شهرکرد- ایرنا- معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: پیشرفت راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد در سه بخش زیرسازی، ایستگاهی و روسازی به پیشرفت ۴۸ درصدی رسیده است.

به گزارش ایرنا، عباس خطیبی روز چهارشنبه در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری به آخرین وضعیت طرح راه‌آهن این اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح که ۹۰ کیلومتر طول دارد در بخش زیرسازی به ۶۵ درصد و در بخش ایستگاهی به ۲۱ درصد پیشرفت رسیده است.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است تا بخش روسازی راه‌آهن استان نیز در ماه‌های آینده آغاز شود و خرید ریل در دستور کار قرار دارد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: این طرح ۱۵ دستگاه تونل به طول ۵.۲ کیلومتر دارد که تاکنون ۴.۲ کیلومتر آن حفاری و بیش از ۲ کیلومتر آن لاینینگ شده و پیشرفت احداث پل‌های مسیر نیز به ۵۰ درصد رسیده است.

خطیبی با بیان این طرح راه‌آهن این استان دارای ۲ ایستگاه در شهرکرد و سفیددست است، اظهار داشت: هر ۲ ایستگاه در مجموع ۲۱ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد را 30 هزار میلیارد ریال(سه هزار میلیارد تومان) اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون چه به صورت نقدی و چه به صورت اسناد خزانه، سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح تخصیص یافته که ۵۰ درصد این اعتبار طی ۱۰ روز اخیر محقق شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: فاصله بین تخصیص اعتبار به طرح باعث کُندی کار شده است اما اگر روند پرداختی‌ها پیوستگی داشته باشد طرح از سرعت بیشتری برخوردار می‌شود.

وی با بیان اینکه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری از طرح‌های اولویت‌دار این شرکت است، اظهار داشت: تلاش ما بر این است که این طرح در دولت سیزدهم بهره‌برداری شود و این استان بیست و پنجمین مرکز استانی است که به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

خطیبی افزود: در توسعه ریلی کشور در حدود سه سال گذشته یک برنامه مدون و مشخصی را پیگیری کرده‌ایم و امسال ۲ طرح راه آهن در کشور به مرحله بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، قطعه نخست از ایستگاه مبارکه اصفهان تا جاده زرین‌دشت به سفیددشت به طول ۴۱.۸۲ کیلومتر است، قطعه دوم از جاده سفیددشت تا گردنه زردی‌ها و قطعه سوم و چهارم از گردنه زردی‌ها تا شهرکرد در حال اجراست.

طول مسیر طرح ۹۲ کیلومتر است و ۱۱ دهانه پل به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر و ۱۵ دستگاه تونل دارد.

عملیات مطالعه و اجرای طرح راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است. این طرح با هدف جابه‌جایی بار و مسافر احداث می‌شود و تکمیل آن تحول بزرگی در بخش‌های مختلف استان ایجاد می‌کند.