سمنان - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: فسخ قرارداد و ابلاغ اظهارنامه حکم تخلیه ساختمان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در اختیار اداره‌کل زندان‌های استان وجاهت قانونی ندارد و تصمیم فسخ قرارداد با دستگاه قضا است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر کرم‌زاده عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان افزود: اعضای شورای اسلامی شهر سمنان در نشست داخلی خود، حکم تخلیه ساختمان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری که در اختیار اداره‌کل زندان‌های استان قرار دارد، به دلیل پرداخت‌نشدن اجاره از زمان استقرار تاکنون، به شرکت طرف قرارداد ابلاغ کردند.

وی ادامه داد: پرداخت اجاره ساختمان در اختیار اداره زندان‌ها بر عهده سرمایه‌گذار و بهره‌بردار کاروانسرای تاریخی سمنان بود و اکنون به دلیل محقق نشدن تعهدات، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متعهد پرداخت شده است.

کرم‌زاده تصریح کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان خانه تاریخی تدین در مالکیت خود را به عنوان اجاره در اختیار سازمان فرهنگی گذاشت و این سازمان هم هیچ اجاره‌ای از ابتدای استقرار تاکنون پرداخت نکرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با تاکید بر رعایت انصاف در امور، اضافه کرد: حرکت شورای اسلامی شهر پذیرفته نیست؛ میراث فرهنگی ضامن پرداخت اجاره است و نامه مکتوب به شهرداری برای پرداخت تا پایان امسال ارسال شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاروانسرای شاه عباسی سمنان، واقع در مرکز شهر تاریخی سمنان و یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده ایران در دوران شاه عباس صفوی در قلب این شهر است. این بنای ارزشمند که ۴۰۰ سال قدمت دارد و در سال ۱۳۵۲ خورشیدی به ثبت ملی رسید، به مدت ۴۰ سال و تا خرداد ۹۹ به عنوان زندان استفاده می شد و آزادسازی آن یکی از مطالبات مردم استان بود.

طی ۲ سال گذشته مسئولان کشوری زیادی از این کاروانسرا بازدید کردند؛ از جمله وزیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سابق و کنونی و آیت‌الله رئیسی که در مقام ریاست قوه قضاییه و رییس جمهور، دستور آزادسازی این بنای ارزشمند تاریخی را صادر کرد.

در نهایت، بعد از تلاش‌های زیاد، طی قراردادی، مدیریت شهری سمنان ساختمان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را به صورت موقت به اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی این استان اجاره داد و اداره کل میراث فرهنگی نیز تا زمان تخلیه ساختمان اداره کل زندانها که چسبیده به کاروانسرا بود، خانه تاریخی تدین را به عنوان اجاره در اختیار سازمان فرهنگی گذاشت. به این ترتیب، این کاروانسرا تخلیه شد، اما اکنون دادگستری بنا به دلایل اعلامی خود سند مربوط به بنای اطراف کاروانسرا را باطل و هر زمانی با قیمت متفاوت و رقم های بالا، قصد فروش ملک برای آزادسازی کاروانسرا دارد و سازمان زندان‌ها نیز از زمان استقرا در ساختمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اجاره‌ای پرداخت نکرده است.