تهران- ایرنا- کره شمالی روز دوشنبه (۲۷ آذر) در حضور کیم جونگ اون رهبر این کشور، یک فروند موشک بالستیک قاره‌پیمای «هواسونگ-۱۸» را آزمایش کرد که به گفته پیونگ یانگ هدف از آن ارسال هشداری «قوی» درباره اوضاع خطرناک در شبه‌جزیره کره بود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از رسانه‌های خبری، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از این آزمایش ابراز رضایت کرده و اقدامات قوی‌تر در قبال اقدامات خصمانه علیه کشور خود را خواستار شد. این در حالیست که این آزمایش و پرتاب موشکی از سوی پیونگ یانگ که روز به روز به شمار آن افزوده می شود، واکنش‌هایی را از سوی کشورهای منطقه به دنبال داشته است.
بنا به اعلام وزارت دفاع ژاپن، موشک بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی بیش از یک هزار کیلومتر را در ۷۳ دقیقه با حداکثر ارتفاع ۶ هزار کیلومتر طی کرد. در صورت پرتاب در مسیر معمولی، برد این موشک ممکن است از ۱۵ هزار کیلومتر فراتر رود که کل خاک ایالات متحده را در بر می‌گیرد.
این موشک در ۲۵۰ کیلومتری غرب جزیره اوکوشیری، خارج از منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن سقوط کرد.

پیشینه
این پرتاب موشک کره شمالی در حالی انجام شد که پیشتر کیم تائه هیو معاون مشاور امنیت ملی کره جنوبی از احتمال پرتاب یک موشک بالستیک قاره‌پیما توسط کره شمالی در ماه جاری خبر داده بود.
این مقام امنیتی کره جنوبی همچنین اعلام کرد که سئول، واشنگتن و توکیو در طول یک سال سیستمی را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات هشدار در مورد زمان پرتاب موشک‌های کره شمالی به صورت بلافاصله و لحظه‌ای راه‌اندازی خواهند کرد.
این مقام امنیتی کره جنوبی افزود: سامانه‌ای که قرار است سئول، واشنگتن و توکیو داده‌های هشدار دهنده پرتاب موشک‌های کره شمالی را به صورت بلافاصله و هم‌زمان به اشتراک بگذارند در حال طی کردن مراحل نهایی تکمیل است و از این سامانه در سال جدید رونمایی خواهد شد.
کره‌جنوبی برای تقویت سامانه دفاعی خود در مقابل آنچه تهدیدهای موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی می‌نامد، ۸۷ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۸ سرمایه گذاری می‌کند.
وزارت دفاع کره‌جنوبی پیشتر از یک طرح پنج ساله برای ارتقای سامانه دفاعی رونمایی کرد که به ویژه بر روی راهبرد دفاعی سه محوره «زنجیره کشتار»، «دفاع موشکی و هوایی» (KAMD) و «تنبیه و تلافی گسترده» (KMPR) این کشور تمرکز دارد.


ارتش کره جنوبی بر اساس سیستم زنجیره کشتار قصد دارد به طور پیشدستانه منبع حمله احتمالی را مورد هدف قرار دهد درحالی که طبق محور دفاع موشکی و هوایی کنونی موشک‌های شلیک شده رهگیری می‌شوند، این راهبرد به دنبال خنثی کردن کنترل و فرماندهی دشمن است.
وزارت دفاع کره جنوبی همچین امروز (۲۸ آذرماه) از آغاز بکار سیستم مشترک کره جنوبی، آمریکا و ژاپن برای اشتراک‌گذاری اطلاعات به صورت لحظه‌ای درباره موشک‌های بالستیک کره شمالی، خبر داد.
به گزارش کیودونیوز، وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سه کشور سامانه‌ای را برای شناسایی و ارزیابی موشک‌های پرتاب شده توسط کره شمالی به طور لحظه‌ای ایجاد کردند تا قابلیت‌های خود را برای تأمین امنیت مردم بهبود بخشند.
این اقدام در حالی صورت گرفت که این کشورها در صدد تقویت همکاری های سه‌جانبه خود در بحبوحه آزمایش‌های موشکی پیونگ یانگ هستند. انتظار می‌رود این سامانه به سه کشور امکان دهد پرتابه‌های شلیک شده توسط کره شمالی را با سرعت و دقت بیشتری شناسایی و ردیابی کنند.
این وزارتخانه اضافه کرد که قابلیت‌های این سیستم از طریق آزمایش‌های اولیه اخیر با موفقیت تأیید شده است و عملکرد آن رضایت‌بخش است.
آغاز این عملیات تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که کره شمالی موشک بالستیک قاره پیمای هواسونگ-۱۸ خود را پرتاب کرد.
این وزارتخانه همچنین تاکید کرد این سه کشور برنامه‌های چندساله‌ای را برای مانورهای نظامی سه جانبه تنظیم کرده‌اند که از سال آینده برای پاسخ بهتر به تهدیدات موشکی و هسته‌ای کره شمالی اجرا خواهند شد.

اهمیت موضوع
این در حالیست که دیروز (۲۷ آذرماه) زیردریایی اتمی کلاس ویرجینیا یواس‌اس میسوری اس‌اس‌ان-۷۸۰ ایالات متحده وارد پایگاه دریایی بندر بوسان کره جنوبی شد.به گزارش شبکه خبری کی‌بی‌اس، این زیردریایی اتمی متعلق به اسکادران زیردریایی ۱ از ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی ایالات متحده است.
سئول اعلام کرد که قصد دارد تبادلات و همکاری بین نیروی دریایی کره جنوبی و ایالات متحده را ارتقاء دهد و با ورود این زیردریایی، موقعیت دفاعی ترکیبی ارتش کره جنوبی و نظامیان آمریکایی مستقر در این کشور را تقویت کند.


ورود این زیردریایی اتمی حدود سه هفته پس از آن صورت می‌گیرد که زیردریایی اتمی ایالات متحده یواس‌اس سانتافه (USS Santa Fe) در ۲۲ نوامبر (اول آذر) در یک پایگاه دریایی در جزیره ججو کره جنوبی پهلو گرفته بود.
در تاریخ ۲ آذرماه جاری نیز با افزایش تنش ها در شبه جزیره کره میان واشنگتن و پیونگ یانگ، یک زیردریایی دارای قدرت اتمی آمریکا وارد کره جنوبی شد.
فرماندهی نیروی دریایی آمریکا در کره جنوبی با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است زیردریایی مدل ویرجینیا که دارای قدرت حملات اتمی است، از برنامه های نظامی آمریکا در این کشور و منطقه پشتیبانی می کند و زیردریایی «یو اس اس می‌سی‌سی‌پی» آمریکا با هدف تقویت تبادلات میان نیروهای دریایی دو کشور در جزیره جیجو کره جنوبی پهلو گرفته است.
این بیانیه با اشاره به ارتباطات بسیار نزدیک نظامی میان دو کشور مدعی شد که پهلو گرفتن زیردریایی بخشی از اقدامات آنها برای حراست از صلح و امنیت منطقه است.
نیروی دریایی آمریکا می گوید که این زیردریایی، پیشرفته ترین زیردریایی دنیا به حساب می آید که قابلیت رادارگریز بودن دارد و با ۱۵۰ خدمه به کره جنوبی آمده است.
این زیردریایی هفت هزار و ۸۰۰ تنی اصولا در پایگاه هاوایی آمریکا قرار دارد و دارای ۱۱۴ متر طول و بیش از ۱۰ متر عرض است و می تواند تا عمق ۲۵۰ کیلومتری زیر آب با سرعت ۲۵ مایل دریایی شناور باشد.

ارزیابی
در شرایطی که روز به روز به شدت تنش ها در شبه جزیره کره افزوده می شود، بدون تردید، حفظ صلح و ثبات در این منطقه مستلزم تلاش همه طرف‌هاست.
برای نیل به این هدف لازم است تمرکز بیشتری بر گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین دو کره انجام شود زیرا تشدید تنش‌ها مانع اصلی برقراری ارتباطات موثر و مذاکرات سازنده به شمار می آید.

همکاری همه طرف‌ها می‌تواند علاوه بر کاهش تنش‌های نظامی به کاهش حضور نظامیان خارجی در منطقه نیز منجر شود؛ حضوری که نه تنها نه کاهش تنش منجر نشده بلکه تاکنون امکان بروز بی‌ثباتی و تنش‌های بیشتر را فراهم کرده است.