تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به نقش مهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای پایتخت گفت: سهم این وسیله نقلیه در زمینه ایجاد آلودگی هوا اکنون ۱۳ درصد ولی رو به افزایش است.

به گزارش ایرنا، محمد میرزایی قمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موتورسیکلت‌ها اعم از برقی و بنزینی بخش جدا نشدنی سیستم حمل و نقلی کشور هستند که باید برای کاهش آلایندگی هوا توسط این وسایل تدابیری اتخاذ کرد.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۳ درصد تردد شهروندان تهرانی با موتورسیکلت است، یادآور شد: یکی از مهمترین اقدامات برای کاهش سهم آلایندگی هوا توسط موتورسیکلت‌ها، برقی کردن آنها است.

میرزایی قمی افزود: بر اساس اطلاعات سال ۹۶، موتورسیکلت سهم ۲۱ درصدی در تولید آلایندگی داشت البته این میزان همواره افزایشی بوده و اکنون درصد بالاتری از آلودگی هوای تهران بخاطر تردد موتورسیکلت‌ها است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: به تازگی شهرداری تهران در خصوص نوسازی موتورسیکلت‌ها اقدامات خوبی را شروع کرده و قرار است ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی وارد و در تهران بکارگیری شود.

وی تاکید کرد: نوسازی و همچنین برقی سازی موتورسیکلت‌ها بسیار مهم و ضروری است البته برای این کار نیاز به حمایت دولت و همکاری و مشارکت مردم است.

چهارمین نمایشگاه موتورسیکلت در شهر افتاب

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب نیز در جمع خبرنگاران از برگزاری چهارمین نمایشگاه تخصصی دوچرخه، موتورسیکلت، وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی و قطعات یدکی خبر داد و افزود: این نمایشگاه در حالی از ۲۰ تا ۲۳ دی ماه در شهر آفتاب برگزار می‌شود که سال گذشته رکورد بازدید مردمی از این نمایشگاه شکسته شد.

عباس تقدسی نژاد اضافه کرد: برای امسال در وسعت نمایشگاه رشد ۱۰۰ درصدی داده شده و ۳۰ هزار متر فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیش از ۴۰۰ برند موتورسیکلت را در این دوره میزبانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: معتقدیم که نمایشگاه‌ها باید مسأله محور باشند و هر نمایشگاه مسأله محور، مشکلی از صنعت کشور را حل کرده و نقشی در توسعه و پیشرفت کشور داشته باشد لذا مجموعه صنعت نمایشگاهی سند جامعی را لازم دارد تا تدوین برنامه‌ها را متناسب با آن سند انجام دهد.

تقدسی نژاد اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم کشور موضوع آلودگی هواست که بخشی از معضل آن با موتورسیکلت‌ها گره خورده که متاسفانه سهم زیادی هم در آلودگی دارند.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب با بیان اینکه افق دید صنعت نمایشگاهی کوتاه‌مدت است که باید به افق دید بلند مدت تبدیل شود، گفت: باید به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم در حالیکه در این حوزه به جای صنعتی شدن بیشتر درگیر حواشی هستیم البته تفاهم سازمان توسعه تجارت با شهرداری درحال شکل گیری است که قطعا به تقویت این مسأله کمک می‌کند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم در کنار اینکه مجموعه شهر آفتاب‌ صرفا میزبان چند نمایشگاه باشد به دنبال یک گفتمان سازی در این صنعت نیز باشیم همچنین در خروجی برگزاری نمایشگاه‌ها به غیر از متراژ و تعداد بازدیدها به حل مساله نیز افتخار کنیم.

تقدسی نژاد با اشاره به اینکه ۱۲ میلیون موتور سیکلت در کشور داریم که ۹ میلیون از آنها دودزا هستند و شرایط استاندارد را ندارند، گفت: امیدواریم برگزاری این نمایشگاه به نوسازی ناوگان موتور کمک کند تا از مونتاژ کاری صنعت موتور به سمت تولید کننده بودن در این صنعت پیش برویم.

به گفته وی، با توجه به ارتباط مستقیم مشتری با بازار در این نمایشگاه، تولیدکنندگان می‌توانند از نیازهای بازار و مردم مطلع شوند و تولیدات‌ شان را براساس آن انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتقال ترافیک به جنوب تهران به واسطه برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب افزود: ما در شهر آفتاب در جایگاهی قرار داریم که در طرح توسعه به هیچ وجه بخش مسکونی در نظر گرفته نشده است.

تقدسی نژاد یادآور شد: در طرح جامع توسعه آستان امام‌ (ره) نیز که ساخت یک ورزشگاه در نزدیکی شهر آفتاب‌ در نظر گرفته شده، چندین ورودی مختلف دیده شده که برای جلوگیری از ترافیک باید این ورودی ها تکمیل شود.

وی تاکید کرد: این طرح مدت‌ها روی زمین مانده و یکی از توافقات ما با آستان حضرت امام (ره) این بود که نمایشگاه را توسعه دهیم و در ازای آن، شهرداری بخش روی زمین مانده این طرح جامع را تکمیل کند.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب ادامه داد: همچنین راه اندازی متروی پرند و تردد با این مترو می‌تواند به حل مساله ترافیک کمک کند علاوه بر این دو ایستگاه شاهد و حرم مطهر نیز برای سهولت دسترسی مردم به نمایشگاه و کاهش ترافیک موثر هستند و عدم توسعه مسکونی در محدوده شهر افتاب و تکمیل شاهراه‌ها نیز می‌تواند به حل مساله ترافیک کمک کنند.

تقدسی نژاد در پاسخ به سوالی درباره انتقال نمایشگاه‌ها از محل نمایشگاه بین المللی پایتخت به شهر آفتاب و عدم استقبال از آن توسط برگزار کنندگان گفت: این مساله موضوع جدیدی نیست بلکه از سال ۸۳ برای انتقال آن برنامه ریزی شده اما درباره طرح جامع نمایشگاه شهرآفتاب که به‌صورت کامل انجام نشده باید بگویم این طرح در حال تکمیل شدن است.

وی افزود: برای سال آینده در تقویم نمایشگاه جا برای انتخاب برگزار کنندگان نداریم و با چالش تعداد زیاد برگزاری نمایشگاه مواجه هستیم و این نشان از علاقمندی مجموعه‌ها دارد.

به گفته وی، اخیرا شهرداری توافق خوبی با سازمان توسعه تجارت کرده که بر اساس آن برای سال آینده نمایشگاه‌ها به صورت نصف نصف بین دو مجموعه شهر آفتاب و نمایشگاه بین المللی تقسیم شود و برای سال‌های بعد از آن نیز به تناوب تکمیل نمایشگاه شهر آفتاب تصمیم گیری خواهد شد.