به گزارش ایرنا، محسن هرمزی روز سهشنبه در دویستمین جلسه شورای شهر تهران در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت اظهار کرد: در سامانه مترو طی ۲ ماه گذشته ۲ اتفاق مهم افتاد یکی افتتاح قسمت شمالی خط ۶ بود که با حضور رییس جمهور ایستگاههای شمال غرب تهران (شهران، شهرزیبا، کوهسار) با ۵.۵ کیلومتر مسیر به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینکه این اتفاق باعث شد روزانه در خط ۶ حدود ۶۰ هزار سفر به مترو اضافه شود و منطقهای که واقعا از نعمت حمل و نقل عمومی ریلی محروم بود به ناوگان مترو متصل شود، ادامه داد: اتفاق دیگری که امسال در حوزه مترو رخ داد، افتتاح پست برق خط ۶ بود.
به گفته این مقام شهری، خطوط ما پست برق مجزا دارند و در ۲۰ شهریور سال جاری پست برق کیانشهر در خط ۶ افتتاح شد در حالیکه تا پیش از این قبلا از برق ناپایدار برای این خط استفاده میشد البته عملیات پست برق شمالی این خط نیز در حال اتمام است.
هرمزی اضافه کرد: حفاری خط هفت و خط ۱۰ هم آغاز شده است، پروژه پرند از دیگر پروژهها بود که بعد از ۱۸ سال مطالعه در یکسال گذشته کار آن از فرودگاه امام(ره) به پرند انجام شد و با همت مدیریت شهری ۲ خط این مسیر روسازی و همچنین سکوی ایستگاه واوان نیز احداث شد.
وی یادآور شد: تمام اقدامات از حدفاصل فرودگاه حضرت امام تا پرند در یک سال اخیر انجام گرفته است البته در این یکسال وزارت راه هم به کمک ما آمد.
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه تکلیف ما در حوزه مترو احداث ۲۸ کیلومتر مسیر و ۶ ایستگاه بود، گفت: ایستگاههای تبادلی و مهم خط ۶ مانند بهار شیراز، میدان خراسان، ۱۷ شهریور و تربیت مدرس را نیز به زودی افتتاح میکنیم و تکمیل ایستگاه ورزشگاه تختی نیز برنامهای است که تا اسفندماه انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: در خط ۶ متروی تهران آنچه به ما تکلیف شده بود حدفاصل ایستگاه کیانشهر تا ایستگاه شهید آرمان علی وردی بود که تا امروز انجام شده اما حفاری ۲ ایستگاه محور جنوبی این خط که در حوزه حرم شاه عبدالعظیم حسنی قرار دارد هم تا ۲ ماه آینده تمام خواهد شد.
هرمزی با بیان اینکه ۳۰۰ متر حفاری دیگر باقی مانده تا خط ۶ به شهرری برسد، یادآور شد: در پیوست بودجه باید برای آن اتفاق خاصی بیفتد و این تعهد را میدهیم تا سال آینده ۲ ایستگاه حوزه حرم را وارد خطوط کنیم.
پیش پرداخت انتقال واگن به طرف چینی انجام شد
وی در ادامه گفت: شب گذشته با نماینده بانک مرکزی در چین تماسی داشتم و این خبر را اعلام میکنم که پول انتقال واگن به طرف چینی پرداخت و عملیات انجام و بنابراین پرداخت پیش پرداخت نهایی شد.
هرمزی افزود: در سفر چین توافقی با آن طرف داشتیم که مبنای قرارداد ما ۲۳ ماه بود تا اولین واگن را به ما تحویل بدهند اما با رایزنی ما برای کاهش این زمان در فوریه ۲۰۲۵ اولین سری واگنها را در تهران تحویل میگیریم، عملا این ۲۳ ماه به ۱۳ ماه رسید صورتجلسه آن نیز هم با شرکت تامین کننده فاینانس و هم با سازنده و هم با سازمان شهرداری دهیاریها انجام شده و تا سال آینده اولین واگنها وارد پایتخت میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: عملیات ساخت واگن ملی هم در هفته گذشته آغاز و منابع مالی آن نیز تامین شد در این راستا اختلافات با سازمان شهرداریها و بانک مرکزی برطرف شد و اولین رام ملی از سالن رنگ درآمده و عملیات رام دوم آغاز شده، قراردادهایی با مپنا، جهاد دانشگاهی و برخی شرکتها بسته شد و تا سال آینده حداقل ۲ رام قطار از مجموعه واگن ملی دریافت کنیم.
ورود ۳۱۴ دستگاه اتوبوس تازه نفس به ناوگان اتوبوسرانی در سال جاری
هرمزی با بیان اینکه طبق اعلام سامانه اتوبوسرانی ۲ هزار و ۵۰ دستگاه فعال در ناوگان در خط داریم، گفت: با کمک شورا قرارداد ورود قریب به سه هزار و ۵۰ دستگاه مینی بوس و اتوبوس را بستهایم و در این بین ۲ قرارداد ۲۵۰ دستگاه به مشکل خورد و برغم پرداخت پیش پرداخت، شرکت داخلی به تعهدات خود عمل نکرد و ما اکنون به سمت ضبط ضمانت نامه رفتیم.
به گفته وی، بر اساس قراردادی که با شرکت عقاب افشان داشتیم تا به امروز ۱۰۹ دستگاه را گرفتیم بطوریکه در مجموع از ابتدای شهریور تا به امروز ۱۵۷ اتوبوس را از طرف داخلی تحویل گرفتهایم.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: از اول سال ۳۱۴ دستگاه اتوبوس که ۹۷ دستگاه از این تعداد قرارداد با وزارت کشور بود، وارد ناوگان اتوبوسرانی شده و تعدادی از این اتوبوسها نیز هنوز وارد خطوط نشدهاند.
وی افزود: مشکل مجوز گواهینامه پایه ۲ هم وجود داشت که مجوز این را از پلیس راهور گرفتیم و برای این اقدام بنا داریم که یا از مجموعه شهرداری یا با خصوصی سازی کار را جلو ببریم بنابراین با نظر شورا موضوع را پیش میبریم.
به گفته وی، درباره خصوصی سازی در اتوبوسرانی نیز در نظر داریم که این اقدام به شیوهای نباشد که خسارت را متوجه شهرداری کند لذا با کمک کمیسیون عمران و حمل و نقل کار را جلو خواهیم برد و امید داریم تا ماه آینده تکلیف این موضوع را روشن کنیم.
بازسازی ۱۳۰ دستگاه اتوبوس از ابتدای امسال
وی با بیان اینکه قرار است تا شرکت اسنا ۴۷ دستگاه اتوبوس به شهرداری تحویل بدهد، گفت: از قرارداد سال گذشته با عقاب نیز ۴۰ دستگاه تحویل گرفتیم ولی از یاد نبرید که قراردادهای ما جاری است و امیدواریم تا پایان سال تعداد تحویلیها بیشتر شود.
هرمزی یادآور شد: باید از همین حالا تمهیداتی اتخاذ کنیم تا اتوبوس خراب کف خیابان نداشته باشیم و از ابتدای امسال ۱۳۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده و تا پایان سال این تکلیف نیز انجام خواهد شد.
افزایش ناوگان شاتل سرویس به ۱۹۰ ون
هرمزی با اشاره به اینکه تکلیف داشتیم تا پایان سال پنج هزار تاکسی نوسازی شود و تا این لحظه هزار و ۲۲۸ دستگاه بازسازی شده و قطعا تا پایان دی ماه ۲ هزار و ۵۰ دستگاه نوسازی شده قطعی خواهیم داشت، گفت: قریب به یک هزار و ۷۰۰ حواله به خودروسازان انجام شده و با کمک ایرانخودرو تا پایان سال پنج هزار دستگاه را عملیاتی میکنیم.
وی افزود: موضوعی که به تازگی شاید سوالی را مطرح کرده باشد، موضوع شاتل است، سامانه شاتل مجموعهای شامل قریب به ۱۹۰ دستگاه ون است که به تازگی وارد مرحله اجرایی شده و در نهایت شرکت تجارت الکترونیک عهده دار آن شده است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه فعلا ۴۰ دستگاه ون در سامانه فعال است، تاکید کرد: امیدوارم این موضوع بزودی حل شود و تا ۲ هفته آینده تمام این ۱۹۰ دستگاه را در سامانه داشته باشیم و خدمت رسانی به مردم را حداکثری کنیم.
پیشرفت ۸۰ درصدی پایانه شرق
وی با اشاره به پایانه شرق گفت: در مساله پایانه شرق نیز تکلیفی فرض کردیم و زیر بار آن رفتیم. در این راستا شرکت شهروند هم به کمک ما آمد. تعهد پیمانکار بهره برداری از این پایانه تا دی ماه بود اما وقفه در تامین منابع شهروند باعث شد تا ۲۰۰ میلیارد تا فردا به پیمانکار تقدیم بشود. پیشرفت فیزیکی پروژه ۸۰ درصد به بالاست و این بار به زمین مانده با کمک شورا حل خواهد شد.
سفر چین باعث کاهش قیمت قراردادهای خرید از شرکتهای داخلی شد
هرمزی اضافه کرد: ما یک سری قرارداد و تفاهمنامه با طرفین چین بستیم، ۲ قرارداد ناظر به تامین یک هزار دستگاه اتوبوس برقی و یک هزار دستگاه گازی بود که با همت و نگاه وزارت صمت موضوع به سمت برقی شدن تمام این ۲ هزار دستگاه رفت و از محل قرارداد سه هزار و ۴۰ دستگاه تولید داخل نیز دو بسته ۵۰۰ تایی قرارداد برقی با عماد و شتاب داشتیم.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه قرارداد با شرکت عماد که متوقف شده و قرارداد با شرکت شتاب هم به دلیل زمان طولانی تحویل و قیمت بالا لغو شد، افزود: بعد از سفر چین فضایی جدید در حوزه خودروسازها رقم خورد و قرارداد با شرکت شتاب بعد از سفر چین کاهش ۱۵ درصدی به لحاظ قیمت داشت بنابراین یکی از نتایج سفر این بود که قراردادهای داخلی ضابطه مند شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر با مجموعه شتاب الحاقیه فنی روی یک هزار دستگاه اتوبوس را پیش میبریم و یک هزار دستگاه دیگر نیز با خودروساز چینی که از قدیم با آن کار میکردیم قرار داریم البته موضوع فنی آن را هم در چین و با اعزام کمیتهای هفته آینده دنبال میکنیم.
نهایی شدن مدل قرارداد ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی
هرمزی یاداور شد: همچنین قرارداد ۱۰ هزار دستگاه تاکسی در چین بسته شد و بر اساس فرصتی که دولت و بانک مرکزی ایجاد کردند باعث افزایش این عدد به ۲۵ هزار دستگاه شده این مساله نیز هفته آینده با حضور نماینده تاکسیرانی در چین دنبال خواهد شد.
به گفته وی، مدل قرارداد ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی نیز نهایی شده و مدل و شرایط آن مشابه ۲ قرارداد دیگری است که کمیتهای که به چین میرود آنها را نهایی خواهد کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: تفاهمنامه ورود ۱۰ هزار دستگاه ون برقی نیز تبدیل به قرارداد شد و به این پیوست اضافه خواهد شد، شهردار نیز موضوع استاندارد این دستگاهها را با شرکت استاندارد جلو خواهد برد.
وی با اشاره به ۲ تفاهمنامهای که با چین بسته شده است، گفت: تفاهم نامه اضافه شدن۲۵۹ واگن و ساخت خط ۱۱ از جمله موضوعات مهمی است که به دنبال تبدیل آن به قرارداد هستیم.
هرمزی تاکید کرد: درباره خط ۱۱ هم در حال انعقاد قرارداد با شریک چینی هستیم و تا دی ماه قرارداد اجرایی خواهد شد منبع مالی آن از طریق پنج درصد آورده فاینانس خواهد بود همچنین امیدوارم تامین ۲۵۹ دستگاه واگن را نیز با کمک سازمان شهرداریها اجرایی کنیم.