تهران- ایرنا- رسانه چینی شین‌هوا در گزارشی نوشت: موسسات مالی جهان، پیش‌بینی‌ها از رشد اقتصادی چین را افزایش دادند که نشان از بهبود اقتصاد این کشور پس از دوران رکود ناشی از همه‌گیری کرونا است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین‌هوا، این رسانه چینی در گزارشی نوشت: پس از برخی ناکامی‌ها در مسیر بهبودی پس از کووید ۱۹، اقتصاد چین بار دیگر انعطاف‌پذیری و ظرفیت خود را نشان داد زیرا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی شتاب خود را دوباره به دست آورد و رشد آن بالاتر از ۵.۲ درصد پیش بینی می شود.

در شرایط بی‌ثباتی‌های متعدد در اقتصاد جهانی، بسیاری از موسسات بین المللی به تازگی پیش‌بینی‌های خود از رشد اقتصادی چین را ارتقا داده اند و ارقام مورد نظر آن ها برای سال ۲۰۲۳ همه بالای ۵ درصد است؛ برخی از تحلیل‌گران رشد بالاتری را برای سال ۲۰۲۴ پیش بینی کرده اند.

شین‌هوا افزود: این نشانه‌های مثبت که نتیجه برخی سیاست‌ها و اقدامات قاطعانه و عمل‌گرایانه توسط دولت چین برای تثبیت رشد و ترویج فضای باز اقتصادی است که نه تنها اعتماد به نفس زیادی را به جهان بخشید، بلکه بار دیگر به جهان ثابت کرد که لفاظی درباره «فروپاشی چین» اشتباه است.

از ابتدای سال جاری، اقتصاد جهانی تحت تأثیر بحران‌های ژئوپلیتیک، اثر سیاست‌های مالی و پولی آمریکا و به اصطلاح «ریسک زدایی» زنجیره‌های تأمین توسط برخی از کشورهای غربی با مشکل مواجه بوده است.

اقتصاد چین همچنین با چالش‌های زیادی مواجه شده است: تدام فشار تورم جهانی، آشفتگی و بدتر شدن محیط تجاری و کاهش تقاضای بازارهای بین‌المللی و غیره.

شین‌هوا نوشت: برای غلبه بر مشکلات، چین اولویت را به ثبات داده است و در عین حال پیشرفت را دنبال می کند و بسته جامعی از سیاست های کنترل کلان را ارائه می دهد.

از سه ماهه دوم سال جاری میلادی، سازمان ملل متحد در افزایش پیش‌بینی رشد اقتصادی چین برای سال جاری پیشتاز بوده است و پس از انتشار ارقام جدید و دور از انتظار برای سه ماهه سوم، مؤسسات بیشتری پیش‌بینی‌های خود را ارتقا دادند.

پارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در به روز رسانی میانه سال از وضعیت اقتصادی و چشم اندازهای جهانی ۲۰۲۳، پیش بینی خود را برای رشد اقتصادی چین در سال جاری از ۴.۸ در ابتدای سال به ۵.۳ درصد افزایش داد.

صندوق بین المللی پول به تازگی اعلام کرده است انتظار دارد اقتصاد چین در سال ۲۰۲۳ به میزان ۵.۴ درصد رشد کند که بالاتر از میزان پیش بینی شده قبلی است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی این رقم را از ۵ درصد به ۵.۲ درصد رساند.

موسسه مورگان استنلی نیز پیش بینی خود را از ۴.۸-۴.۹ درصد به ۵.۱ درصد رساند. همچنین سیتی گروپ نیز پیش بینی خود را از ۵ درصد به ۵.۳ درصد افزایش داد.

ارقام اداره ملی آمار چین نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی (GDP) چین در سه فصل اول سال جاری ۵.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است که یکی از سریع ترین رشدها در میان اقتصادهای بزرگ جهان محسوب می‌شود.

در این گزارش آمده است: از ژانویه تا اکتبر (دی ۱۴۰۱ تا آبان ۱۴۰۲)، بیش از ۴۱ هزار شرکت سرمایه گذاری خارجی جدید در چین تاسیس شد که ۳۲.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. سرمایه گذاری واقعی در چین توسط کانادا، بریتانیا، فرانسه، سوئیس و هلند به ترتیب ۱۱۰.۳ درصد، ۹۴.۶ درصد، ۹۰.۰ درصد، ۶۶.۱ درصد و ۳۳.۰ درصد افزایش یافته است.

مارکوس پیرز، مدیر مؤسسه اقتصاد و مطالعات بین‌المللی در دانشگاه ایالتی سائوپائولو در برزیل، گفت: اقتصاد چین نه تنها به طور پیوسته در حال رشد است، بلکه از نظر کیفیت نیز بهبود می‌یابد. بخش انرژی پاک چین با توسعه سریع تجهیزات تولید انرژی جدید، صنایع باتری و وسایل نقلیه الکتریکی، طی چند سال اخیر به پرچمدار بی‌رقیب جهان تبدیل شده است. بهبود شتابان اقتصاد چین نشان دهنده شکست ترفندهای به اصطلاح جلوگیری یا ریسک زدایی توسط برخی از سیاستمداران غربی بوده است، اما با وجود این رویکردها، توسعه اقتصادی شدید چین و همکاری دوجانبه این کشور با جهان خارج متوقف نخواهد شد.

جفری ساکس، مدیر مرکز توسعه پایدار در دانشگاه کلمبیا در آمریکا، گفت: اقتصاد چین چرخه خاص خود را دارد و جهت اصلی آن صعودی است.

او به شین هوا گفت: در ۳۰ سال آینده، چین در فناوری دیجیتال، وسایل نقلیه الکتریکی، انرژی های تجدیدپذیر و بسیاری از زمینه های دیگر علم و فناوری پیشرو خواهد بود.

امسال چهل و پنجمین سالگرد سیاست درهای باز چین است. در سال‌های اخیر، چین در حال تقویت حرکت‌ها برای ارتقای گشایش با کیفیت بالا، ایجاد بسترهای بیشتر برای همکاری برد-برد برای همه طرف‌ها و جلب اعتماد بیشتر جامعه بین‌المللی بوده است.

چین استانداردهای بالایی را در اجرای توافق‌نامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای به کار می گیرد و اقدامات زمینه ای خود را برای همسویی قوانین اقتصادی و تجاری خود با استانداردهای توافق‌نامه جامع مشارکت ترانس پاسیفیک و توافق‌نامه مشارکت اقتصادی دیجیتال انجام داده است.

این کشور مکانیسم حفاظت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاری خارجی، فهرست منفی دسترسی به سرمایه‌گذاری خارجی را بیشتر کاهش داده است و برای عبور از موانعی که جریان عوامل نوآوری را محدود می‌کند، تلاش کرده است.

به نوشته شین‌هوا، اکنون تاجران بیشتری در سراسر جهان از عزم و توانایی استوار چین برای پیشبرد مداوم فضای باز اقتصادی و صداقت خود در مشارکت در توسعه جهانی از رویکرد برد-برد اطمینان دارند. آنها همچنین می گویند: سرمایه گذاری در چین سرمایه گذاری در آینده است.

جیم راجرز، سرمایه‌گذار و مفسر مالی مشهور جهان، می‌گوید: تعهد چین به فضای باز در سطح بالا به نفع کل جهان خواهد بود.

وی افزود: اگرچه موانع و مشکلات مختلفی در راه پیش رو وجود خواهد داشت اما چین مسیر توسعه مناسبی را انتخاب کرده است و ترویج فضای باز در سطح بالا، چین را به یکی از مهم ترین و موفق ترین کشورهای جهان در قرن بیست و یکم تبدیل خواهد کرد.

خیری تورک، استاد اقتصاد در مؤسسه فناوری ایلینوی گفت: چین اکنون از نظر اقتصادی، یک کشور ضروری در جهان است.