بیرجند- ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: راهیان نور یکی از جریان‌‍‌های فرهنگی مهم در کشور است و مدیران دستگاه های اجرایی استان در اعزام زائر به مناطق عملیاتی باید همکاری و دغدغه‌مند عمل کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت روز چهارشنبه در جلسه برنامه‌ریزی اعزام زائران به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس راهیان نور اظهار کرد: بخشی از اعتبارات فرهنگی وزارتخانه‌ها که به دستگاه‌های استانی تخصیص پیدا می‌کند مربوط به راهیان نور است و اگر کفایت نمی‌کند باید پیگیری‌های جدی از سوی مدیران انجام شود، البته از محل اعتبارات استانی هم کمک می‌کنیم.

وی تاکید کرد: مدیران برای جذب هر نوع اعتباری باید چانه زنی کنند و این برای منافع استان موثر خواهد بود لذا برای انجام امور نباید منتظر رسیدن اعتبار بمانند بلکه انتظار کار جهادی است و از روش‌های مختلف باید به دنبال جذب بودجه بود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: کوتاه‌نگری موجب عقب‌ماندگی استان می‌شود و در جریان انقلابی، مدیرانی که برای خود ساعت کاری مشخص می‌کنند جایگاهی ندارند بلکه باید تلاش شبانه‌روزی داشته باشند و از اقدامات روزمره و اداری فاصله بگیرند.

وی با اشاره به اینکه مدیر در دولت سیزدهم باید از جان مایه گذارد و با نگاه انقلابی چندین برابر اعتبارات، کار اجرایی انجام دهد گفت: در خصوص اتوبوس‌های دستگاه‌های اجرایی در صورتی که راننده آن کارت هوشمند دارد و خودرو هم ایمنی لازم را داشته باشد مانع تراشی برای اعزام قابل قبول نیست و مساعدت از سوی راهداری و پلیس مورد انتظار است تا بخشی از کمبود در ناوگان حمل و نقل برطرف شود.

قناعت تاکید کرد :ریسک پذیری مهمترین شاخصه مدیر انقلابی است و باید فراتر از آیین نامه‌ها ظرفیت‌های موجود را به کار گیرد تا به خصوص در زمینه‌های فرهنگی و تبیین آرمان‌های انقلاب بتوان اقدامات بنیادی انجام داد.

وی با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی هم گفت: اقدامات کور رژیم صهیونیست برای شهادت رساندن فرماندهان بزرگ انقلاب اسلامی همچون سردار سید رضی موسوی نیز قطعا بدون پاسخ نخواهد ماند.

استاندار خراسان جنوبی فزود: ایران اسلامی در دوره معاصر عزت و عظمت خود را به برکت خون رزمندگانی کسب کرده که در جبهه‌های حق علیه باطل جنگیدند و قهرمانی ماندگاری را به ثبت رسانده‌اند لذا بعد از سه دهه همچنان این اثر شگفت انگیز زنده است و نتیجه نفوذ ایمان به دل ملت ایران محسوب می شود پس وظیفه دینی و شرعی است که اردوهای راهیان نور را برنامه‌ریزی کنیم.

وی گفت: کار در زمینه راهیان نور ارزشمند است و همه باید آمادگی برای انجام آن را داشته باشند لذا انتظار می‌رود مدیران ضمن گزارش عزتمندانه، نیازها را هم مطرح کنند تا از سطح کلان بتوان پیگیری کرد.

قناعت ادامه داد: سرزمین‌های راهیان نور مقدس و الهی است، چون خون بهترین جوانان کشور آنجا ریخته شده و اگر قدمی برای شناختن آن روحیه جهادی برداشته شود ماندگار خواهد بود.

وی افزود: اگر آن شهدا خون خودشان را تقدیم کشور نمی‌کردند الان عزت نداشتیم و از تاریخ و تمدن ایران هیچ اثری باقی نمی‌ماند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تامین زیرساخت‌ها و اعزام به راهیان نور اهمیت دارد گفت: هماهنگی و تخصیص اعتبارات لازم باید انجام شود لذا امسال باید اعزام به راهیان نور از خراسان جنوبی افزایش یابد و در بحت هزینه‌ها نیز پیگیری‌های جدی در سطح استان و ملی انجام شود.

وی یادآور شد: هنر این است که با کمترین امکانات بتوان کارهای بزرگ انجام داد و راهیان نور ابتکار مهمی است که اثرگذاری زیادی دارد و از جلوه‌های پاسداشت دوران دفاع مقدس محسوب می شود.

قناعت با تاکید بر اینکه برای زنده نگه داشتن این تاریخ ارزشمند همه دستگاه‌های اجرایی باید همراهی کنند ادامه داد: تمام اتفاقات عرصه‌های بین المللی الهام گرفته از دفاع مقدس ایران است و اینکه نیروهای مقاومت با دست خالی مقابل دشمن ایستاده‌اند نشان می‌دهد که از رزمندگان ایرانی الگو گرفته‌اند.

وی گفت: اعزام به راهیان نور و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بر اساس منویات مقام معظم رهبری اگر رقم بخورد پیوندی بین نسل امروز با شهدا و رزمندگان خواهد بود لذا باید زیارت همراه با معرفت اتفاق بیفتد.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: کمک‌های لازم به دستگاه‌های اجرایی در خصوص اعزام انجام می‌شود اما تعاملات بین‌بخشی نیز اهمیت داشته و از همه مهمتر عزم و اراده مدیران در این اعزام ها بیش از همه مورد تاکید است.

وی یادآور شد: فرمانداران نیز جلسه برنامه‌ریزی اعزام به راهیان نور را در شهرستان ها برگزار کنند و برای رفع مسائل و تسهیل امور مصوباتی ارایه دهد تا شاهد افزایش کمی و کیفی اعزام باشیم.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی هم گفت: امسال خراسان جنوبی اعزام هزار و ۲۰۰ زایر به اردوهای راهیان نور را برنامه‌ریزی کرده که نسبت به آمار دیگر استان‌ها پایین‌تر است.

سردار محمدرضا مهدوی افزود: خراسان جنوبی در زمینه هماهنگی و کمک مجموعه استانداری و دستگاه های مرتبط در اردوگاه های راهیان نور استان خوزستان از دیگر استان ها عقب‌تر بوده و همچنان مشکلات اردوگاه باقی است.

وی گفت: قرار است در این زمینه باری از دوش سپاه برداشته شود زیرا راهیان نور یک اقدام فرهنگی و متعلق به همه نهادها بوده لذا انتظار بیش از اینها است.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی ادامه داد: استاندار خوزستان قول هایی برای جبران کمبودهای استان در اردوگاه ها داده اما توقع است دستگاه های اجرایی استان نیز به وظایف خود عمل کنند تا حداقل در بحث زیرساخت ها مشکلی نداشته باشیم.

وی عنوان کرد: در بحث سرویس‌های ایاب و ذهاب دیگر استان‌ها همکاری تنگاتنگی با ستاد راهیان نور دارند اما برخی از دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی بخش‌نامه‌ها را برای همکاری نکردن بهانه می‌کنند.

سردار مهدوی با اشاره به اینکه زمینی در شهرستان آبادان به دستور استاندار خوزستان به استان واگذار شده که برای ساخت اردوگاه استفاده خواهد شد گفت: با تدابیر خاصی ظرفیت‌هایی در اردوگاه خراسان جنوبی ایجاد شده تا هزینه‌ها کاهش اما کیفیت اردوها افزایش یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: در بحت راهیان نور تاکنون ۶۹۰ دانش آموز دختر و کادر اداری به مناطق عملیاتی اعزام شدند.

سید علیرضا موسوی نژاد عنوان کرد: برای این اعزام ۹ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده و برای اعزام سهمیه پسران دانش‌آموز نیازمند کمک مالی هستیم.

برگزاری جلسه تخصصی به منظور تصمیم گیری برای تجهیز و آماده سازی ساختمان و محوطه اردوگاه خراسان جنوبی در استان خوزستان و تخصیص گوشت و مرغ با قیمت تنظیم بازار به ستاد راهیان نور استان از مصوبات این جلسه بود.