شهرکرد – ایرنا - نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان ، بن و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه ۱۴۰۳ هرچند دارای منابع واقعی است اما کفاف مخارج و مصارف را نمی‌دهد.

احمد راستینه هفشجانی روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه بودجه ۱۴۰۳ کفاف مخارج و مصارف را نمی‌دهد و باید برای مصارف مازاد بر منابع فکری کرد.

وی اظهار داشت: مهمترین اصل در بودجه ۱۴۰۳، اصلاح و تصمیم‌گیری‌های شجاعانه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم گفت: درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه با واقعیت‌ها و توان دولت در بخش‌های مختلف همخوانی دارد اگر چه درآمدها جواب مصارف را نمی‌دهد و مصارف فراتر از درآمدها است که باید برای آن فکری کرد.

وی اضافه کرد: فروش یک میلیون و۳۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۷۱ دلار پیش بینی به نسبت واقع بینانه‌ای برای درآمدهای نفتی به شمار می‌رود.

راستینه هفشجانی افزود: همچنین پیش‌بینی تحقق درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده؛ با توجه به تحقق ۷۵تا۸۰ درصدی درآمدهای این بخش در سال جاری، عدد واقع بینانه‌ای است.

وی درخصوص فروش اموال و دارایی‌های دولت و مولد سازی گفت: پایش انجام شده درخصوص تحقق بخشی از درآمدها از طریق فروش اموال و دارایی‌های دولت در سال ۱۴۰۲، بیانگر نگاه واقع بینانه دولت به این حوزه درآمدی است.

وی در خصوص اهمیت و ضرورت داشتن نگاه واقع بینانه در بحث درآمدها افزود: درآمدهای غیر واقعی کسری بودجه را رقم می‌زند و کسری بودجه مهمترین عامل و پایه تورمی است که گرانی و افزایش تورم در جامعه را به دنبال دارد.

راستینه هفشجانی اضافه کرد: براین اساس پیش‌بینی درآمدهای واقع بینانه یکی از مهمترین مولفه‌ها در حوزه بودجه و اعتبارات به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: وقتی منابع فراتر از واقعیت‌ها دیده شود به این معنی که منابع غیرواقعی برای حوزه بودجه پیش بینی شود؛ این بودجه قابلیت تحقق ندارد وکسری بودجه را به دنبال دارد.