تهران– ایرنا– سازمان ملل در گزارش سال ۲۰۲۳ خود درباره وضعیت آسیا و اقیانوسیه اعلام کرد درگیری بین حکومت نظامیان و مخالفانشان به ناامنی غذایی، فلج اقتصادی و ویرانی در میانمار دامن زده و در نتیجه آن ۶ میلیون کودک دچار سوء‌تغذیه شده‌اند.

به گزارش سه‌ شنبه ایرنا از تارنمای آسیا نیوز، سازمان ملل گزارش داد ۲ میلیون نفر اکنون در میانمار آواره هستند و نیازهای فعلی کشور ۱۹ برابر بیشتر از قبل از کودتای ۲۰۲۱ است.

در این گزارش آمده است: جنگ داخلی در میانمار بیداد می کند. نیروهای مسلح تحت کنترل حکومت نظامی، در چندین جبهه تحت فشار هستند و شبه نظامیان قومی مورد حمایت نیروهای مردمی در حال کسب مواضع و حمایت محلی و بین‌المللی هستند.

با این حال، مردم بهای سنگینی از نظر ناامنی، فلج اقتصادی و ویرانی می‌پردازند. تا جایی که دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (Unocha) تخمین می‌زند تعداد افرادی که به کمک های بشردوستانه نیاز دارند به ۱۸.۳ میلیون نفر رسیده است که حدود یک سوم جمعیت این کشور آسیای شرقی را تشکیل می‌دهد و یک میلیون نفر بیشتر از سال گذشته است.

بنا به گزارش آسیا نیوز، این داده ها در گزارش وضعیت آسیا و اقیانوسیه در سال سازمان ملل تصویری تیره و تار از کشوری غنی از منابع ارائه می دهد، اما درگیری و استثمار آن را به انتهای رتبه بندی رفاه در آسیا رسانده است.

وضعیت به حدی وخیم است که نیاز فعلی ۱۹ برابر بیشتر از نیازهای قبل از کودتا برآورد می‌شود. مطابق معمول، بیش از همه کودکان به دلیل مشکلاتی در دسترسی به مراقبت های پزشکی، آموزش، غذای کافی و اغلب حتی یک سرپناه در معرض خطر هستند. ۶ میلیون کودک خردسال میانماری نشانه‌های سوء تغذیه را نشان می‌دهند، از آسیب‌های روحی رنج می‌برند و در معرض خطر قرار گرفتن در دست قاچاقچیان انسان یا استخدام شدن توسط طرف‌های مسلح درگیر هستند.

این وضعیت، زنان و افراد معلول را نیز با شدت های متفاوت تحت تأثیر قرار داده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گزارش داد: سیستم بهداشت میانمار در وضعیت بحرانی است و خطرات شیوع بیماری‌های مختلف به دلیل مشکل در یافتن آب آشامیدنی و سرپناه کافی تشدید می‌شود. در ماه مهر، با گسترش حملات شبه نظامیان قومی در مناطق مختلف، تعداد آوارگان با افزایش ۶۰۰ هزار نفری نسبت به سال قبل به ۲ میلیون تن افزایش یافت.

با پیش‌بینی بدتر شدن بحران میانمار در سال ۲۰۲۴، دفتر سازمان ملل تاکید کرد سازمان های بشردوستانه در حال برنامه ریزی برای کمک به ۵.۳ میلیون نفر با هزینه پیش‌بینی‌شده برای ۴ میلیون نفر هستند.

با افزایش درگیری‌ها، میانمار با میزان بی‌سابقه ای از آوارگی، تخریب اموال، وجود مین‌ها و سایر وسایل انفجاری به ویژه در شمال غرب و جنوب شرق کشور دست به گریبان شده است.

در انتهای این گزارش آمده است: جمعیت میانمار همچنان با وضعیت اضطراری حقوق بشری، بشردوستانه و سیاسی مواجه است که غیرنظامیان را در معرض خطر جدی قرار می دهد و دسترسی به خدمات حیاتی از جمله بهداشت و آموزش را محدود کرده و به ناامنی شدید غذایی منجر می شود.