تهران- ایرنا- رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران گفت: برای تشییع پیکر دکتر «امیربانو کریمی» استاد پیشکسوت این دانشگاه در محل دانشکده آمادگی داریم و مشغول رایزنی با اعضای خانواده ایشان برای برگزاری مراسم هستیم.

عبدالرضا سیف روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با تسلیت درگذشت امیربانو کریمی استاد برجسته دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و صائب‌شناس مطرح کشور اظهار داشت: با شنیدن این خبر با اعضای خانواده به ویژه علی مصفا یکی از فرزندانشان تماس گرفتیم و اکنون منتظر تصمیم خانواده هستیم.

وی ادامه داد: اعضای خانواده ممانعتی در این زمینه ندارند و مشغول رایزنی و تصمیم‌گیری در این مورد هستند، در صورت نهایی شدن برنامه و وضعیت تشییع پیکر دکتر کریمی، مراسم را به شکل رسمی اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، امیربانو کریمی فرزند شاعر معاصر امیری فیروزکوهی (۱۲۸۸ تا ۱۳۶۳) و استاد دانشگاه تهران بود. وی عصر یکشنبه و در سن ۹۲ سالگی در شهر ساری به دلیل نارسایی قلبی و ریوی درگذشت.

استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و همسر مظاهر مصفا استاد این دانشکده، مصحح متون قدیمی و شاعر مطرح و مادر علی مصفا بازیگر، نویسنده وکارگردان بود.

امیربانو کریمی پس از پایان تحصیلات متوسطه به کار تدریس پرداخت و تحصیلات خود را تا مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران ادامه داد و در همان دانشگاه مشغول به تدریس ادبیات شد. او در زمینه سبک هندی و صائب‌شناسی متبحر بود و سال‌های طولانی به تدریس در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه و تربیت دانشجویان مشغول بود.

کتاب های خلاصه حدیقه الحقیقه حکیم سنایی غزنوی با شرح ابیات، در حق صائب، برگزیده جوامع الحکایات و لوامع الروایات و دی‍وان‌ ف‍ی‍اض‌ لاه‍ی‍ج‍ی برخی از آثار اوست.