ارومیه- ایرنا- مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: صیانت اجتماعی در کنار پذیرش خانواده‌ها، عامل اصلی در جلوگیری از بازگشت معتاد بهبودیافته شده و چرخه اعتیاد را متوقف می‌کند.

افشار کبیری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نباید به معتاد بهبود یافته انگ معتاد زد بلکه باید به او اعتماد مجدد شود چنان که برخی افراد با وجود اینکه می دانند فردی که برای کار به آنها مراجعه کرده، قبلا معتاد بوده، از او سوء پیشینه نمی خواهند و با احترام و اعتماد برخورد کرده و قوت قلب می دهند و این برخورد نتیجه مثبت به دنبال می آورد.

وی اظهار کرد: همین با احترام برخورد کردن در واقع همان صیانت و حمایت اجتماعی است که مانع بازگشت دوباره فرد بهبود یافته به دام اعتیاد می شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی اضافه کرد: در برخی موارد، فرد بهبود یافته در جامعه پذیرش نشده و پیوندی مجدد با جامعه برقرار نمی کند، دوباره به دوستان معتاد پناه می برد و طعمه مناسبی برای پخش کنندگان مواد مخدر می شود.

کبیری ادامه داد: همراهی خانواده و اعتماد مردم و پذیرش این افراد توسط جامعه یکی از مولفه های اساسی در راستای ساماندهی معتادان متجاهر و بازگشت مجدد آنها به بدنه جامعه و دل خانواده بوده و بدون همراهی خانواده، مشارکت مردم و اعتماد مردم، این چرخه باطل است.

وی با بیان اینکه این افراد در قالب طرح هایی جمع آوری و غربال شده و بعد از غربال، مراحل درمانشان در کمپ های ماده ۱۶ و ۱۵ شروع می شود، گفت: جمع آوری این افراد بدون مشارکت خانواده و جامعه ممکن نیست و در جاهایی که مردم و خانواده همراه هستند، موفق تر هستیم.

وی افزود: حتی خانواده ها در پیشگیری نیز می توانند نقش موثری ایفا کنند و اگر حواس خانواده جمع باشد و مشارکت و همکاری داشته باشند، بدون تردید جلو پخش مواد مخدر، توزیع مواد مخدر و مصرف آن نیز گرفته می شود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی اضافه کرد: این افراد را در کمپ ها، ۶ ماه نگهداری کرده و پاک سازی می کنیم و پس از این مرحله بحث مددکاری است که دراین بخش معتاد و دیگر کنش گران کلیدی یعنی اعضای خانواده قرار دارند و همراهی آنها کمک بزرگی در بازگشت فرد به جامعه می کند.

کبیری تاکید کرد: باید آگاهی لازم به خانواده ها و جامعه دراین خصوص داده شود علاوه براین اطلاع رسانی لازم از طریق رسانه ها صورت گیرد تا زمینه بازگشت مجدد فرد بهبود یافته به چرخه اعتیاد فراهم نشود.

وی افزود: با آگاه شدن جامعه ما نیز در بحث مددکاری می توانیم این افراد را توانمند کرده و تاب آوری اجتماعی و اقتصادی، گروهی و فردی آنها را افزایش دهیم.

به گزارش ایرنا، اعتیاد از معضلات بزرگی است که در دنیای امروز خانواده های زیادی را هدف تهدیدات خود قرار داده و ضربات جبران ناپذیری به جامعه زده است؛ گرایش طیف های مختلف در گروه های سنی گوناگون این هشدار را می دهد که برای مبارزه با این معضل که چه بسا از سوی برخی دشمنان داخل و خارجی نیز هدایت می شود جامعه و خانواده همراه و همگام شوند و از سوی دیگر با نگاهی نو به بهبود یافتگان زمینه اشتغال و زندگی دوباره را برای آنها فراهم کرده و اجازه ندهند برتعداد خانواده های بی سرپرست و ناهنجاری های اجتماعی افزوده شود.