۲۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۰
کد خبر: 85326661
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۲۲۵ هزار یزدی در پویش ملی سلامت شرکت کردند

۲۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۰
کد خبر: 85326661
۲۲۵ هزار یزدی در پویش ملی سلامت شرکت کردند

یزد- ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: تاکنون ۲۲۵ هزارو ۵۰۲ نفر در قالب پویش ملی سلامت در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح استان غربالگری شدند.

به گزارش ایرنا ، «سید مهدی هاشمی باجگانی» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این طرح از ۲۰ آبان در استان آغاز و تا ۱۵ دی ادامه دارد افزود: تمام افراد ۱۸ سال به بالا و زنان باردار در تمامی گروههای سنی از لحاظ فشار خون و دیابت بررسی می شوند و آموزش های خود مراقبتی را دریافت می کنند.

وی بر لزوم پوشش ۱۰۰ درصدی این پویش در مناطق روستایی و ۷۰ درصدی آن در مناطق شهری تاکید و خاطرنشان کرد: در این طرح پوشش ۸۰۰ هزار نفر افراد بالای ۱۸ سال در استان به لحاظ غربالگری فشار خون و دیابت مدنظر است.

هاشمی تکمیل زیر ساخت های درمانی را یکی از برنامه‌های مدنظر سند تحولی «یزدنوین» بیان کرد و گفت: ۹ بیمارستان نیمه تمام در استان در حال ساخت است .

وی به تکمیل و راه‌اندازی چند مرکز جامع سلامت در شهرستانهای مختلف در حوزه بهداشت اشاره و اضافه کرد: نظر به این که مطالبه یک سوم دانشجویان علوم پزشکی یزد در رابطه با خوابگاه است تاکنون دو خوابگاه به این مجموعه اضافه شده و با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان طی یک سال گذشته امکانات داخلی خوابگاه‌ها نیز به روزرسانی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از اولویت‌های این دانشگاه را اهتمام به موضوعات فرهنگی دانشگاه و دانشجویان ذکر و در این باره به برگزاری اردوهای اردوهای پیشرفت، راهیان نور و اماکن دینی و مذهبی و نیز برگزاری پویش‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای اساتید و دانشجویان اشاره کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: امسال یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۷۴۱ نفر در اورژانس یزد پذیرش شدند به طوری که تنها در اورژانس بیمارستان‌های رهنمون و شهید صدوقی روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر پذیرش می‌شوند.

"سیدکاظم رضوی " افزود: آبان ماه گذشته هفت هزار ماموریت توسط اورژانس استان انجام شده که منجر به ارائه خدمت به ۶ هزار و ۸۰۰ مصدوم شده است و علاوه بر این نیز هفت ماموریت امداد هوایی نیز در ماه گذشته صورت گرفته است.

معان درمان استان از بستری ۷۸ هزار نفر و نیز ۹۶ هزار مورد جراحی در مراکز درمانی استان درسالجاری خبر داد و گفت: طی این مدت تنها سه کلینیک بزرگ شهر یزد بیش از ۲۴۰ هزار نفر را پذیرش کرده است.

رضوی با بیان این که آزمایشگاه مرکزی یزد در این مدت حدود ۱۰ هزار نفر را پذیرش کرده است افزود: این آزمایشگاه روزانه ۸۰۰ نفر را پذیرش و براساس آمارها هر روز ۱۳ هزار آزمایش را با نرخ دولتی انجام می‌دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که استان یزد طی سه سال گذشته رتبه اول اهدای عضو کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: استان یزد تنها استانی در کشور است که از این حیث با شاخص‌های بین المللی همخوانی دارد و در سدالجاری ۳۹ مورد اهدای عضو در استان ثبت شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه هم گفت: از ۲۲۵ هزار و ۵۰۲ نفری که در غربالگری سلامت شرکت کردند ۳۷ هزار و ۸۵۰ نفر دارای سابقه فشار بالا و چهار هزار و ۶۰۰ نفر مشکوک به پرفشاری بودند.

"محسن میرزایی" تصریح کرد: همچنین ۲۵ هزار و ۴۱۷ نفر دارای سابقه دیابت، ۱۸ هزار نفر در مرحله پیش دیابت و ۲۶۰ هزار نفر هم مشکوک به دیابت شناسایی شدند که پس از بررسی‌ها و آزمایشات نتایج نهایی مشخص خواهد شد.

۴۰ درصد دانشجویان علوم پزشکی یزد در خوابگاه‌ها مستقر هستند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز تعداد دانشجویان این دانشگاه را ۶ هزارو ۴۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: ۲۶۰۰ نفر از این تعداد در خوابگاهها مستقر هستند.

دکتر "محمد حسن لطفی"، تعداد خوابگاههای دانشجویی را ۱۲ باب اعلام و برپایی اردوی راهیان پیشرفت را از جمله برنامه های این معاونت بیان کرد و اظهار داشت: همچنین تعداد سالنهای ورزشی علوم پرشکی سه باب است ضمن آنکه زیرساخت های خوبی در حوزه ورزشی برای دانشجویان پزشکی استان فراهم شده است.

لطفی، یکی از مشکلات دانشجویان را ابتلا به آسیب های اجتماعی و روانی بیان کرد و با بیان اینکه شرایط جامعه و وجود فضای مجازی، در این بخش موثر بوده اضافه کرد: در این زمینه هشت روانشناس برای مشاوره دانشجویان و مشکلاتشان فعال هستند.

به گفته وی به ازای هر ۱۰۰ دانشجو باید یک روانشناس باشد اما در استان یزد این شاخص، یک به ۳۵۰ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha