سنندج-ایرنا-مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۲ واحد صنعتی راکد در استان با اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر به چرخه تولید بازگردانده شد.

به گزارش ایرنا، بختیار خلیقی روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت و تجلیل از واحدهای صنعتی و معدنی نمونه کردستان که در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری تشکیل شد، اظهار کرد: ۲۵۱ پروانه بهره برداری صنعتی در استان صادر شده که میزان اشتغالزایی آنها بیش از چهار هزار و ۹۰۰ نفر بوده است.

وی تامین ارز را از مهمترین دغدغه واحدهای صنعتی استان خواند و گفت: ۶۰ درصد سهمیه ارزی در ۶ ماهه نخست سال به واحدهای صنعتی استان تخصیص داده شده است.

خلیقی اظهار کرد: براساس نیازسنجی انجام شده، واحدهای صنعتی استان به ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز دارند که سه هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال در سال جاری به آنها تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه رفع ناترازی انرژی از دیگر مشکلات واحدهای صنعتی است، بیان کرد: بازگشت ارز حاصل از صادرات از دیگر مشکلات واحدهای صنعتی استان است که امسال از ۳۵۰ دارنده کارت بازرگانی در استان ۵۱ نفر اقدام به صادرات کرده بودند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: قرار شده است معافیت بازگشت ارز حاصل از صادرات در کشورهای عراق و افغانستان بار دیگر اعمال شود که امید می رود این خبر مهم به زودی از سوی مسئولان کشوری اعلام شود.

خلیقی با بیان اینکه تولید ملی موجب رشد اقتصادی و کاهش تورم و افزایش اعتماد ملی می شود، افزود: در حوزه صنعت رشد ۸.۵ درصد، در حوزه معدن ۱۳ درصد و بخش تجارت ۲۳ درصد در برنامه توسعه کشور درنظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری در حوزه صمت کشور میانگین تولید رشد صنعت هشت درصد بوده و در استان ۵.۵ درصد، میانگین کشوری رشد حوزه معدن ۲ درصد و این میزان در کردستان ۲.۵ درصد بوده است.

ایجاد شهرک های صنعتی در اولویت قرار داده شود

رئیس خانه صنعت، معدن کردستان هم در این مراسم ضمن تشکر از فعالیت های مسئولان استان در حمایت از واحدهای صنعتی و معدنی اظهار کرد: اجرای طرحی هم چون دوشنبه های تولید در سال جاری یکی از برنامه های تاثیرگذار در استان بوده است.

عبدالله کاردانی ادامه داد: در این طرح افزون براینکه مسئولان در جریان وضعیت تولید قرار می گیرند فرصتی ایجاد می شود تا تولیدکنندگان مشکلاتشان را در محل فعالیتشان مطرح کنند.

وی با اشاره به اینکه اساس رشد در هر جامعه ای ایجاد زیرساخت است، گفت: یکی از زیرساخت های مهم در حوزه تولید ایجاد شهرک صنعتی است که انتظار می رود مسئولان استان این مهم را در اولویت قرار دهند و اعتبارات کافی برای تملک زمین و راه اندازی این شهرک ها تخصیص دهند.

رئیس خانه معادن کردستان هم در این مراسم با اشاره به اینکه صنعت و معدن پیشران پیشرفت در گام دوم انقلاب نامگذاری شده است، اظهار کرد: با توجه به ذخایر معدنی، موتور متحرکه توسعه و پیشرفت استان هم در بخش های صنعت و معدن است.

شوذب جباری ارتقا بهره‌برداری، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و کاهش هزینه های تولید را از موارد ضروری در رشد جامعه خواند و گفت‌: ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری پایدار، توان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی و بهبود فضای کسب و کار از عوامل موثر در توسعه است.

وی با طرح این سوال که علت بازگشت مبلغ کمی از حقوق دولتی معادن به استان چیست، بیان کرد: معادن حقوق دولتی را پرداخت می کنند و اگر ۱۵ درصد آن به استان بازگردد تعامل مطلوبی بین بهره بردار معدن و مردم منطقه بوجود می آید.