کردیم و اصلا اعلام نکردیم، کشور را در شرایط سختی تحویل گرفتیم و در آغاز بکار به لحاظ اقتصادی ‌و بودجه ای شرایط خوبی در کشور حاکم نبود.

معاون اجرایی رییس جمهور افزود: انقلاب اسلامی نشان داد در جریانِ حرکت بشر، دین موثرترین عامل تعالی پیشرفت است و خداوند هم این توفیق مضاعف را نصیب کشور کرد. دانشجوی امروز باید تحلیل مضاعفی از حوادث بعد از انقلاب در دهه های مختلف و فضای فعلی کشور داشته باشد.

منصوری با تاکید بر اینکه جریان های دانشجویی در گام دوم انقلاب نقش میانی دارند و باید میدان داری کند، خاطرنشان کرد: جوان مومن ایرانی را بالاترین سرمایه کشور می‌دانیم و اگر این سرمایه به هر دلیل آسیب ببیند کشور دچار آسیب می شود.

وی ادامه داد: ۱۶ آذر را بازخوانی می کنیم تا از تجربیات استفاده و عبرت آموزی کنیم و دشمن را بشناسیم. باید به ظرفیت داخل متکی باشیم. در بدنه مجموعه علمی از ظرفیت بالایی برخورداریم که باید استفاده شود. امروز روابط دولت با دانشجویان و بدنه دانشگاهی روشن است. حضور جوانان در دولت به وضوح دیده می شود.

معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه دولت آیت الله رئیسی دولت عکس یادگاری بگیر با هواپیما های وارداتی نیست، عنوان کرد: در همین دولت ۵۰ فروند هواپیما وارد کردیم و اصلا اعلام نکردیم.

مبارزه با فساد نمایشی و فرمایشی نیست، برخورد با فساد دبش؛ مصداق همکاری دولت و قوه قضاییه، مدیر کت و شلواری نمی خواهیم ، در سطوح عالی مدیریتی تغییراتی داشتیم در برخی لایه های میانی ممکن است نوسان هایی وجود داشته باشد، روح حاکم بر دولت مبارزه با فساد است، سفرهای استانی نمایشی نیست، مسأله چای دبش را باید دقیق تحلیل کرد، فسادی رخ داده و همه در این باره توضیح دادند،‌ رییس جمهور در این زمینه بارها اعلام کرد مدیران ناکارآمد در دولت جایی ندارند، در دولت آدم کت و شلواری نمی خواهیم مشی ما مشی تلاش و خدمت به مردم است از سخنان مهم منصوری در نشست با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت بود.

گزارش کامل از سخنان معاون اجرایی رییس جمهور را اینجا مطالعه کنید.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

وزیر امور خارجه در دانشگاه تهران: سند فرهنگی و آموزشی ۲۰۳۰ را امضا نخواهیم کرد

دانشگاه تهران روز شنبه ۱۸ آذرماه به مناسبت روز دانشجو میزبان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بود. وی در این نشست دانشجویی گفت: ویژگی انقلاب اسلامی یک تفاوت اساسی با دیگر بخش ها دارد و آن اینکه توام با عمل است و صرفا نظریه پردازی نیست و این را دوست و دشمن هم اعتراف کرده و گفته‌اند ما به ایران به ویژه به رهبری داهیانه آن غبطه می خوریم، آنها می‌گویند ما مطالب رهبری ایران را پیگیری می‌کنیم و می‌بینیم که این مطالب در عرصه های مختلف پیاده و عملیاتی می‌شود.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: در موضوع فلسطین بیان افکار عمومی، جوانان و نخبگان جهان این است که گفتمان انقلاب اسلامی توام با عمل است. اینکه چه اقداماتی انجام شده و چه اقداماتی باید انجام می شد بحث عمده و مهم آن به مقاومت در منطقه برمی گرد. بعد از سخنرانی سیدحسن نصرالله برخی تماس گرفتند به ما گفتند که ما انتظار داشتیم که از وی دستور حمله به رژیم صهیونیستی را بشنویم اما باید تاکید کنیم که ما به گروه‌های مقاومت منطقه دستوری نمی‌دهیم و آنها بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در عملیات طوفان الاقصی اسرائیل فرو ریخت و نه فقط دستگاه های امنیتی آن. هفت سرویس امنیتی به طور شبانه روز و با آخرین تجهیزات در اسرائیل فعال بودند، اما حماس با این عملیات همه چیز را فروریخت.

وی همچنین گفت: یکی از اسناد ۲۰۳۰ فرهنگی است و چندین سند دیگر از حمله محیط زیست، در گذشته بدون هماهنگی سند ۲۰۳۰ فرهنگی امضا شد، اما در دولت آقای رئیسی این سند فرهنگی و آموزشی ۲۰۳۰ را امضا نکرده و نخواهیم کرد چرا که منافع ما را تامین نمی‌کند، اما اگر برنامه‌ای در خصوص محیط زیست و کاهش آلودگی هوا باشد ورود می‌کنیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: برای تاثیرگذاری بر سخنان من در سازمان ملل نفر قبل از بنده یک اسرائیلی را آوردند که از حضار خواست تا جلسه را برای سخنرانی من ترک کنند، ولی یک نفر هم این کار را نکرد. باید از این سازوکارهای بین المللی در راستای منافع ملی ایران استفاده کنیم.

آمریکا و اسرائیل برای ادامه جنگ و چگونگی آتش بس راهبردی ندارند، پیام آمریکایی ها به ایران درمورد گروه مقاومت ، طالبان داعش نیست بلکه بخشی از واقعیت امروز افغانستان است، ارتباط ایران و چین، آمریکا با واسطه خریدار آب سنگین ایران است از محورهایی بود که امیرعبداللهیان در این نشست مطرح کرد.

گزارشی از حضور وزیر امور خارجه در دانشگاه تهران را اینجا بخوانید.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

وزیر علوم در دانشگاه شریف: دانشگاه‌های جمهوری اسلامی یکی از آزادترین دانشگاه ها در دنیا است

همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و شماری از معاونان این وزارتخانه روز شنبه ۱۸ آذرماه به مناسبت روز دانشجو به دعوت بسیج دانشجویی به دانشگاه صنعتی شریف رفتند و در جلسه ای بیش از ۲ ساعت به پرسش های صریح دانشجویان پاسخ دادند.

محمدعلی زلفی‌گل در این مراسم که در سالن جابربن حیان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، در پاسخ به برخی انتقادها و مطالبات دانشجویان به وضعیت آموزش عالی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در بدو پیروزی انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو فقط در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داشتیم‌. تعدادی از دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز در سال ۶۵ دوره دکتری را تاسیس کردند و این دوره در سال های بعد در دانشگاه های دیگر تاسیس شد.

وی افزود: مستندات علمی ایران تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ۵۰۰ سند و در حال حاضر ۷۸ هزار سند علمی است، هرم علمی و شخصیت علمی در دانشگاه ها و برج تولید علم در کشور شکل گرفته است و رتبه ۱۵ را در پایگاه نمایه سازی اسکوپوس داریم.

وی همچنین در این نشست دانشجویی به تشریح اقدامات وزارت علوم در دولت سیزدهم پرداخت و اظهار داشت: معاون فناوری و نوآوری را تاسیس کردیم، برای خلق ثروت از دانش سامانه نان را ثبت کردیم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی این سامانه تصویب شد.

وزیر علوم در مورد آزادی در دانشگاه ها گفت: یکی از آزادترین دانشگاه ها در دنیا دانشگاه‌های جمهوری اسلامی است، مشروط بر اینکه یه قوانین و مقررات احترام گذاشته شود. ظرفیت جمهوری اسلامی بسیار بالاست، اما قوانین را باید رعایت کرد.

اقدامات دانشگاه صنعتی شریف در این مدت ، وضعیت خوابگاه شهید رجایی متعلق به این دانشگاه، تامین هزینه های دانشجوهای دکتری، افزایش میانگین پژوهانه اعضای هیات علمی تا هفت برابر، امضای ۷۲۹ قرارداد ارتباط با صنعت در دانشگاه صنعتی شریف ، علت افرایش هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی از دیگر محورهای سخنان زلفی گل در این نشست بود.

گزارشی از حضور وزیر علوم در دانشگاه صنعتی شریف را اینجا مطالعه کنید.

وزیر علوم در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت روز دانشجو: کنشگری اجتماعی و سیاسی در دانشگاه ها بالاست

زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شامگاه پنجشنبه هم با حضور در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت روز دانشجو با بیان اینکه باید نقادی و بیان نقطه نظر دانشجو را بپذیریم و نشان دهیم دانشجو در امنیت است، گفت: میزان کنشگری اجتماعی و سیاسی در دانشگاه ها بالاست.

وی در مورد فعالیت تشکل های دانشجویی و کرسی های آزاداندیشی اظهار داشت: وزارت علوم با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی توسعه کرسی های آزاداندیشی را پیش می برد.

وزیر علوم ادامه داد: حضور در کرسی های آزاداندیشی باید طوری باشد که افراد متقاضی اظهارنظر در کرسی ها افزایش یابد، دانشجویان با سلایق مختلف در این کرسی ها شرکت کنند و مطمئن باشند بعد از اظهارنظر احساس امنیت دارند. باید اشتباهات دانشجویی و کسب تجربه را بپذیریم، زیرا دانشجویان باید تجربه های مختلف را در دانشگاه کسب کنند.

زلفی‌گل به حضور و سخنرانی مقامات و مسئولان کشور در دانشگاه ها به مناسبت روز ۱۶ آذر طی هفته گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: دانشجویان به عنوان حسگر جامعه به‌ راحتی سوالات و مطالبات خود را از مسئولان پرسیدند و هفته پرشور و نشاطی را گذراندیم.

وزیر علوم همچنین برنامه های ۱۶ آذر سال جاری را متفاوت دانست و گفت: بعد از گذشت ۲ سال از عمر دولت سیزدهم امکان ارزیابی برنامه های دولت، راحت تر بود و این امر در سخنان دانشجویان مشهود بود.

مهم ترین مساله کشور، اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است که حل آن به عزم ملی نیاز دارد، بودجه بخش آموزش عالی، احیای استاد راهنمای دوره کارشناسی در سال جاری،‌دانشگاه پیام نور ادغام یا تجمیع نمی‌شود،‌مسکن استادان ، افزایش دانشجویان خارجی تا ۳۰۰ هزار نفر، وجود مشکلات در ورود و خروج دانشجویان خارجی به کشور و ضرورت همکاری وزارتخانه ها و نهادهای دیگر برای تسهیل ورود و خروج این دانشجویان از مهم ترین محورهای سخنان زلفی گل در این گفت و گوی تلویزیونی بود.

گزارشی از سخنان وزیر علوم در این گفت و گوی تلویزیونی را اینجا مطالعه کنید.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

وزیر فرهنگ در دانشگاه صدا و سیما: حوزه فرهنگ نباید در سایه سیاست و اقتصاد قرار گیرد/سهم ۶.۱ درصدی فرهنگ در برنامه هفتم توسعه

همچنین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ۱۳ آذرماه در آستانه روز دانشجو در تالار شهید سلیمانی دانشگاه صدا و سیما در جمع دانشجویان این دانشگاه حضور یافت و با آنها دیدار و گفت و گو کرد.

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگ نباید در سایه سیاست و اقتصاد باشد گفت: در دولت مردمی، معتقد به نظارت، حمایت و تسهیل‌گری حاکمیت فرهنگی و نقش آفرینی جریان عمومی مردم هستیم.

وزیر فرهنگ در این دیدار صمیمانه اظهارداشت: باید اقتضائات اقتصاد و مدیریت فرهنگی را فراهم می‌کردیم که سهم حزوه فرهنگ از ۱.۲ به ۲‌.۹ درصد در بودجه رشد کرده و در برنامه هفتم قرار است به ۶.۱ درصد برسد.

اسماعیلی همچنین به سوال های نمایندگان دانشجویی در این نشست اشاره کرد و افزود: در حوزه مدیریت فرهنگی، همه مباحث را با دقت گوش کردم و نوشتم و با بسیاری از این موارد هم‌داستان هستیم. با افتخار هنوز کلاس‌های درسم را در دانشگاه با وجود انبوهی از ماموریت ها و مسئولیت دارم.

وی یادآور شد: شما دانشجویان متعهد و انقلابی دغدغه‌مند نقدهای خود را بر زبان جاری کردید و خیلی از نکات را برای میهمان‌نوازی به زبان نیاوردید.

جوان سازی بدنه مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر محورهای سخنان وزیر ارشاد بود. اسماعیلی تاکید کرد سوالات دانشجویان بیشتر ناظر بر کارنامه وزارت فرهنگ بود و این که در سال ۱۴۰۰ چه تحویل گرفتیم، چه جایگاهی داریم و چه دورنمایی را ترسیم کردیم.

وی به جوان سازی بدنه مدیریتی وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: از بین مدیران ارشد وزارت‌خانه، دستگاه های تابعه و استانی یک نفر در تهران و یک نفر در استان‌ها از دولت‌ قبل باقی مانده ‌اند. یک نفر دکتر خاموشی و دیگری مدیری در سمنان است. قائم مقام من در وزارت جوان انقلابی متولد ۱۳۶۰ است و تمام مدیران من در وزارت متولدان دهه ۶۰ هستند.

وزیر فرهنگ افزود: بیشتر مدیران استانی این وزارتخانه از مجموعه‌های فرهنگی انقلاب انتخاب شده‌اند. مدیران درجه یک و دو و سه هم به این نحو است. با افتخار وزارت فرهنگ مملو از عناصر انقلاب است.

جریان فرهنگی که مقابل جریان انقلاب قرار دارد، دنبال این بود که بگوید اساسا به هنر و جریان هنری اعتقاد ندارد، همیشه با این دوگانه‌ها وارد انتخاب می‌شوند و مردم را می‌ترسانند، من نافی مشکلات در برخی جاها نیستم و نمی گویم نقدی نشود، امروز حوزه فرهنگ و هنر پررونق است، در سال ۱۴۰۲ یک میلیون نفر در کنسرت‌ها شرکت کردند یا سال گذشته ۴۷ میلیارد تومان بالاترین رقم فروش سینمایی بود که امروز به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است، بچه زرنگ نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان فروخته است، امروز جوان‌ترین مدیرکل کتاب و مدیر دولت در حوزه کتاب را داریم که متولد ۱۳۷۰ است، نزدیک به ۲۵۵ هزار مجوز نشر کتاب صادر شده است. نمایشگاه کتاب ما بیش از ۷ میلیون نفر بازدید کننده داشت و تنها افراد وابسته به جریان روشنفکری به نمایشگاه نیامدند، ثبت نام ۱۰۶ فیلم در جشنواره فیلم فجر تاکنون، دانشگاه‌ها برای حل مشکلات حوزه‌های مختلف ماموریت‌گرا شوند از دیگر بخش های سخنان اسماعیلی در این نشست دانشجویی بود.

گزارشی از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه صدا و سیما را اینجا مطالعه کنید.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

وزیر فرهنگ در دانشگاه شریف: اهل برخورد چکشی نیستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه ۱۴ آذر ماه هم به دانشگاه صنعتی شریف رفت و در آیین زنگ فرهنگ و نشست صمیمانه با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف شرکت کرد.

اسماعیلی در این نشست با دانشجویان این دانشگاه گفت: هیچ محدودیتی در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی در دانشگاه‌ها وجود ندارد و وزارت فرهنگ از این فعالیت‌ها حمایت می‌کند.

وی اظهار داشت: به عنوان وزیر فرهنگ حضور در جمع‌های نخبگی، گروه‌های مختلف و سلایق مختلف را افتخار خودم می‌دانم. هر ایرانی در هر جایی از دنیا مخاطب ماست. ایران مرزهای گسترده‌تری از مرزهای فعلی دارد.

وزیر فرهنگ به دانشجویان توصیه کرد خیلی شعارهایی که مخالفان فرهنگی ایران به زبان می آوردند را باور نکنید و افزود: در دولت نظریه روشنی را دنبال می‌کنیم. به دنبال حذف گروه های مردمی، تصدی گری و رهاسازی نیستیم. نهاد حاکمیت باید نظارت و تسهیل گیری داشته باشد و بخش های مرجع و تاثیرگذار وارد عمل شوند.

اسماعیلی همچنین با بیان اینکه دنبال حذف صدور مجوز ساخت آثار فرهنگی و هنری هستیم، گفت: دیگر نیازی به دریافت مجوز ساخت نیست و هر کسی بخواهد می‌تواند اثر خود را بسازد.

وی تصریح کرد: نمی‌خواهیم مشکلات کشور با لبخند اروپایی‌ها برطرف شود. آیا بیش از ۵۰ عضویت در مجامعی مانند بریکس با ۶۰ عضو نشانه انزوا است؟ به زودی جشنواره فیلم کشورهای شانگهای را برگزار می کنیم و در بریکس هم دنبال این کار هستیم.

وی افزود: معتقد به انسداد نیستیم، برخی دوستان هم راستا گله می کنند که چرا چکشی برخورد نمی کنید؟ ما اهل برخورد چکشی نیستیم.

استقبال وزیر فرهنگ از اکران‌های تئاتر دانشجویی و دعوت از دانشجویان دانشگاه شریف برای حضور در کنسرت نمایش کلنل و کنسرت استاد انتظامی از جمله نکات قابل توجه این نشست بود.

پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با قرائت بیانیه‌های خود به طرح مسائلی پرداختند.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

وزیر فرهنگ در دانشگاه آزاد واحد اراک: کم کاری در قاموس دولت مردمی جایگاهی ندارد

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر پنجشنبه ۱۶ آذرماه هم به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان و دانشگاهیان استان مرکزی حضور یافت.

وی در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با بیان اینکه ذات دانشگاه و دانشجو باید مطالبه گری باشد، تاکید کرد: دانشجویان باید از کارهای کرده و نکرده انتقاد کنند، جامعه اسلامی جامعه ای است که مردم در مقابل مسئولان، مطالبات خود را بدون لکنت بیان کنند و جامعه علوی، جامعه ای است که مخالف و منتقد دارد و مردم آن از آزادی بیان برخوردارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: خود را پاسخگوی مردم می دانیم، کسی که مسئول می شود باید در اتاق شیشه ای و در برابر مردم شفاف باشد و هیچ امر غیرشفافی نداشته باشد، دانشجو باید از مسئولان حساب بکشد، لذت بخش است که دانشجو با شجاعت و بدون لکنت از وزیر کشور خود سوال می کند و انتقاد دارد.و

وی افزود: مسئولان باید صبور باشند، امروز خوشحالم در دانشگاه اراک، دانشجویان تلاش کردند صحبت های خود را بدون واسطه بیان کنند.

منکر مشکلات نیستم اما باید بدانید که حکمرانی نوین فرهنگی در این دولت شروع شده است، سهم دولت در بخش فرهنگ نظارتی، تسهیلگری، حمایتگری و تنظیم گری است، کار فرهنگی به عهده حلقه های میانی و مردم است، اقدام جدید دولت مردمی در بخش فرهنگ و هنر، شورای هنر بعد از ۱۳ سال تعطیلی در دولت سیزدهم احیا شد، راه اندازی بنیاد پویانمایی، زیرساخت های بزرگ فرهنگی در کشور فراهم شده است، ۲۰۰ کتابخانه سیار با همکاری وزارت صمت وارد روستاها و مناطق محروم می شود از دیگر محورهای سخنان اسماعیلی در این نشست بود.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

رییس سازمان اداری و استخدامی در دانشگاه شهید چمران اهواز: بیشترین تعداد اعضای هیات علمی را در هیات دولت شاهد هستیم

میثم لطیفی معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور هم روز دوشنبه ۱۳ آذرماه در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه چمران اهواز در سالن آمفی تاتر دانشکده علوم این دانشگاه شرکت کرد.

وی گفت: یکی از ممیزات دولت مردمی سیزدهم این است که بیشترین تعداد اعضای هیات علمی را در هیات دولت شاهد هستیم که در تاریخ خود بی‌سابقه است.

رییس سازمان اداری و استخدامی به اهتمام دولت در توجه به علم، اندیشمندان و نخبگان حوزه‌های مختلف اشاره و تاکید کرد: باید فرصتی در دانشگاه ها ایجاد کرد تا با طرح مسائل نظام اداری و حکمرانی در دانشگاه ها، نخبگان و اندیشمندان راهکار عالمانه ای ارائه دهند.

لطیفی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دانشگاه‌ها برای حل مشکلات حوزه‌های مختلف باید ماموریت‌گرا شوند و پایان‌نامه دانشجویان را به سمت حل مشکلات سوق دهند. دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلفی از جمله پژوهشی، آموزشی و کارآفرینی برتر هستند، بنابراین با تعریف‌کردن ماموریت برای خود در شاخه‌ای از علم یا جغرافیای خاصی، توانایی حل مشکلات منطقه ای را دارند.

وی با تاکید بر به کارگیری پایان‌نامه های دانشگاهی برای حل مشکلات حوزه‌های مختلف، افزود: دانشگاه‌های استان باید متولی حل مسایل مشکلات استان باشند به عنوان مثال اگر دانشجوی مهندسی صنایع، خود را متولی حل مشکلات صنایع شهر خود کند نتایج بسیار مطلوبی کسب می‌شود.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه سال گذشته موضوع فوق العاده جهش علمی در سازمان اداری و استخدامی کشور مدنظر قرار گرفت، ابراز امیدواری کرد: به سمت پژوهش‌های کاربردی حرکت کنیم که البته دولت نیز امروز در حال عملی‌کردن این هدف است.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

در ادامه این مراسم پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه شهید چمران اهواز روز دوشنبه در آیینی با حضور رییس سازمان امور اداری و استخدامی و مسوولان استانی تجلیل شدند.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در دانشگاه قم : تفاوتی بین دانش آموختگان دانشگاه های مختلف در آزمون های استخدامی نیست

معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور روز پنجشنبه ۱۶ آذرماه نیز با حضور در جمع اعضای تشکل های دانشجویی دانشگاه قم ضمن تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم، به پرسش های دانشجویان در حوزه اداری و استخدامی پاسخ داد.

میثم لطیفی در این نشست «قبولی در آزمون استخدامی» و «جذب نخبگانی» را تنها راه های ورود به دستگاه های اجرایی برشمرد و توضیح داد: آزمون های استخدامی در حال برگزاری است و امسال به طور میانگین تقریبا هر دو ماه یکبار، آزمون داشته ایم. مسیر جذب نخبگان نیز یک مسیر ویژه برای استخدام افراد متخصص در دستگاه های دولتی است که این مسیر در دولت سیزدهم با همکاری بنیاد ملی نخبگان ایجاد شده است

وی در پاسخ به گلایه دانشجویان تشکل های اسلامی دانشگاه قم در خصوص اینکه چرا باید آمار انتصاب مدیران در دستگاه های استانی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی نقاط کشور، معیاری برای توانایی آنان در منطقه باشد، گفت: رهبر معظم انقلاب در دولت سیزدهم، دو بار تذکر دادند که نمایندگان در اجرا مداخله نداشته باشند؛ چرا که این امر وظیفه دولت است. انتصابات هم از ابزارهای اجراست و رئیس جمهور هم در این خصوص تاکید دارند که مشاوره بگیرید، اما سفارش نپذیرید.وی افزود: بخشی از ردصلاحیت که اتفاق افتاده، بر مبنای همین فشارهایی بوده که برای انتصابات خاص در دستگاه های استانی وارد آمده است. ورود به حوزه اجرایی در شان نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست و ایشان مسئول قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون هستند

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

رییس سازمان برنامه و بودجه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: به دنبال پیشرفت همه جانبه عدالت محور هستیم

همچنین داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه ضمن شرکت در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به سوال های دانشجویان پاسخ داد.

وی با تبریک روز دانشجو به توجه ویژه دولت سیزدهم به رشد و ارتقای سطح علمی کشور در همه ابعاد اشاره کرد و گفت: امروز افتخار ما این است که به رشد شرکت های دانش بنیان کمک کنیم. اگر دنبال پیشرفت اقتصادی هستیم باید این پیشرفت بر پایه علم و فناوری و دانش شکل گیرد و باید شرکت های دانش بنیان محور اصلی رشد و توسعه و پیشرفت باشند.

رییس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: در برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور هدف گذاری کردیم که هفت درصد از تولید ناخالص داخلی کشور بر پایه محصولات دانش بنیان با محتوای دانشی بالا تولید کنیم که مطمئنا با ظرفیت اساتید، دانشجویان ، محققان و پژوهشگران تحقق یافتنی است.

منظور افزایش تعداد دانشگاه های کشور که در رتبه بندی های بین المللی زیر ۵۰۰ قرار می گیرند را از دیگر اهداف کشور برشمرد که هم اکنون تعداد آنها به ۷۰ رسیده است.

وی تلفیق آموزش با حرفه آموزی و مهارت آموزی را یکی از رویکردهای آموزش دانشگاه در برنامه توسعه هفتم برشمرد و گفت: یکی از امتیازات رشته های بالینی ، تلفیق آموزش و درمان در رشته های علوم پزشکی به طور همزمان بود. دانشجویان فارغ التحصیل علوم پزشکی آماده کار هستند که این امر باید به سایر رشته ها نیز تسری یابد. در نظام آموزش عالی باید به سمتی برویم که حداقل یک سوم محتوای آموزشی همزمان با دوره های نظری، آموزشهای عملی و مهارت آموزی نیز انجام شود.

رسیدن به مرجعیت علمی در آموزش پزشکی، گردشگری سلامت از فرصت های تولید ثروت در کشور، ایجاد تحول در نظام سلامت با محوریت افزایش رضایت مردم، به دنبال پیشرفت همه جانبه عدالت محور هستیم و پیشرفت باید با عدالت همراه باشد، باید ظرفیت بیمه ها در حوزه سلامت و بخش غیر دولتی را به گونه ای فعال کنیم که از طریق خرید راهبردی خدمات بتوانیم خدمات مورد نیاز را با هزینه مناسب تامین کنیم از دیگر بخش های سخنان رییس سازمان برنامه و بودجه بود.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

رییس سازمان برنامه و بودجه در قم: ۲۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از مشاغل خرد و خانگی اختصاص یافت

منظور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور عصر پنجشنبه نهم آذرماه در دیدار با اساتید دانشگاه‌های استان قم گفت: در بودجه سال آینده ۲۵ همت برای حمایت از اشتغال خرد و خانگی اختصاص یافته است.

وی به نزدیک شدن نرخ رشد کشور به ۸ درصد، اشاره کرد و افزود: با ایجاد ۸۰۰ هزار اشتغال طی سال‌جاری نرخ بیکاری به زیر ۸ درصد رسیده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه، اظهارداشت: در بودجه سال آینده برای فعال سازی ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در جهت اولویت‌های کشور، منابع خوبی دیده شده است. دولت سیزدهم در راستای فضای دانشی، مشورت و هم‌اندیشی با اساتید و نخبگان را در اولویت خود قرار داده است.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

وزیر کشور در دانشگاه شهید چمران : دانشگاه نقطه امیدبخش کشور است

احمد وحیدی وزیر کشور هم روز سه شنبه ۱۴ آذرماه به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه شهید چمران حضور یافت.

وی در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داست: بنا بر گفته آمریکایی‌ها امروز ایران به نقطه‌ای رسیده که پهبادها و موشک‌هایش معادلات قدرت‌های بین‌المللی را به هم زده است.

وزیر کشور با بیان اینکه در زمان دفاع مقدس از داشتن برخی تجهیزات جنگی محروم بودیم گفت: امروز به مدد قدرت علمی دانشگاه‌ و دانشجویان به نقطه مناسبی رسیده‌ایم به همین دلیل دشمنان ملت می‌خواهند دانشگاه را از فعالیت بازدارند هر چند اطمینان دارم که دانشگاه زیر بار آنها نرفته و به حرکت رو به رشد خود ادامه خواهد داد.

وحیدی دانشگاه را نقطه امیدبخش کشور دانست و افزود: دانشگاه یک مسیر بسیار مهم را از ابتدای انقلاب تاکنون طی کرده و اتفاقات مبارکی در آن رخ داده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز دانشگاه‌های کشور مسئولیت تمدن‌سازی را برعهده دارند، تصریح کرد: وقتی از تمدن نوین اسلامی، ایران قوی، مرجعیت علمی، کسب کرسی‌های بزرگ مهم فکر و اندیشه صحبت به میان می‌آید بار آن بر عهده دانشگاه و دانشجو است.

وزیر کشور به اهمیت توجه دانشجویان به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و توضیح داد: امروز در یک گردنه تاریخی قرار داریم که سرنوشت دنیای آینده در این گردنه تعیین می‌شود. انتظارات ذکر شده از دانشجویان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وحیدی یادآور شد: امروز نهضت علمی ایران اسلامی به مدد دانشگاه‌ها و دانشجویان دنیا را متعجب کرده به طوریکه در برخی حوزه‌های علمی در بین چهار تا پنج قدرت علمی دنیا قرار گرفته ایم.

وی در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان در خصوص وجود فردی زمین‌خوار در شهرستان اهواز بیان کرد: اسم این زمین‌خوار را در اختیار من قرار دهید حتما به آن رسیدگی می‌شود و دستگاه قضایی با چنین مواردی در صورت اثبات برخورد می‌کند.

وی در پاسخ به دانشجویی که شهرستان ایذه در خوزستان را به عنوان تبعیدگاه زندانیان کشور عنوان کرد، گفت: در کشور جایی به نام‌ تبعیدگاه وجود ندارد و در احکام قوه قضاییه تبعید موضوعیتی ندارد.

آخرین دستاوردهای دفاعی ایران، همکاری سه قوه برای رفع مشکلات مردم و افزایش رفاه، انتخابات آینده، دستور رییس جمهور برای رفع مشکلات استان خوزستان از دیگر محورهای سخنان وزیر کشور بود.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

وزیر کشور در دانشگاه تهران: گزارشی درباره فروش محصولات صهیونیستی دریافت نکرده‌ام

همچنین مراسم بزرگداشت ملی مقاومت، آیین گرامیداشت روز دانشجو؛ عصرچهارشنبه (۱۵ آذر ۱۴۰۲) با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر، پیمان جبلی رییس سازمان صدا وسیما و محمدجواد لاریجانی استاد دانشگاه در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

وزیر کشور در این مراسم گفت: انقلاب اسلامی با حضور دانشجویان به پیروزی رسید و با میدان داری آنها در دفاع مقدس، در جنگ پیروز شدیم و در تسخیر قطعی لانه جاسوسی، انقلاب دوم را شکل گرفت.

وحیدی ۱۶ آذر را نماد استکبارستیری، مبارزه با سلطه ‌و حرکتی با بصیرت و شجاعانه توصیف کرد و افزود: دانشگاه ذاتا محل مبارزه با فساد است و ادامه این حرکت بالنده و رو به جلو در راستای تسخیر آینده و خصوصا نقش آفرینی در آینده است. مقاومت اسلامی و آنچه امروز در غزه قهرمان مظلوم می‌گذرد، بخشی از این اتفاق بزرگ جهانی است.

وی در پاسخ به سوال یک دانشجو درباره تحریم کالاهای اسرائیلی، گفت: هیچ کالای رژیم صهیونیستی در ایران وجود ندارد. برخی شبهه کردند ممکن است مواد اولیه بعضی از این نوشابه‌ها از سوی رژیم صهیونیستی تأمین شود که خواستم که در این زمینه تحقیق کنند. هرگاه بگویند که ماده اولیه یک کالایی از رژیم صهیونیستی تأمین می‌شود، حتما با آنها برخورد خواهد شد؛ ولی فعلا چنین گزارشی نداریم.

وزیر کشور درمورد جلوگیری از تجمع تعدادی از دانشجویان مقابل کنسولگری ترکیه در تبریز هم گفت: اگر قرار بود دانشجویان کلیشه‌ای عمل کنند تسخیر لانه جاسوسی و انقلاب دوم شکل نمی‌گرفت. بنابراین خیلی مسائل دیگر بر دوش دانشجویان انقلابی است.بسیاری از گروه‌های معاند به دنبال تخریب روابط ایران با کشورهای دیگر هستند. اگر کسی مقابل کنسولگری اقدامی انجام دهد، بر روابط ما با این کشور اثر می‌گذارد. دستگاه دیپلماسی مسئول روابط با سایر کشورهاست نه افرادی که از خارج با برگزاری یک تجمع و تظاهرات زمینه برای برهم زدن روابط ما با کشورها را فراهم کنند.

وحیدی افزود: اینکه خواستار شدند تظاهرات در محل دیگری برگزار شود، برای رعایت ملاحظات امنیتی و جلوگیری از بروز خدشه بر روابط خارجی دو کشور بود.

وی درمورد استعفای معاون سیاسی وزارت کشور ضمن قدردانی از دانشجویان برای حساسیت نسبت به مسایل کشور، گفت: بحث استیضاح مطرح نبود که بخاطر این آن از مواضع دیگر کوتاه بیاییم. مردم به دولت و مجلس رأی ندادند که باهم اختلاف داشته باشند؛ رأی دادند باهم همکاری کنیم تا مسائل را حل کنیم. این یکی از دهها مسائلی بود که ممکن است بین قوا وجود داشته باشد. حل مسائل کشور از مسیر مصلحت‌هایی می‌گذرد که برای جامعه مفید است.

مقاومت در غزه مستقل از جمهوری اسلامی عمل می‌کند، دشمن با القای ناکارآمدی و تبلیغات دروغین درپی کاهش مشارکت مردم در انتخابات است، بزرگت رین جهاد دانشجویان تشویق مردم برای حضور پای صندوق‌ رأی است، توضیح درباره استعفای معاون سیاسی، پیشرفت کشور با همکاری قوا میسر می‌شود، بخش هایی از اظهارات وزیر کشور در این نشست دانشجویی بود.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

وزیر اقتصاد در دانشگاه فردوسی مشهد: کشوری موفق است که دانشگاه‌های آزاد داشته باشد

روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در تالار فارابی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

وی در این مراسم گفت: دانشجو منتقد است و نباید توقع داشت که دانشجو از همه شرایط جامعه راضی باشد بلکه کشوری موفق است که دانشگاه‌های آزاد داشته باشد تا اگر حکمرانان در مسیر اشتباه حرکت کردند فریاد اصلاح‌خواهی از دانشگاه‌ها به گوش برسد.البته نقد دانشگاهیان باید عالمانه و اخلاقی باشد و از این نظر با انتقادات عوامانه تفاوت دارد و باید قدر نعمت انتقاد را بدانیم و از آن در راه اصلاح امور استفاده کنیم.

وزیر اقتصاد به مدرسه سیاست‌گذاری و باشگاه شبیه سازی اشاره کرد که در راستای ارتباط بین دانشگاه و وزارت شکل گرفته است و آن را پلی میان دانشگاهیان (دانشجویان) با سیاست‌گذاران عنوان کرد.

افزایش آمار سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، دولت قصد شفاف سازی و مقابله با فسادها و نابرابری‌ها را دارد.برنامه ما این است که به سراغ جمعیتی برویم که اصلا مالیات نداده‌اند که ابتدا باید آن‌ها شناسایی شوند از دیگر بخش های سخنان خاندوزی در دانشگاه فردوسی مشهد بود.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

وزیر اقتصاد در زنجان: بازار ارز در کشور با ثبات شده است

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی شامگاه پنجشنبه ۱۶ آذرماه هم به مناسبات روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور زنجان بود و به پاسخگوی پرسش های آنها بود.

وی گفت: مجموعه اقدامات دولت سیزدهم در سال‌جاری موجب شد ثباتی در بازار ارز شکل بگیرد که با ادامه تدابیر بانک مرکزی و همکاری دستگاه‌های متولی همین روند تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه جهش نرخ ارز بر افزایش قیمت‌ها تاثیر گذار است، اضافه کرد: مساله نرخ ارز برای دولت سیزدهم که نگران تورم است، اهمیت ویژه‌ای دارد. از طرفی رهبری امسال را سال مهار تورم و رشد تولید اعلام کرده‌اند که در این خصوص کلیدی ترین موضوع، کنترل کوتاه مدت و ارائه مدل نرخ ارزی است.

خاندوزی با بیان اینکه دولت در این زمینه تلاش کرده هر عامل اثر گذار از قبیل نقدینگی که جهش‌های تورمی را رقم بزند مهار کند، افزود: در زمان حاضر نقدینگی کشور به نحو بسیار جدی کنترل شده و بسیاری از فعالان اقتصادی از سیاست‌های انقباضی در حوزه نقدینگی ناراضی بوده و می‌گویند برای ما محدودیت ایجاد شده است.

عضو دولت سیزدهم با بیان اینکه مجموعه اقدامات مدیریتی کوتاه جامعه، مسایل، انتظارات روانی آن بسرعت تاثیر گذار است، گفت: سیاست‌های منطقه‌ای دولت به ویژه با همپیمانان و اتخاذ تدابیر لازم داخلی، گشایش‌هایی را در نرخ ارز ایجاد کرده است.

موضوع افزایش قیمت انرژی از سوال های دانشجویان بود که خاندوزی تاکید کرد: دولت با اینکه بخواهد از طریق سیاست‌های قیمتی موضوع انرژی را حل و فصل کند مخالف است و چنین دستور کاری هم ندارد. در این خصوص و برای برنامه هفتم توسعه، متنی هم در مجلس شورای اسلامی مصوب شده، که به نگاه دولت نزدیک‌تر است. بنابراین در طول برنامه پنج ساله تلاش خواهیم کرد با ترکیبی از ابزارها و سیاست‌های غیر قیمتی مساله انرژی کشور را حل و فصل کنیم تا دوباره منجر به تورم بالای جامعه نشود.

سخت گیری های کم سابقه‌ای در حوزه بانکی و اعطای تسهیلات در حال انجام است، با نظارت‌های بانک مرکزی تخلفات جزیی بیش ۱۰ بانک شناسایی و بدنبال آن پرونده تخلفاتی تشکیل شده که در هیات انتظامی در حال رسیدگی و ابلاغ جریمه‌ها هستند. موضوع مالیات در بودجه سال آینده و افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده کمتر از ۲ سال گذشته خواهد بود، فاصله حقوق کارکنان دولت از دیگر محورهای سخنان این عضو دولت سیزدهم در جمع دانشجویان زنجانی بود.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

دستیار رییس جمهور: دانشجویان برای حضور افراد شایسته و توانمند در مجلس مطالبه گری کنند

دانشگاه مازندران روز سه‌شنبه ۱۴ آذر میزبان دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی بود.

سکینه سادات پاد در جمع دانشجویان گفت: دانشجو همانند خون پویا در رگ‌های جامعه است و کرسی‌های آزاد اندیشی باید با شور و نشاط به دانشگاه‌های کشور بازگردد، دانشجویان باید برای حضور افراد شایسته و توانمند در مجلس شورای اسلامی مطالبه گری کنند.

وی افزود: آنچه که دانشجو باید مد نظر داشته باشد، پرسشگری است و این حق طبیعی برای دانشجو با کرسی‌های آزاد اندیشی تحقق خواهد یافت. اصلی که جمهوری اسلامی با اشتیاق پیگیر و حامی آن است.

دستیار رییس جمهور با بیان اینکه پایه های انقلاب اسلامی ایران بر مردم سالاری استوار است، تصریح کرد: همه مسئولین این نظام از آرای مردم انتخاب می‌شوند. حقوق شهروندی اصل جدا نشدنی از جامعه اسلامی است، اینکه بگوییم حاکمیت بی نقص و عیب است غیر اصولی و غیرمنطقی است، رویکرد رییس جمهور در دولت سیزدهم تعریف حقوق آزادی‌های اجتماعی با دیدگاهی سیاسی و به رسمیت شناختن تکثر اندیشه‌ها وگفتمان‌های مختلف است.

پاد تاکید کرد: رییس جمهور تمام شعارهای دوره‌های گذشته در آزادی بیان، برپایی اجتماعات قانونی و حقوق شهروندی را به صورت جدی در دستور کار قرار داده و از شعار به عمل رسانده است.

تقدیم لایحه برپایی اجتماعات به مجلس مجلس شورای اسلامی ، انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی، اینکه حقوق شهروندی جزو لاینفک نظام اسلامی است، تردیدی وجود ندارد، دانشجو به عنوان چراغ روشن در جامعه باید با روشنگری و مطالبه‌گری جدی زمینه حضور افراد شایسته و توانمند را در مجلس شورای اسلامی فراهم کند. این دانشجو است که باید مسئولین را پاسخگو کند، یقینا اگر نقدی نباشد، اصلاحی صورت نمی گیرد از دیگر بخش های سخنان دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در جمع دانشجویان دانشگاه مازندران بود.

شرکت دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی

جلسه بررسی مسایل و مطالبات حوزه زنان ویژه برنامه روز دانشجو و پرسش و پاسخ دانشجویی نیز عصر شنبه (۱۸ آذر ۱۴۰۲) با حضور سکینه سادات پاد دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی و تشکل های دانشجویی در دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی برگزارشد.

سران قوا و دولتمردان پای سخنان دانشجویان/۱۶ آذر در کنار آینده سازان

شهردار تهران در دانشگاه علامه طباطبائی: بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری در بوستان ولایت در حال احداث است

علیرضا زاکانی شهردار تهران هم روز دوشنبه ۱۳ آذر به مناسبت روز دانشجو در هفتمین نشست از سلسله نشست‌های علمی با کارگزاران جمهوری اسلامی ایران با عنوان «ایده حکمرانی شهری برای تحقق ایران قوی چیست؟» در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی، حضور یافت.

وی در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران ضمن پاسخ به پرسش های دانشجویان به تشریح اقدامات شهرداری تهران پرداخت و گفت: بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری منطقه در بوستان ولایت در حال احداث است.

شهردار تهران با بیان اینکه اهداف اقدامات ما ناظر بر هویت‌بخشی به شهر است، یادآور شد: تهران به جز پایتخت بودن، هویت فرهنگی، اقتصادی و معماری ویژه‌ای ندارد؛ اگر تهران را بررسی کنیم، می‌بینیم هیچ یک از این هویت‌ها به‌طور ویژه در شهر موجود نیست؛ بنابراین تهران نیاز به خلق هویت دارد.

زاکانی همچنین تاکید کرد: یکی از این تحولات، تحول فناورانه در شهر است. امروزه با وجود آنکه بیشترین ظرفیت دانشمندان و دانشگاهیان در کشور در پایتخت وجود دارد، اما متناسب با آن ظرفیت هوشمندسازی در پایتخت وجود ندارد؛ لذا سعی کردیم در بستر شهر، شهرک‌ها و الگوهای نوآوری و فناوری را داشته باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه ۲۰۰ هکتار بافت پارک ولایت در حال تبدیل به پارک علم و فناوری است، اضافه کرد: دیگر محور تحول در شهر تهران، «تحول کالبدی» است؛ تهران با مشکل ترافیک، آلودگی هوا، بَد مسکنی و بی مسکنی و ناپایداری بخش‌های قابل توجهی از شهر رو به رو است.

ویژه برنامه روز دانشجو عصر شنبه ۱۸ آذر ماه هم با سخنرانی علیرضا زاکانی شهردار تهران در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

زاکانی در این نشست دانشجویی درباره بازگرداندن ۴۰ هزار میلیارد تومان از اموال شهر، افرادی که رشوه می‌گیرند، پروژه‌های من شهردارم، ماجرای ۱۷ هزار میلیاردی که می‌گویند گم شده است، طرح شاتل تاکسی و رزرو خودرو توضیح داد.

وی گفت: هیچ پولی گم نشده است؛ این ۱۷ هزار میلیارد تومان، پول پیش‌پرداختی است که برای کار پرداخت شده، اما هنوز ثبت سند نشده است. برخی می‌خواهند با «فساد، فساد» گفتن نگاه‌ها را از خودشان و نامه عمل‌شان بردارند؛ در انتشار این خبر در برخی رسانه‌ها بی‌دقتی و سیاسی‌کاری صورت گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha