پیگیری مساله آلودگی هوا تا خطر تبدیل بافت فرسوده سمنان به بافت تخریبی

سمنان - ایرنا - خطر تبدیل بافت فرسوده سمنان به بافت تخریبی، پیگیری مساله آلودگی هوا، ضرورت ورود بخش خصوصی به ساخت پارکینگ‌های عمومی، محقق‌نشدن حق شهرداری سمنان در موضوع آزادسازی کاروانسرا، پیگیری طرح پیاده‌راه‌سازی میدان ارگ و متمایل‌نبودن شهرداری به تیم‌داری در ورزش، از موضوع‌های مطرح شده در نشست رییس شورای اسلامی شهر سمنان بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی خراسانیان روز چهارشنبه در سالن همایش شورای اسلامی شهر سمنان با اصحاب رسانه نشستی برگزار کرد و به گزارش عملکرد شورای اسلامی شهر در نیمه نخست امسال پرداخت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

وی بیان کرد: استقرار واحدهای صنفی فروش خودرو در یکی از خیابان‌های سمنان، برای ترافیک سمنان مساله‌ساز است و انتقال نمایشگاه‌ها به شهرکی در ورودی غربی سمنان به نام شهرک آسیا به منظور کاهش ترافیک شهری در دست پیگیری است و فراخوان جذب سرمایه‌گذار نیز اعلام شد.

وی اظهار کرد: شهرداری موظف به برخورد قانونی با صنوف مزاحم است، اینکه صنوف کجا استقرار یابند وظیفه راه و شهرسازی است و شهرداری برای انتقال نمایشگاه‌های خودرو با ایجاد شهرک آسیا همراهی می‌کند.

تدوین طرح جامع ترافیک سمنان

رییس شورای اسلامی شهر سمنان گفت: سمنان طرح جامع ترافیکی ندارد و وجود این طرح یک نیاز در مرکز استان برای کنترل ترافیک محسوب می‌شود که تدوین این طرح در دستور کار و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه نامگذاری خیابان‌ها و میدان‌های شهر باید با مصوبه شورای اسلامی شهر باشد، افزود: برای تغییرنام میدان یا خیابان باید در گام نخست درخواست تحویل شورا شود تا در جلسه مطرح و تصویب شود.

شورای شهر پیگیر مساله آلودگی هوا

خراسانیان با اشاره به مساله آلودگی هوا، بیان کرد: شورای اسلامی شهر سمنان آلودگی هوا را به صورت تلفنی از شرکت فروسیلیس پیگیری کرد، اما جادارد شورای اسلامی شهر به صورت مکتوب نیز موضوع را بررسی کند.

رییس شورای اسلامی شهر سمنان بیان کرد: چشم‌انداز تحقق بودجه شهرداری سمنان ۹ هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ است که پنج‌هزار و ۱۱۸میلیارد ریال از چشم‌انداز بودجه شهرداری سمنان یعنی حدود ۵۴ و هفت دهم درصد تا پایان آذر ۱۴۰۲ محقق می‌شود که مطابق با برنامه است.

خراسانیان اظهار کرد: شهرداری سمنان از ساخت تصفیه خانه فاضلاب خلع ید شد و اکنون طبق مصوبه هیات وزیران و قانون هوای پاک به دنبال تخصیص آب خام و ایجاد تصفیه‌خانه محله‌ای است.

وی با اشاره به اینکه انتخاب سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» ارزشمند است، گفت: دبیری این موضوع به شهرداری سمنان واگذار شده است و این نهاد رویکرد حمایتی دارد.

وی ادامه داد: سمنان در راستای انتخاب تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» سال آینده میزبان ۲۹ کشور جهان خواهد بود که برنامه‌ریزی برگزاری این همایش با دانشگاه است و شهرداری سمنان نقش حمایتی دارد.

رییس شورای اسلامی شهر سمنان گفت: شهرداری با اجرای طرح‌های خلاقانه مانند کتابخانه رنگین کمان در زمینه انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران نقش آفرینی کرد.

پرونده تخلف‌های شهردار سابق روی میز سازمان بازرسی

رییس شورای اسلامی شهر سمنان گفت: گزارش تخلفات و حساب‌رسی از وضعیت هزینه‌کرد شهردار قبلی سمنان تنظیم و تحویل شورای اسلامی شهر سمنان شد و این شورا پس از تایید برای بررسی به اداره بازرسی ارسال کرد و اکنون باید سازمان بازرسی پاسخگو باشد.

پیگیری مساله آلودگی هوا تا خطر تبدیل بافت فرسوده سمنان به بافت تخریبی

طرح‌های پیاده‌راه‌سازی

وی درباره پیاده‌راه‌سازی خیابان امام خمینی(ره) گفت: کار قبلی در زمینه پیاده‌راه‌سازی ابتر بود و روند اداری طی نشده بود. اکنون شهرداری موظف به گرفتن مشاور برای مطالعه طرح از جنبه‌های مختلف از جمله اجتماعی است و پس از نظر مشاور برای این خیابان تصمیم‌گیری می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر سمنان گفت: پیاده‌راه‌سازی میدان ارگ سمنان در دست پیگیری و نوشتن طرح است و در صورت تصویب طرح پیاده‌راه‌سازی پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر ترددها در آسیب به بنای تاریخی میدان ارگ افزود: نقش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان در حفاظت از بنا مهم است.

خراسانیان با اشاره به ترافیک خیابان‌های شهر سمنان، افزود: ایجاد پارکینگ از وظایف شهرداری و ایجاد آن در چهار نقطه شهر سمنان نیاز است، اما با توجه به درآمد و هزینه شهرداری امکان‌پذیر نیست و از بخش خصوصی برای ایجاد پارکینگ حمایت می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون برای سندگذاری و نقل و انتقالات تسویه‌حساب با شهرداری لازم است و با اشاره به مساله زمین در اختیار نیروی هوا و فضا، افزود: در این بخش به شهرداری بدهکاری وجود دارد و باید ارزش افزوده مربوط به اجرای طرح عمرانی و آماده‌سازی پرداخت شود، اکنون طبق قانون پروانه ساخت صادر نمی‌شود.

خطر تبدیل بافت فرسوده به بافت تخریبی

وی با اشاره به افزایش بافت تاریخی از ۴۷ به ۳۵۰ هکتار افزود: اگر بافت فرسوده سمنان مورد توجه قرار نگیرد، به بافت تخریبی تبدیل می شود. بافت تاریخی باید فقط مکان تاریخی باشد و این موضوع در طرح تفصیلی در دست پیگیری است.

خراسانیان گفت: محفوظ ماندن بنای تاریخی و آب انبار در مسیر تعریض بلوار باهنر سمنان در حال بررسی است.

پیگیری مساله آلودگی هوا تا خطر تبدیل بافت فرسوده سمنان به بافت تخریبی

پرداخت نشدن حق شهرداری در مساله آزادسازی کاروانسرای سمنان

رییس شورای اسلامی شهر سمنان در نشست قبلی بیان کرده بود که شورا و شهردار طبق قانون در آزادسازی کاروانسرای تاریخی در مرکز شهر سمنان تسهیل‌گر هستند و برای آزادسازی این بنا نهایت همراهی را داشتند و ساختمان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان در اختیار اداره‌کل زندان‌ها قرار گرفت و مقرر شد ماهی ۴۰۰ میلیون ریال اجاره پرداخت شود که اکنون قرارداد اجاره در آستانه یک‌سالگی است، اما هیچ اجاره‌بهایی تا این لحظه پرداخت نشده است.

وی در این باره افزود: اداره‌کل زندان‌ها حدود ۶ میلیارد ریال اصل اجاره و نزدیک به سه میلیارد ریال جریمه دیرکرد به شهرداری سمنان بابت اجاره بدهکار است و نامه فسخ قرارداد طبق قانون به شرکت واسط بین اداره‌کل زندان‌ها و شهرداری با هدف حفظ منافع مردم ابلاغ شد.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی و ضمانت بانکی از ضمانت‌های این قرارداد بود که اکنون میراث فرهنگی اعلام کرد تا پایان امسال بدهی را پرداخت می‌کند.

رییس شورای اسلامی شهر سمنان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال مغازه‌های اطراف میدان امام حسین(ع) تکمیل و در دسترس قرار گیرد.

خراسانیان با بیان اینکه طبق قانون وظیفه شهرداری در بخش ورزش همگانی است، گفت: شهرداری سمنان تمایلی به تیم‌داری ندارد.

شهر سمنان بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و شورای اسلامی شهر سمنان هفت عضو دارد.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع دارای ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت است که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

شهر سمنان دارای سه منطقه شهرداری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha