شیراز - ایرنا - ساماندهی آب و فاضلاب شهر و روستاهای فارس از مهمترین دغدغه‌های مردم در مناطق مختلف استان فارس است که طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب در ۹ ماه گذشته بالغ بر۱۸هزار و ۳۰۰ فقره انشعاب به متقاضیان شهری و روستایی استان واگذار شده که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ به طور میانگین رُشد ۳۵درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،واگذاری انشعابات آب و فاضلاب در دستورکار متولیان امر در استان فارس قرار دارد.

این در حالیست که واگذاری انشعاب آب با هدف در دسترس قرار دادن و فراهم کردن امکان برداشت و استفاده آب از شبکه آبرسانی با ظرفیت مشخص و با فشار مقرر و کیفیت مناسب در نقطه تحویل انجام می‌شود و واگذاری انشعاب فاضلاب هم به منظور فراهم کردن امکان تخلیه و دفع فاضلاب به شبکه جمع آوری فاضلاب به تناسب مصرف آب و ظرفیت مقرر و مشخصات توافق شده در قرارداد برقراری انشعاب فاضلاب صورت می‌گیرد.

با توجه به اهمیت این موضوع در استان پهناور فارس، شرکت آب و فاضلاب عزم خود را برای اجرای واگذاری انشعابات آب و فاضلاب در مناطق مختلف استان جزم کرده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب فارس اخیراً از واگذاری بالغ بر ۱۸هزار و ۳۰۰فقره انشعاب آب و فاضلاب در ۹ ماه گذشته و رشد ۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ خبر داده و گفته است که در ۹ ماه گذشته بالغ بر۱۸هزار و ۳۰۰ فقره انشعاب آب و فاضلاب به متقاضیان شهری و روستایی استان واگذار شده که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ به طور میانگین رُشد ۳۵درصدی داشته است.

علی جان صادق‌پور که معتقد است با توسعه شهرها و روستاها، واگذاری انشعاب آب و فاضلاب افزایش می‌یابد، افزود: در ۹ ماهه گذشته از سال جاری، بالغ بر پنج هزار و ۱۰۰ فقره انشعاب آب روستایی و ۱۱ هزار و ۸۵ فقره انشعاب آب شهری (مجموعا ۱۶هزار و ۱۸۵ فقره) به متقاضیان جدید استفاده از خدمات آبرسانی واگذار شده که مجموعا نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ رُشدی ۳۸ درصدی داشته است.

به گفته مدیرعامل شرکت آبفا فارس در بخش خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب نیز طی همین بازه زمانی، بیش از ۲هزار و ۸۴ فقره انشعاب فاضلاب شهری و ۳۶ فقره انشعاب روستایی ( مجموعا ۲هزار و ۱۱۸ فقره) به متقاضیان جدید واگذار شده که ارائه این خدمات در مقایسه با ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱ رشدی ۳۲درصدی را نشان می‌دهد.

طبق اعلام متولیان امر در حال حاضر سه روستا و هست شهر استان از خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب منتفع هستند و بر همین اساس پایین بودن سرانه بهره مندی شهرها و روستاهای استان از سامانه دفع بهداشتی فاضلاب، آمار واگذاری انشعاب فاضلاب در استان را معدود کرده است.