ساوه - ایرنا - مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه هم اکنون ۶۷۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور بیمه شده اند گفت: با تعامل بین بخشی امکان افزایش این تعداد به حدود یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر وجود دارد.

به گزارش ایرنا، میرهاشم موسوی شنبه شب در آیین بازدید از شعبه تامین اجتماعی ساوه اظهار کرد: هم اکنون ۶۷۰ هزار نفر کارگر ساختمانی در کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و با تعامل و همکاری نزدیک مجلس امکان بیمه ۵۰۰ هزار نفر دیگر نیز از این کارگران وجود دارد.

وی با بیان اینکه به برکت خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی پوشش بیمه تامین اجتماعی از ۲۰ درصد ابتدای انقلاب به ۷۴ درصد رسیده است اضافه کرد: ماهانه بیش از ۴۴۰ هزار میلیارد ریال بدون کسری ، تعهدات سازمان تامین اجتماعی در حوزه های مختلف پرداخت می شود.

موسوی با بیان اینکه با استانداردی که بتواند پرداخت از جیب بیمه شدگان را کاهش دهد فاصله داریم و باید ضریب پوشش بیمه ای و درمانی را افزایش دهیم، اظهار کرد: بالغ بر ۲۴۴ قلم دارو تحت پوشش جدید بیمه ای قرار گرفت و تلاش برای افزایش این سهم ادامه دارد.
وی گفت: با وجود دریافت ۳۰ درصد حقوق برای بیمه اما میزان خدماتی که ارائه می‌شود از استانداردهای کشوری بالاتر بوده و متوسط ۲۲ سال پرداخت پس از بازنشستگی یکی از خدمات سازمان تامین اجتماعی است که این وضعیت شاید بیانگر عدالت حداکثری نباشد اما به سمت تحقق مطالبات و عدالت همه جانبه هستیم.
وی گفت: روزانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سازمان تامین اجتماعی از خدمات درمانی سرپایی برخوردار هستند و سازوکار لازم برای توسعه خدمات بیشتر اتخاذ می‌شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: ۱۳ هزار نفر در مراکز درمانی تامین اجتماعی کشور خدمات بستری روزانه دریافت می‌کنند و ماهانه بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی برای تحقق قانون الزام درمان خدمات لازم را ارائه می‌دهند گرچه این ظرفیت پاسخگوی نیاز جامعه هدف نیست و براین اساس از ظرفیت بیمه تکمیلی برای بازنشستگان استفاده کردیم. در توسعه خدمت معتقدیم باید خدمات بهینه به مردم ارائه شود تا میزان رضایتمندی مردم افزایش یابد.
موسوی با بیان اینکه چندجانبه گرایی شامل کارگران، کارفرمایان و دولت جزو هویت سازمان تامین اجتماعی است، گفت: در گذشته ماهانه حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد ریال کسری بودجه در سازمان وجود داشت اما خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته با پرداخت ۴۳۰ هزار میلیارد ریال تعهدات سازمان و حقوق بازنشستگان کسری وجود ندارد.

حق کارگران پایمال نشود

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: نیمی از صنعت استان در ساوه و زرندیه مستقر است و درآمد مالیاتی بالایی دارند اما در بسیاری از شاخص های دچار کمبود و عقب افتادگی است.
حجت‌الاسلام محمد سبزی در ادامه با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم در حق کارگران اجحاف شود، افزود: موضوع سختی و زیان آور کارگران در برخی واحدهای تولیدی ناعادلانه است و گلایه شدید کارگران را در پی دارد باید موضوع سخت و زیان آور مشاغل دقیق تر محاسبه شود تا حقی از کسی ضایع نشده و عدالت رعایت شود.
وی خواستار شبانه روزی شدن درمانگاه تامین اجتماعی ساوه و ارتقای امکانات و افزایش میزان پزشکان متخصص در درمانگاه تامین اجتماعی زرندیه شد و گفت: ساوه و زرندیه برای تامین درآمدهای کشور نقش موثری دارند اما در تامین زیرساخت ها از محرومیت شدید برخوردار بوده و این تناسب همخوانی ندارد.
وی خواستار به‌کارگیری از نیروهای بومی در واحدهای تولیدی و صنعتی در حوزه مدیریتی سازمان تامسن اجتماعی شدو افزود: در مدیریت واحدهای تولیدی باید از ظرفیت نیروهای بومی استفاده شود.

رییس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی استان مرکزی نیز گفت: در حق بازنشستگان تامین اجتماعی این استان در تامین زیرساخت‌های درمانی جفا می‌شود.

علیرضا امیری با اشاره به قانون الزام درمان بازنشستگان تامین اجتماعی با توجه به پرداخت سرانه درمان خود در مدت زمان اشتغال خود در واحدهای تولیدی و صنعتی اظهار کرد: سرگردانی بازنشستگان تامین اجتماعی در حوزه درمان با توجه به ناکافی بودن خدمات درمانی در مراکز درمانی این سازمان زیبنده نیست.

۷۰ هزار بیمه شده تامین اجتماعی در ساوه وجود دارد
فرماندار ساوه نیز با اشاره به اینکه ساوه با مزیت صنعتی و سرمایه گذاری از پتانسیل کشاورزی نیز برخوردار است، اظهار کرد: تسهیل در روند تولید و رفع موانع پیش روی سرمایه گذاری موجب شده است که انگیزه کارفرمایان و صنعتگران برای سرمایه گذاری در ساوه افزایش یابد و این شهرستان نقش موثری در کاهش نرخ بیکاری منطقه ایفا می‌کند.
مهدی الیاسی با اشاره به تحت پوشش بودن افزون بر ۷۰ هزار بیمه شده در این شهرستان گفت: غالب جامعه تحت پوشش تامین اجتماعی را نیروی کارگری تشکیل می دهد که تامین زیرساخت‌های حوزه درمانی آنان ضرورت دارد. شبانه روزی شدن درمانگاه تامین اجتماعی ساوه مطالبه جدی بیمه شدگان تامین اجتماعی است.
وی با اشاره به فعالیت هفت واحد تولیدی وابسته به شستا خواستار عمل به مسئولیت های اجتماعی خود نظیر ساخت مدرسه، فضای درمانی و سایر زیرساخت های مورد نیاز این شهرستان شد.
امیر اوانلو رییس شعبه یک تامین اجتماعی ساوه نیز گفت: مدیریت مصارف و گسترش و تعمیم پوشش های بیمه ای متوسط وصولی شعبه در ۹ ماهه افزایش ۹ درصدی داشته و بیشترین وصلی برای آذرماه بوده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه نیز گفت: نباید اجازه دهیم سرنوشت برخی واحدهای تولیدی ساوه به سرنوشت هپکو دچار شود.

داوود میرزایی خواستار برخورداری بیمارستان تامین اجتماعی از دستگاه MRI و افزایش زیرساخت های درمانی شد و افزود: پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی توسط دولت بسیاری از کمبودهای این سازمان به ویژه در حوزه درمان را برطرف خواهد کرد.

رییس انجمن استادکاران و کارگران ساختمانی ساوه ‌و حومه نیز با اشاره به بیمه شدن ۲۵۰۰ کارگر ساختمانی از نحوه فعالیت سامانه رفاهی کارگران گلایه کرد.

محمد مفتاحی گفت: بیمه کارگران ساختمانی یکی از اولویت‌های این انجمن به شمار می‌رود و لازم است سازوکار لازم برای تحقق این مطالبه جدی کارگران اقدام شود.