رشت - ایرنا - رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان از پرداخت تسهیلات کم بهره و قرض الحسنه از محل مشاغل خرد و خانگی به ۲۰۶ نفر از قالیبافان استان خبرداد.

صفیه رجبی روزجمعه به خبرنگار ایرنا گفت: دربخش مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان در رشته فرش دستباف پرداخت ۱۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات در کمیته استانی مصوب و افراد به بانکهای عامل جهت جذب اعتبار تخصیصی معرفی شدند.

وی افزود: پرداخت وام قالیبافی کم بهره و قرض‌الحسنه که به صورت متمرکز و زیر نظر اداره فرش به قالیبافان مستقل دربخش خانگی، کارگاه‌های قالیبافی و دربخش پشتیبان انجام می شود، برای تامین مواد اولیه با توجه به نوسانات بازار ارز بسیار مفید است.

وی تصریح کرد: در شرایط تحریم که آمریکا فرش دستباف را بخاطر آثار اجتماعی آن نشانه گرفته است، پرداخت تسهیلات کم بهره به این بخش باعث تشویق و ترغیب بافندگان برای ماندگاری صنعت فرش خواهد شد.

رجبی اضافه کرد: طی سه سال گذشته تولید انواع فرش وتابلو فرش دستباف در گیلان از۱۲ هزار مترمربع به ۵۱ هزار مترمربع افزایش یافته است.

وی تعداد افراد شاغل در کارگاههای خانگی را ۱۱ هزار و ۴۲۶ نفر اعلام و اظهار کرد: از این تعداد ۳۸۲ نفر در کارگاههای متمرکز و هزار و ۵۸۸ نفر در کارگاههای غیر متمرکز با مدیریت متمرکز فعالیت می کنند.

استان گیلان دارای ۵٨ کارگاه قالیبافی دارای پروانه و ۱۳ هزار و ۳۹۶ نفر قالیباف است.