شیراز- ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرروش گفت: نگاه ما در بحث مهارت آموزی از منظر اقتصادی و فرهنگی است که از منظر اقتصادی می تواند زمینه ساز رشد تولید، اشتغال پایدار و توجه به اقتصاد مردمی باشد.

به گزارش ایرنا، مهدی کاظمی، روز پنجشنبه در کارگروه توسعه آموزش های فنی و حرفه‌ای استان فارس در شیراز افزود: ۸۰ درصد از ۹۶۰ هزار نفری که سال گذشته در کشور شاغل شدند نیاز به مدرک دانشگاهی نداشته‌اند و با مدرک دیپلم و دبیرستان مشغول به کار شده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر با این نگاه می خواهیم موفق باشیم باید تقویت آموزش فنی و حرفه ای را به منظور تربیت سرمایه انسانی و نیروی کار مولد برای پیشرفت کشور دنبال کنیم و نگاه و رویکرد ما در آموزش و پرورش در این زمینه مشارکت همه دستگاه ها است.

او اظهار کرد: بر اساس سند تحول ۶ رویکرد مد نظر است که مهمترین آن اقتصادی حرفه‌ای است که به این مساله می پردازد و ما در دوره ابتدایی متوسطه اول با نگاه هدایت تحصیلی و مهارت محوری بتوانیم زمینه سازی کنیم که آموزش یک مهارت را در متوسطه اول و دوم نظری به صورت تخصصی دنبال کنیم که این منجر به رشد اقتصادی کشور می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرروش گفت: اقتصاد ما برگرفته از اقتصادی که در آن فقط نگاه مصرف کنندگی داشته باشیم موفق نمی‌شود.

کاظمی افزود: امروز یک میلیون و ۱۸۴ هزار دانش آموز در هنرستان های کشور داریم که در این دولت ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دانش آموزی هنرستان ها اضافه شده که این باید به یک میلیون و ۷۷۰ هزار نفر برسد که این مستلزم این است که رشته ها در آموزش و پرورش متناسب با بازار کار باشد.

آموزش فنی و حرفه‌ای را بدون بازار نمی توانیم تعریف کنیم
وی ادامه داد: ما آموزش فنی و حرفه ای را بدون بازار نمی توانیم تعریف کنیم، این آموزش با بازار گره خورده و رویکرد ما باید این باشد و حدود ۲۰۰ رشته که بیش از ۲ هزار شغل را پوشش می دهد را با کمک بخش های مختلف پیش می‌بریم.

او اظهار کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای را با این نگاه که هم بتوانیم زمینه اشتغال و هم کارآفریینی و یادگیری مادام العمر را برای دانش آموزان رقم بزنیم دنبال می کنیم تا بعد از پایان تحصیل به راحتی جذب بازار کار شوند.

معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم این را محقق کنیم در پایان سال ۱۴۰۷ باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز هنرستانی داشته باشیم که این حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دانش آموزی را اضافه می کند.

کاظمی گفت: در استان فارس نیز حدود ۳۲ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی هنرستانی اضافه می شود که این یعنی حداقل حدود ۷۰ هنرستان جدید نیاز داریم.