مهاباد- ایرنا- مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: تاکنون در این شهرستان بیش از ۸۲ هزار نفر در طرح غربالگری دیابت و فشار خون مشارکت کرده اند و این شهرستان از نظر مشارکت در آذربایجان‌غربی پیشتاز است.

امید صادق‌امیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲ بیماری فشار خون و دیابت اغلب تا قبل از ۴۰ سالگی هیچ گونه علائمی ندارند و آنچنان که تحقیقات نشان داده است عمده بیماران در این پویش کسانی بودند که از وضعیت سلامتی خود در مقابل این ۲ بیماری آگاهی و اطلاع نداشتند.

وی اضافه کرد: در این بین افراد بین ۱۸ تا ۴۰ سال که چاق بوده یا اضافه وزن دارند و نیز افرادی که سابقه ابتلا به دیابت را در بستگان درجه یک خود داشته و یا کم تحرک هستند و نیز زنانی که سابقه ابتلا به دیابت بارداری دارند، نیز مشمول انجام غربالگری دیابت می شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: فشار خون و دیابت ریسک فاکتور ابتلا به بیماریهای خطرناکی مانند نارسایی کلیه، سکته قلبی، بیماری های چشمی هستند، بنابراین شناسایی زودهنگام و کنترل و درمان آنها می تواند نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها داشته باشد.

وی اظهار کرد: از تمام افراد واجد شرایط درخواست داریم تا در روستاها به خانه های بهداشت و در شهرها به پایگاه های بهداشت و یا مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

وی یادآور شد: هدف اصلی از اجرای این پویش، افزایش دانش مردم در باره اهمیت بیماری‌های دیابت و فشاری خون است.

به گزارش ایرنا و براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۷ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۳۵۸ نفر در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شدند که از این تعداد ۳۵۷ هزار و ۶۴ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۲۲۸ هزار و ۲۶۰ نفر با احتمال دیابت شناسایی شده اند.

منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست.

در شهرستان مهاباد، علاوه بر بیمارستان امام خمینی(ره)، غربالگری دیابت و فشار خون در ۶۵ خانه بهداشت روستایی و ۱۹ مرکز جامع شهری و روستایی در حال انجام است.

غربالگری و پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد و در آذربایجان‌غربی نیز یک میلیون و ۷۸۷ هزار و ۵۵ نفر جامعه هدف این طرح هستند.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.