زاهدان- ایرنا- گواوا میوه‌ای بهشتی با عطر و طعمی ماندگار است که برداشت این نوبرانه از مناطق گرمسیر سیستان و بلوچستان آن هم در فصل زمستان که همه نقاط کشور در گیرودار برف و سرما هستند، آغاز و راهی بازار مصرف می‌شود. 

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران و در مدار خط استوا قرار دارد این استان پهناور علاوه بر پیشینه تاریخی طولانی دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زیادی است.

سیستان و بلوچستان با توجه به آب و هوایی متفاوتی که دارد چهارفصل سال را در بیشتر فصول آن می‌توان تجربه کرد و این مهم ظرفیت تولید میوه‌های گرمسیری و خارج از فصل را در این استان افزایش داده است.

سیستان و بلوچستان به لحاظ داشتن آب و هوای مرطوب و گرم بویژه در قسمت جنوب بیشترین میزان تولید میوه های گرمسیری از جمله موز، انبه، گوواوا، پاپایا و نارگیل را به خود اختصاص داده که علاوه بر ارزش غذایی ارزش دارویی خاصی نیز دارند.

این استان از نظر آب و هوایی متفاوت است به طوریکه مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته است.

سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خواستگاه متنوع ترین میوه‌های گرمسیری کشور هست به طوریکه در تولید برخی میوه ها در ایران بی رقیب استمناطق سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز استان نیز آب و هوای نیمه بیابانی و ناحیه کوهستانی بم پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به طرف مشرق تا کوه‌های بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلات‌های مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستان‌های سرد است.

سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند یکی از مستعدترین مناطق کشاورزی کشور به حساب می آید به طوریکه در تمامی فصول سال امکان کشت انواع محصولات در آن وجود دارد.
آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه های گرمسیری و سردسیری فراهم کرده به طوریکه هم اکنون از ۸۰ هزار هکتار باغات استان هشت هزار هکتار آن به کشت انواع میوه های گرمسیری اختصاص دارد.

از میوه‌های گرمسیری که برخی از آنها ناشناخته هستند؛ اما خاصیت و ویتامین‌های خاص خود را دارند می‌توان کنار، چیکو، تمرهندی، نارگیل و گواوا، پاپایا، بیدام، پالسا، جمبولان، و سیتاپل را نام برد، میوه‌هایی خاص که در مزه و نمونه کم‌نظیر بوده و توجه هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند.

برداشت نوبرانه گرمسیری در زمستان

با این وجود مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان به دلیل دارا بودن آب و هوای استوایی همواره دارای آب و هوای گرم و مرطوب بوده و حتی در اوج زمستان که تمامی مناطق کشور در برف و سرما فرو می‌رود این نقطه از کشورمان دمایی بهاری داشته و محل پرورش میوه‌های گرمسیری است.

جنوب سیستان و بلوچستان به طور کلی بهشت میوه‌های گرمسیری است، در این منطقه انواع محصولات استوایی کشت می‌شود که حتی برخی از مردم استان هم فقط نامشان را شنیده‌اند یکی از این میوه‌های خاص دارای بی شمار خاصیت دارویی و غذایی دارد «گواوا» است.

گواوا؛ محصول بی‌نظیر استوایی شبیه گلابی است که میوه رسیده آن سبز متمایل به زرد است و دارای دانه‌هایی شبیه گلابی و دارای عطر و طعم خاصی بوده به گونه‌ای که افراد بومی منطقه از آن به عنوان خوشبو کننده خودرو و یخچال استفاده می‌کنند.

گواوا از لحاظ اقتصادی و تغذیه دارای اهمیت خاصی بوده و به انواع مختلفی نیز مصرف می‌شود تازه خوری بیشترین نوع استفاده این محصول است و در صنایع تبدیلی نیز از این میوه برای تهیه آب میوه، کمپوت، اسانس و پودر استفاده می‌شود

میوه این درخت در زمستان که بازارها خالی از میوه‌های نوبر و تازه است، برداشت شده و کمبود میوه‌های تازه در این فصل را تامین می‌کند.

گواوا میوه کروی و تخم مرغی شکل کشیده‌ای مانند گلابی تولید می‌کند که پوست آن صاف و ناهموار است و در ابتدای رشد به رنگ سبز است که به هنگام رسیدن بسته به گونه آن به رنگ‌های مختلف تبدیل می‌شود که البته رنگ قسمت گوشتی این گیاه صورتی، عنابی، سفید و گاهی اوقات زرد است که بسیار آبدار است و طعم دلچسبی دارد.

حدود ۶۴۰ هکتار سطح باغات میوه گرمسیری گواوا در شهرستان‌های نیکشهر، چابهار، سرباز، راسک و کنارک سیستان و بلوچستان وجود دارد و شهرستان راسک در جنوب استان با داشتن ۳۱۷ هکتار باغات گواوا قطب تولید این میوه نادر در کشور محسوب می‌شود.

گواوا بعد از خرما و انبه در حالی سومین درخت اختصاصی سیستان و بلوچستان است که فقط بخشی از این میوه به مصرف مردم استان می‌رسد، با وجود اختصاص بخش زیادی از باغات شهرهای جنوبی استان از جمله سرباز، کنارک و چابهار به تولید این محصول اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و یا کارگاه‌های فراوری در استان این محصول به استان‌های همجوار ارسال می‌شود تا پس از فراوری و تولید مربا و ترشی به مصرف ساکنان کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس برسد.

بیشتر بخوانید:

سیستان و بلوچستان بهشت متنوع ترین میوه های گرمسیری ایران

میوه‌های گرمسیری در سیستان و بلوچستان؛ ظرفیتی برای ارزآوری

"کُنار" میوه پُرخاصیت جنوب سیستان و بلوچستان

میوه خوش عطر و طعم گواوا راهی بازا مصرف شد

مدیر جهاد کشاورزی دشتیاری از آغاز برداشت میوه گرمسیری گواوا از سطح باغات این شهرستان خبر داد و بیان کرد: ۵۰ هکتار سطح باغات میوه گرمسیری گواوا در شهرستان دشتیاری وجود دارد که ۳۲ هکتار آن بارور است.

منصور رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برداشت میوه گواوا تا اوایل فروردین ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از ۲۶۰ تن از این محصول در روستاهای کهنانیکش، گرمبیت، کهیر برز، ریکوکش و درگس از بخش باهوکلات تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی تاکید کرد: گواوا معروف به زیتون محلی، میوه‌های خوش طعم و مزه، منحصر به مناطق گرمسیری است.

مدیر جهاد کشاورزی دشتیاری ادامه داد: گواوا سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C، پتاسیم و فیبر است و مصرف این میوه مغذی فواید زیادی از جمله کمک به افزایش سلامت قلب، بهبود عملکرد سیستم گوارش، کاهش خطر ابتلا به سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت بینایی برای سلامتی دارد و برخی مطالعات نشان داده مصرف آن ممکن است به کاهش قند خون کمک کند.