تهران بزرگ - ایرنا - شهردار تهران گفت: موضوع ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی در هیات دولت و در حضور شخص رییس جمهور مطرح و قرار شد کمیته‌ای برای ساماندهی آن تشکیل شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی روز سه‌شنبه در حاشیه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص صدور مجوزهای تاکسی‌های اینترنتی یک اختلاف نظر وجود دارد که از یک صنف مجوز می‌گیرند یا از شهرداری؛ ما اصرارمان این است که مجوز را از شهرداری بگیرند که قاعده رفتاری هم باید اینگونه باشد.

وی ادامه داد: چهارشنبه هفته گذشته این مورد در جلسه هیات دولت مطرح و قرار شد کمیته‌ای شکل بگیرد که بنده هم عضو این کمیته هستم و مقرر شد در این کمیته مسایلی در حوزه حمل و نقل و پسماند و به ویژه استثمار کودکان کار مطرح شود.

زاکانی همچنین شهادت سیدرضی موسوی را تبریک و تسلیت گفت و افزود: اسراییل ۸۰‌ روز است مردم زیر بدترین فشار قرار داده است که استیفای تمام ملت های مظلوم را خواستاریم.

وی اضافه کرد: امروز بیستمین سالروز فاجعه زلزله بم هم است و امید دارم که با پیشگیری و دقت در مسوولیت راه علاج مشکلات را پیدا کنیم.

به گفته زاکانی، قریب ۱۳ هزار بافت ناپایدار شهری در تهران داریم که حرکت در راه نوسازی از مسوولیت‌های ما است و طی این ۲ سال کار نوسازی در این بافت ۲ برابر شده است چون معتقدیم بافت قدیمی باید با بافت درستی که چارچوب مناسبی دارد، جایگزین شود.

وی یادآور شد: بازیابی شناخت نسبت به جغرافیای ساختمان‌های تهران هم در حال انجام است؛ ۱۶ هزار ساختمان را پایش کردیم و بیش از ۲ هزار ساختمان مشخص شد که کدام باید نوسازی و کدام بازسازی شود.

شهردار تهران تاکید کرد: مقاوم سازی و بازسازی گام دوم است همچنین ایجاد رفع خطر از کالبد شهر هم مهم است که برای آن سازمان بحران اقدام جدی انجام داده و این نقاط را شناسایی کرده که البته این اقدامات کالبدی است.

وی ادامه داد: در خصوص ایمن بخشی هم مبتنی بر آموزش، ‌کارهای خوبی انجام شده و امروز تفاهم‌نامه‌ای با هلال احمر امضا کردیم تا توسعه امدادرسانی داشته باشیم و برای ایجاد آمادگی، مانورهایی در تهران برگزار کنیم که همه دستگاه‌ها در آن حضور داشته باشند.

به گفته زاکانی، تلاش می‌کنیم با تجهیزات نوین زودتر از حادثه، پیشگیری را داشته باشیم البته در خصوص اقدامات انجام شده می‌توانید ریز اقدامات را از سازمان مدیریت بحران بپرسید مثلا برخی از سوله‌های مدیریت بحران درگیر کارهای دیگر بود که آزاد سازی شد.

وی درخصوص مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله هم گفت: در سال‌های اخیر تصمیمات سختگیرانه‌ای صورت گرفته و یک سری تفکیک داشتیم؛ در این ارتباط یک سری وظایف شهرداری، یک سری نظام مهندسی و یک سری وزارت مسکن است که خوشبختانه با این تفکیک ساختمان‌ها الان بسیار متفاوت تر، بهتر و استانداردتر از قبل ساخته می‌شود.



نامه به ارتش برای دوشان تپه

زاکانی در مورد نامه به ارتش برای باند دوشان تپه هم‌ اظهار کرد: انتظار دارم فارغ از سلایق مان آن چیزی که در شهر می‌گذرد با نگاه علمی جلو ببریم؛ پادگان دوشان تپه ده‌ها سال است که هواپیما به خود ندیده و با توجه به ساختمان‌هایی که ساخته شده امکان پرواز در آنجا نیست؛ این را خود فرماندهی ارتش هم گفته است.

وی افزود: اقتضائات برای شهر به موقع بحران ضروری است و پرنده‌های بال متحرک باید توانایی نشستن در این باند را داشته باشند لذا با ارتش توافق کردیم باند دوشان تپه برای پرنده‌های بال متحرک مورد استفاده قرار گیرد و این تفاهم صورت گرفت البته تغییرات آسیبی به باند نمی‌زند چون در کمیسیون ماده پنج به حفظ این باند تاکید شده است.

رسیدگی به طرح جامع ترافیک در کمیسیون مربوطه شورا

شهردار تهران در خصوص طرح جامع حمل و نقل یادآور شد: این طرح در روال خاص خود توسط شهرداری تنظیم و به شورای ترافیک استان تهران سپس به شورای عالی برای تصویب می‌رود که این قاعده کار است البته طرح متفاوت با طرح تفصیلی و جامع است.

زاکانی ادامه داد: این قاعده کار در تمام کشور است و با طرح تفصیلی و تنظیم حدود شهر متفاوت است. در طرح جامع ترافیک هیچ الزامی دیده نشده و همه موارد مشخص است و در دفعات پیشین نیز به همین روند عمل شده است.

وی افزود: در برنامه چهارم الزام در جهت ارجاع این طرح به شورا ایجاد شده و ما عین قاعده رسما به شورا ارجاع دادیم و پنج مرتبه در کمیسیون مربوطه مراتب آن طی شد و آنچه رییس شورا بر آن تاکید داشته بر اساس مر قانون عمل کرده‌ایم البته برخی مصاحبه‌ها از اساس غلط است و خوب است از قانون تمکین کنیم چون ما بر اساس آن عمل کرده‌ایم.

شهردار تهران یادآور شد: ناظر بر طرح جامع عمل کرده و مهر امسال به کمیسیون تخصصی آن را تقدیم و از آن تمکین کردیم و آنچه قانون می‌خواهد را اجرایی کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: کل قوانین را دیده و بسیار حسرت خوردم چرا کسانی که باید بیشتر از همه از قانون صیانت کنند گفتند که این روند درست نیست.

زاکانی با بیان اینکه چارچوب قانونی بالادستی را با جزییات دیده‌ام، گفت: اقدامات ما کاملا منطبق با قانون بوده است.

شهردار پایتخت به موضوع زباله گردی هم پرداخت و گفت: در حوزه پسماند اختلاف نظر وجود دارد که منجر به استثمار کودکان و پیدایش کولی کتفی‌ها شده و ما در کمیته‌های مربوطه عضو شدیم تا امور این ۲ حوزه را دنبال کنیم.

تبدیل ۱۵۴ قرارداد در حوزه پسماند به ۱۴ قرارداد

وی ادامه داد: در گذشته ۱۵۴ قرارداد پسماند داشتیم و در آن تعارض وجود داشت، یک قرارداد مربوط به زباله تر، یک قرارداد؛ زباله خشک و دیگر بخش‌ها برف‌روبی و سایر موارد هر یک قرارداد مجزا داشتند که این باعث سوء استفاده شده بود.

زاکانی اضافه کرد: کار بسیار بزرگی را سازمان مدیریت پسماند دنبال و قراردادها را تجمیع کرد و قرار بر این شد شرکت‌های مشارکتی شکل بگیرد و در نهایت ۱۵۴ قرارداد به ۱۴ قرارداد تبدیل و در ۱۰ منطقه عملیاتی شد و مابقی در آینده عملیاتی می‌شود تا بدین ترتیب تعارض را در سطح شهر شاهد نباشیم.

وی افزود: اقلام جمع آوری شده از سوی مافیای زباله نیز مورد بررسی قرار گرفت البته اختلاف نظری وجود داشت که در مسیر حل شدن کلی است و قرار شد مسیر را در راستای ایجاد خدمت دنبال کنیم.

شهردار پایتخت به موضوع زباله گردی هم پرداخت و گفت: در حوزه پسماند نیز اختلاف نظر وجود دارد و منجر به استثمار کودکان و پیدایش کولی کتفی ها شده که ما در کمیته‌های مربوطه عضو شدیم تا امور این دو حوزه را دنبال کنیم.

جلوگیری از استثمار کودکان کار

زاکانی با بیان اینکه افرادی در درگاه مجوزها اقدام کرده و در محلات ضایعات خریداری می‌کردند، یادآور شد: این امر غیرقانونی بود و طی بررسی ها مشخص شد افراد مجوز را تحت عنوان دیگری می‌گیرند. قرار شد جلوی مراکزی که منشا سوءاستفاده و استثمار کودکان با بهای اندک و افزایش آلودگی هستند، گرفته شود که به زودی بستر آن خشک خواهد شد.

وی ادامه داد: این صورت‌های زشت از گذشته وجود داشته و ما دنبال می‌کنیم که دیگر شاهد حضور کودکان کار در سطح شهر نباشیم.

پله برقی های سطح شهر ۲۹ نوع متفاوت است

شهردار تهران با اشاره به خرابی یک درصدی پله های برقی مترو هم گفت: پله های برقی سطح شهر عموما خراب هستند چون از ۲۹ نوع پله استفاده شده و این درحالی است که مبدا ورود آن دیگر وجود ندارد. ما مناقصه‌هایی برگزار کردیم و در نهایت ۶۰ دستگاه از یک شرکت خریداری شد.

وی افزود: چهار روز پیش جلسه‌ای داشتیم و مسابقه‌ای برگزار شده بود تا سطح روی پله‌های برقی جنبه بصری بهبود یافته ای داشته باشد. بیش از هزار نفر در این مسابقه شرکت کردند که برنده‌ها مشخص شد و تا پایان هفته پوشش پله‌ها نهایی خواهد شد. بخشی از پله‌ها آماده است و پوشش‌ها نیز اضافه خواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه به سرعت جایگزینی این پله‌ها انجام خواهد شد، گفت: در سطح شهر این وضعیت بهبود خواهد یافت. در مورد برداشتن برخی از پله‌ها نیز عده ای بیان نادرست داشتند.

به گفته وی، این پله‌ها باید با ضوابط شهری تطابق داشته باشند. پل‌های عابر پیاده که از نظر ضوابط به تعارض رسیده‌اند و امروز لازم نیستند و شرایط عبور و مرور تغییر کرده و اساسا نیازی به آنها نیست، جمع آوری شده و موارد مطرح شده در این زمینه دور از دقت و واقعیت است.

شهردار تهران درمورد واگن های مترو نیز با بیان اینکه ما در حال حاضر هزار و ۵۰۷ واگن داریم، یادآور شد: خرید واگن شرایط خود را دارد و اینگونه نیست که دست ما باز باشد و کالایی باشد که در سطح شهر وجود داشته باشد و ما بتوانیم سریع خریداری کنیم.

با تمهیدات اندیشیده شده سرفاصله قطارها به تدریج کاهش می‌یابد

شهردار تهران با بیان اینکه در مسیر دو دهه فعالیت قطارها برخی لوکوموتیوها از مدار خارج شده‌اند، افزود: عملا ظرفیت های ما کاهش یافته و اورهال صورت نگرفته است. ما قرارداد ۷۹۱ واگن را عملیاتی کردیم و طراحی آن در حال انجام است، چینی‌ها به ما تضمین داده اند که پس از ۱۲ تا ۱۴ ماه قطارها را به ما تحویل دهند.

زاکانی با بیان اینکه خرید هشت رام به صورت واردات کامل، ۱۰ رام قطار به صورت قطعات و مابقی نیز به صورت انتقال تکنولوژی و ساخت در داخل انجام می‌شود، گفت: سرفاصله قطارها به تدریج کاهش خواهد یافت و از سال آینده رام‌های قطار به تدریج وارد می‌شود. واردات ۲۸۰ واگن از طریق ظرفیت‌های دولت و ۱۱۳ دستگاه واگن ملی نیز تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک رام قطار با استانداردهای بین‌المللی را دریافت کرده ایم و امیدواریم بتوانیم از آن استفاده کنیم.

شهردار تهران در خصوص اظهارات نماینده مردم رباط‌کریم در مورد ساخت مترو پرند توسط بدنه دولت نیز یادآور شد: اطلاعات درست به ایشان نرسیده و حتما این حرف نادرست است. ارقامی که شهرداری هزینه کرده کاملا شفاف است. اگر مقصود ایشان از ما شهرداری نیز هست قبول داریم.


طرح جدید در صورت نهایی شدن جایگزین پل حافظ می‌شود

شهردار تهران با بیان اینکه برچیدن پل حافظ با توجه به قدمت و شرایط، در دستور کار است، گفت: جایگزینی طرح جدید در صورت نهایی شدن اعلام خواهد شد.

زاکانی با اعلام اینکه پیگیری شهرک الگو را شهرداری انجام می‌دهد، گفت: در این مسیر ما از تکنولوژی و منابع چین استفاده می‌کنیم و الگو را خودمان به صورت بومی و ایرانی- اسلامی ارائه می‌دهیم و آنها این طرح را مبتنی بر صنعتی سازی قالب‌بندی می‌کنند.

وی تاکید کرد: تامین مالی طرح صورت گرفته و برای اجرا، باید شرکت تخصصی داخلی و خارجی را انتخاب کنیم.