به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «عباس خطیبی» شامگاه شنبه در بازدید از روند عملیات اجرایی راهآهن همدان- ملایر اظهار کرد: این پروژه به طول ۷۵ کیلومتر در ۲ قطعه در دست اجراست که قطعه اول به طول ۴۲ کیلومتر در محدودههایی که آزادسازی انجام شده، با ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است و قطعه دوم به طول ۳۳ کیلومتر، ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: با توجه به تاثیرگذاری که این پروژه هم در منطقه دارد و هم بخشی از یک کریدور بزرگ ریلی است، از مرکز کشور به سمت جنوب تداوم پیدا میکند و از این نظر برای ما در وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور حائز اهمیت و از پروژههای اولویتدار ما است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور با بیان اینکه این پروژه در بخش زیرسازی فعال است، بیان کرد: این اَبَر پروژه در هیچ مقطعی تعطیل نشده و تلاش میشود این مسیر ریلی با سرعت انجام و تامین منابع از سوی استانداری همدان که همواره حامی ما بوده، تداوم پیدا کند و ما هم بتوانیم در زمانبندی مقرر پروژه را تحویل دهیم.
خطیبی با اشاره به اینکه این پروژه ریلی اعتبار و ردیف مستقل بودجه دارد و تاکنون چهار هزار میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده، گفت: در این نقطه ریلی، اتصال یک خط به خط دیگر نیست، بلکه یک چهار راه و کریدوری خواهد شد که در آینده هاب منطقهای ایجاد میکند و در حمل و نقل بار نقش متفاوتتری خواهد داشت.
راهآهن همدان- ملایر هرگز تعطیل نشد
وی تاکید کرد: در سطح شبکه ریلی کل کشور شاید چهار نقطه داریم که به صورت چهارراه است و این نقطه نیز (راهآهن همدان- ملایر) در غرب کشور چهار راه ریلی و ضمن کاهش زمان سفر، تخلیه و بارگیری نیز در انتهای مسیر در ایستگاه کهریز انجام خواهد شد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور خواستار حمایت ویژه نمایندگان این استان در تخصیص و جذب اعتبارات مورد نیاز به این پروژه مهم ریلی کشور، ادامه داد: ایستگاههایی در محدوده ملایر در طاسبندی، جوکار و کهریزناظم در دست طراحی و علاوه بر فواید بالای آن برای مردم و منطقه، در احیای کریدور شمال به جنوب نیز حایز اهمیت است.
خطیبی همچنین گفت: به تازگی ۱۵۰ میلیارد ریال برای تملک اراضی این پروژه پیشبینی شده و هیچ سند پرداخت نشدهای در مجموعه تملک اراضی در محدوده راهآهن همدان- ملایر نداریم و معتقد هستیم در بخش ریلی اگر زمینی از مردم تکلک میشود، پول آن را سریع پرداخت کنیم.
به گفته وی؛ در اجرای این پروژه سعی کردیم به زمینهای کشاورزی، باغات و مرغداریها کمترین آسیب را به مردم بزنیم و بهترین مسیر را انتخاب کردیم و تحت هیچ شرایطی نمیتوانیم مسیر را تغییر دهیم.
معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور با اشاره به فعالیت ۱۳ کارگاه عملیات ابنیه و ۹ کارگاه عملیات خاکی، گفت: اگر منابع اعتباری به موقع اختصاص یابد، شبانهروزی کار در حال انجام است و مشکلی در این زمینه نداریم و چنانچه مصوبه سفر رئیس جمهور نیز تعلق گیرد، تا سال آینده پیشرفت فیزیکی پروژه به حدود ۸۰ درصد میرسد و ریلگذاری آغاز میشود.
خطیبی خاطرنشان کرد: در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان، هر کسی هر سندی داشته باشد، ارایه و فرآیند را طی کند، ما مطالبات را پرداخت میکنیم.
راهآهن همدان- ملایر؛ پروژه اولویتدار ریلی کشور
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز به عملکرد موفق دولت در اجرای پروژههای عمرانی اشاره کرد و گفت: با وجود تنگناهای مالی، پروژه راهآهن همدان- ملایر پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و روند اجرایی آن مطلوب است.
«امیررضا یوسفیان» این حجم از کار و فعالیت در مجموعه استان همدان را کمنظیر و ستودنی دانست و افزود: با وجود نمایندگان نمایندگان پرتلاش و عضویت تعدادی از آنها در کمیسیون تلفیق بودجه، انتظار میرود با حمایت هر چه بیشتر در جذب و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، این پروژه مهم ریلی زودتر به نتیجه برسد.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: راهآهم همدان- ملایر یک مگا پروژه و آبستن اقدامات و فعالیتهای بسیار زیاد برای منطقه از نظر جابجایی بار و مسافر است.
حجت الاسلام «احد آزادیخواه» تاکید کرد: با توجه به اینکه ملایر یک شهر معدنی و دارای صنایع معدنی غنی است و یکی از مهم ترین مشکلات ما نیز حمل و نقل در این حوزه است، امیدواریم با اجرای این پروژه ریلی، گرهگشایی در حوزه حمل و نقل بار صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه به لحاظ وسعت و گستردگی پروژهای با این حجم تاکنون اجرا نشده است، افزود: تمام اهتمام ما شتاب بخشیدن به روند اجرایی و تکمیل این پروژه است ما نیز در مجلس تخصیص و جذب منابع مالی مورد نیاز را حمایت و پیگیری میکنیم تا پروژه به نتیجه برسد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: راهآهن همدان- ملایر به طول ۷۵ کیلومتر بزرگترین پروژه در دست احداث منطقه است که در ۲ قطعه پیمانسپاری شده و پیشرفت خوبی دارد.
حجت الاسلام آزادیخواه بازدیدهای امروز معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور از این پروژه را اثربخش دانست و گفت: به مردم این نوید را میدهیم که با احداث خط جدید راه آهن، ملایر به جنوب و شمال غرب کشور متصل و یک مسیر کاملا اثرگذار در حوزه حمل و نقل ریلی بار و مسافر ایجاد خواهد شد و توسعه هرچه بیشتر منطقه را به دنبال دارد.
به گزارش ایرنا؛ عملیات اجرایی راهآهن همدان- ملایر تابستان سال ۹۷ به طول ۷۵ کیلومتر و با هدف گسترش شبکه ریلی در غرب کشور و آسانسازی ارتباطات و ترانزیت کالا بهویژه زائران عتبات عالیات آغاز شد، این خط ریلی در ۲ قطعه در حال احداث است که قطعه نخست آن به طول ۴۱.۵ کیلومتر از ایستگاه راهآهن همدان آغاز و پس از عبور از ایستگاههای گلکهریز، طاسبندی، جوکار و کهریز ناظم به ایستگاه ملایر منتهی و در ادامه با عبور از کرمانشاه به مرز خسروی متصل میشود.