معاون ساخت و توسعه راه‌آهن: ۲ پروژه ریلی کشور تا پایان امسال افتتاح می‌شود

همدان- ایرنا- معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور گفت: امسال ۴۰۷ کیلومتر راه‌آهن در قالب چهار پروژه در کشور تعریف شد که پروژه های بستان‌آباد- تبریز، همدان- سنندج خرداد و آبان امسال افتتاح شد و ۲ پروژه ریلی دیگر در مجموع به طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر شامل رشت- کاسپین و اردبیل- میانه در دستور کار است که تا پایان سال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

عباس خطیبی روز شنبه در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی راه‌آهن همدان- ملایر در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ۲ پروژه ریلی امسال بستان‌آباد- تبریز تا ایستگاه راه‌آهن خاوران و همدان-سنندج به طول ۲۰۰ کیلومتر اجرا و به شبکه ریلی کشور متصل شد.

وی افزود: خط آهن همدان- سنندج از پروژه‌های مهم ریلی بود که آبان امسال با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور بیان کرد: طول این پروژه از همدان تا سنندج حدود ۱۵۱ کیلومتر است و با اجرای آن، اتصال مرکز کشور را به سمت غرب کشور به صورت ریلی برقرار کرد.

خطیبی در ادامه با بیان اینکه راه‌آهن رشت- کاسپین به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور و تکمیل کننده کریدورهای بین‌المللی است که به خلیج فارس و بندرعباس ختم می‌شود،افزود: این خط ریلی به طول حدود ۳۵ کیلومتر است و تا پایان سال تکمیل و با افتتاح آن، دریای شمال به دریای جنوب متصل می‌شود.

وی درباره راه آهن اردبیل- میانه نیز اظهار کرد: این پروژه به عنوان یکی از سخت‌ترین پروژه‌های ریلی با ۱۷۵ کیلومتر طول در حال اجراست و با استفاده از توان و تخصص مهندسان ایرانی و تکنولوژی‌های بومی طراحی و اجرا شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور یادآور شد: در کنار این پروژه‌های مهم ریلی، پروژه‌های دیگری نیز در دست احداث داریم که یکی از این اَبَرپروژه‌های، راه‌آهن همدان- ملایر است که با سرعت خوبی در دست اجرا است و امروز بازدیدی از روند عملیات اجرایی این پروژه داشتیم.

خطیبی همچنین گفت: در پیوست قانون حدود ۱۰ هزار کیلومتر طرح ریلی داریم که جزو تکالیف مجموعه شرکت ساخت و توسعه است و از این میزان سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر آن در حال احداث و ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر نیز در دست مطالعه است.

به گفته وی؛ با توجه به محدودیت‌های منابع و اولویت بندی‌های صورت گرفته، این طرح‌های ریلی به پبمان‌سپاری می‌روند و کار احداث انجام و به تدریح تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

خطیبی با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن همدان- ملایر نیز جزو اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، بیان کرد: تاکنون بیش از چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه هزینه شده که ارزش روز آن بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال است و حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است تا در بخش‌های مختلف کار همچون زیرسازی، ریل‌گذاری،روسازی و احداث ایستگاه‌ها به اتمام برسد.

وی افزود: در حال حاضر راه‌آهن همدان- ملایر جزو پروژه‌های اولویت‌دار ما تلقی می‌شود، از این نظر که غیراز تاثیری که این ۷۵ کیلومتر برای استان همدان دارد، برای سایر استان‌ها و ارتباطی که با مرکز و جنوب کشور ایجاد می‌کند، از طریق این کریدور ریلی برای ما حائز اهمیت است و عملا یک کریدور ریلی جدیدی را ایجاد می‌کند و در تلاش هستیم با تامین منابع بیشتری بتوانیم سرعت کار را افزایش دهیم.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که با توجه به برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی طرح‌ها در کلان کشور، پروژه‌های ریلی که جزو ابرپروژه تلقی می‌شوند را با یک سیاست‌گذاری مناسب، در اولین فرصت ممکن تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش ایرنا؛ هدف‌گذاری توسعه شبکه ریلی کشور تا پایان دولت سیزدهم ۱۳۳۵ کیلومتر است، تا پایان دولت علاوه بر طرح‌های ذکر شده راه آهن مبارکه- سفید دشت- شهرکرد به طول ۹۰ کیلومتر، راه آهن سبزوار- مشهد به طول ۴۵ کیلومتر، راه آهن بیرجند- یونسی به طول ۵۰ کیلومتر، راه آهن چابهار- زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر و درود- خرم آباد به طول ۱۱۵ کیلومتر آماده بهره‌برداری می‌شود.

عملیات اجرایی راه‌آهن همدان- ملایر تابستان سال ۹۷ به طول ۷۵ کیلومتر و با هدف گسترش شبکه ریلی در غرب کشور و آسان‌سازی ارتباطات و ترانزیت کالا به‌ویژه زائران عتبات عالیات آغاز شد، این خط ریلی در چند قطعه در حال احداث است که قطعه نخست آن به طول ۴۱.۵ کیلومتر از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز و پس از عبور از ایستگاه‌های گل‌کهریز، طاسبندی و کهریز به ایستگاه ملایر منتهی و در ادامه با عبور از کرمانشاه به مرز خسروی متصل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha