به گزارش خبرنگار ایرنا، " عبدالسعید عباسی " روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کالاهای یادشده شامل کالاهای کانتینری، عمومی، ماشین آلات سنگین و خودرو بوده که با همکاری مراجع قضایی، گمرک و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تعیین تکلیف و از بنادر بوشهر، گناوه، دیر و کنگان خارج شده است.
وی بیان کرد: کالاهای رسوبی سنواتی تنها در بندر بوشهر به میزان ۲ هزار و ۱۲۷ مورد بوده که تاکنون ۲هزار و سه مورد آن خارج شده و فقط ۱۲۴ مورد باقیمانده که آنها هم در حال تعیین تکلیف هستند.
عباسی ادامه داد: مشابه این اقدام در بنادر گناوه، دیر و کنگان انجام شده و اکنون بنادر بزرگ استان از کالاهای رسوبی ( متروکه و توقیفی) پاکسازی شدند.
وی افرود: یکی از رسالت های بنادر ارائه خدمات بندری با کیفیت و سرعت مناسب به ذینفعان است که در این مولفهها بنادر استان بوشهر از بنادر پیشتاز کشور محسوب میشوند.
عباسی ادامه داد: وجود کالاهای رسوبی سنواتی امکان ارائه خدمات شایسته به مشتریان را بسیار محدود کرده بود که با خارج سازی آنها، شرایط برای خدمات رسانی سریع، ایمن و ارزان تر به جامعه هدف فراهم و همچنین میزان بهرهوری از زیرساختهای بندری نیز به میزان قابل توجهی افزایش مییابد.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه دلایل اصلی رسوب کالا در بنادر طولانی بودن دریافت مجوزها و مواردی نظیر تامین ارز و ثبت سفارش است انتظار می رود با هماهنگی و برنامه ریزی مناسب توسط همه دستگاههای ذیربط زمان ترخیص کالا به حداقل ممکن برسد.
عباسی افزود: سیاست های سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا در بنادر تجاری کشور، همواره بر تسهیل فرایندها و کاهش هزینه ها در جهت خروج سریعتر کالا از بنادر بوده است.
وی یادآور شد:به عنوان نمونه بر اساس کتابچه تعرفه از کالاهایی که ظرف پنج روز ترخیص میشوند هیچ مبلغ انبارداری دریافت نمیشود و هر چه کالا مدت زمان کمتری در بندر بماند هزینه انبارداری روزانه آن به نسبت پایینتر خواهد بود.
عباسی افزود: دلیل رسوب کالاها از سالهای گذشته به هیچ عنوان ناشی از عملکرد بنادر و دریانوردی استان نبوده و ناشی از مشکلات مربوط به مجوزها و خارج از مسولیت و اختیار سازمان بنادر و دریانوردی بوده است.