زنجان - ایرنا -  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از مهمترین راه‌های گذر از بحران‌ها در نظام تعلیم و تربیت است و اجرای این مهم به زعم کارشناسان و متولیان امر به گفتمان سازی و جدیت و دقت در پیگیری امور پرورشی همراه با آموزش نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، تعلیم و تربیت ارتباط مستقیمی با فرهنگ جامعه و خانواده دارد و آموزش و پرورش این رسالت را برعهده گرفته است تا ارزشهای دینی و ملی را توسعه ببخشد.
در این راستا نظام تعلیم و تربیت براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طرح ریزی و پیگیری می شود.
سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است که توسط صاحب نظران با مشارکت متخصصان عرصه تعلیم و تربیت تدوین و در سال ۱۳۸۹ تصویب شده است.
این سند مبتنی بر آرمان های بلند نظام تعلیم و تربیت کشور تدوین شده است چراکه تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی در نتیجه کوشش در تمامی ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی جامعه دیده می شود که این امر نیز در گرو تربیت انسان‌های عالم، متقی، آزاده و اخلاقمدار است.
در این سند به ۶ ساحت مهم تربیت اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، علمی، هنری، زیستی و بدنی اشاره شده و فصل های سند مبتنی بر این موارد تنظیم شده است.
تلاش‌های بسیاری از سوی مسوولان آموزش و پرورش به منظور بهبود و اصلاح امور نظام آموزشی صورت گرفته اما هنوز هم نظام تعلیم و تربیت با چالش‌هایی روبه‌رو است.

ضرورت گفتمان سازی پیرامون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه برنامه های سالانه این اداره کل، مناطق و مدارس استان بر اساس زیرنظام های سند تحول، تنظیم شده است، گفت: این برنامه ها در حال عملیاتی شدن است.
علی اسماعیلی بر ضرورت گفتمان سازی پیرامون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: معلمان جدید نسبت به سند تحول اشرافیت بسیار زیادی دارند.
وی ادامه داد: تلاشمان این است که سند تحول را به گفتمان غالب در جامعه فرهنگیان استان تبدیل کنیم.
اسماعیلی در خصوص وضعیت اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در استان زنجان، گفت: آموزش و پرورش زنجان با توجه به عملکرد خود، جایگاه خوبی در این حوزه دارد.آموزش و پرورش زنجان با توجه به عملکرد خود، جایگاه خوبی در حوزه تحقق سند بنیادین آموزش و پرورش دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت:این بیانیه، چراغ راهی برای چله دوم انقلاب است.
وی خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم در بخش های عمده ای از سند تحول آموزش و پرورش به عنوان یک بستر اصلی برای تدوین زیر نظام ها می تواند مد نظر قرار بگیرد چراکه اشتراکات زیادی با سند تحول دارد.
اسماعیلی توجه ویژه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یکی از مهمترین راه‌های گذر از بحران‌ها در آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: امروز با استقرار قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین و آغاز ایجاد مدارس تحولی در سطح استان به سمت اجرای برنامه‌های تحولی در مدارس پیش می‌رویم و در همین راستا معلمان با شرکت در دوره‌های حضوری و غیرحضوری رهیاران تحول، آمادگی‌های لازم را برای اجرای کامل سند تحول در مدارس کسب می‌کنند.

لزوم فراهم سازی داده های درست از وضعیت موجود برای تصمیم سازی

یک فعال فرهنگی و کارشناس امور تربیتی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از دغدغه های عرصه تعلیم و تربیت این است که تصمیم گیران و تصمیم‌سازان این حوزه در برخی اوقات داده های درستی از وضعیت موجود ندارند.
معصومه گوزلیان افزود : گاهی اوقات آسیب ها آنقدر تشدید می شود که ما در موضع انفعال قرار می گیریم و در مواردی هم فرصت ها را خیلی زود از دست می دهیم.
گوزلیان خاطرنشان کرد: سند تحول آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ برای اجرا ابلاغ شد و ۱۲ سال فرصت زیادی بود تا بتوان برای اجرای کامل آن اقدام کرد ولی موفقیت ها چنان که باید محقق نشد.
وی گفت: یکی از محورهای سند تحول، تربیت تمام ساحتی است ولی متاسفانه ما همچنان آموزش و پرورش را تک ساحتی می بینیم و دلیل آن نبود هم افزایی در مباحث فرهنگی و پرورشی است که به جرات می توان گفت این هم افزایی بین ۲ نهاد مهم آموزش و پرورش و خانواده هنوز به درستی شکل نگرفته و از ظرفیت انجمن های اولیا و مربیان به شکل کارآمدی استفاده نشده است.
وی با اینکه امروزه آموزش و پرورش یکی از قرارگاه های مهم در مقابله با جنگ ترکیبی است ولی متاسفانه تقویت این نهاد چنان که باید اتفاق نیفتاد، تصریح کرد: موضع انفعال، خودباوری ما را تحت الشعاع قرار می دهد و زمینه تربیتی ما بیش از آنکه ایجابی باشد، سلبی می شود.تقویت مدرسه از محورهای مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
گوزلیان با بیان اینکه تقویت مدرسه از محورهای مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، اظهار کرد: در این راستا برنامه ها باید با تقویت مشارکت خانواده ها باشد و برای این موضوع هم باید بستر و ایده لازم را داشته باشیم.

معلمان هم از گفتمان پرورشی مستثنی نیستند

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان زنجان با بیان اینکه تمرکز بر امر آموزش گاهی باعث می شود تا امر تربیت و امور پرورشی مغفول واقع شود، گفت: در این حوزه معلمان و دانش آموزان هر دو باید مورد توجه باشند و در حوزه تربیتی صرفا نباید دانش آموزان مد نظر باشند.
علی اجاقلو ادامه داد: خود معلمان و مسوولان آموزش و پرورش از این گفتمان پرورشی مستثنی نیستند چون از معبر و مجرای معلمان است که امر پرورش، اخلاق و تربیت به دانش آموزان تزریق می شود.معلمان و دانش آموزان هر دو در حوزه تربیتی و پرورشی باید مورد توجه باشند.
اجاقلو خاطرنشان کرد: ساعاتی که دانش آموز در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد بسیار حایز اهمیت است لذا باید با ایده و فکر درست از این فرصت استفاده کنیم و با جدیت و دقت بیشتر، کار پرورشی را پیش ببریم.
وی با بیان اینکه باید بدانیم در امور پرورشی واقعا چه چیزی را مد نظر داریم، گفت: تاکید بر زیست اخلاقی و انتقال مفاهیم اخلاقی مقدمه ضروری مباحث تربیتی است و این مسأله در واقع زمینه سایر مراحل رشد تربیتی محسوب می شود و نباید از آن غافل شویم.

برآیند:

اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین راه‌های گذر از بحران‌ها در نظام تعلیم و تربیت به گفتمان سازی و جدیت و دقت در پیگیری امور پرورشی همراه با آموزش نیازمند است.

خوشبختانه در دولت سیزدهم با برنامه ها و اقدامات صورت گرفته، گام های بلندی در این زمینه برداشته شده است تا هرچه سریعتر اجرای کامل سند و رسیدن به نقطه ایده آل در این حوزه را شاهد باشیم.