شیراز - ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: اقامت رکن اساسی ضریب فزاینده اقتصاد گردشگری است و باید برای افزایش آن در استان برنامه‌ریزی کرد تا فارس به جایگاه واقعی خود برسد.

به گزارش ایرنا، محمد ثابت اقلیدی روز سه‌شنبه در نشست با جامعه هتلداران فارس، اظهار کرد: فارس در مقاطعی از گذشته، میانگین ماندگاری گردشگران چهار تا پنج شب را تجربه کرده اما امروز شاهد روند کاهشی اقامت در این استان هستیم.

وی افزود: رویداد محوری، منجر به افزایش مدت‌زمان اقامت و در نتیجه بهبود اقتصاد گردشگری فارس می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: جاذبه‌های کشور امارات به لحاظ دارا بودن آثار تاریخی و فرهنگی قابل قیاس ایران نیست اما این کشور با برگزاری رویدادهای بین‌المللی نگاه دنیا را به خود معطوف کرده است.

ثابت اقلیدی گفت: میزبانی جشنواره‌ها، سمینارها و همایش‌ها با هر موضوع و مقوله‌ای به اقتصاد گردشگری و افزایش ظریب اشغال مراکز اقامتی فارس کمک می‌کند و استان این آمادگی را دارد که میزبان رویدادهای مختلف ورزشی، فرهنگی، هنری و عملی باشد.

وی یادآور شد: «پرسپولیس» برند فرهنگی کشور ایران است و مثلت طلایی گردشگری فارس، اصفهان و یزد نیز با محوریت این مجموعه تاریخی، بُعد بین‌المللی یافته است.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه فارس ظرفیت‌های نهفته بسیاری برای پویایی اقتصاد گردشگری دارد، گفت: شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت (ع) ظرفیت‌ بی‌نظیری برای جذب زائران داخلی و خارجی است.

ضرورت بازاریابی گردشگری برای فارس پر جاذبه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تاکید کرد: اگر چه استان میراث‌بان بناها و آثار تاریخی جهانی است اما این تنها برای جذب گردشگر کافی نیست و نباید به شکل سنتی منتظر آمدن مهمان باشیم.

وی افزود: بازار گردشگری امروز مبتنی بر عرضه و تقاضا است و بازاریابی و تبلیغات در جذب گردشگر مؤثر است.

ثابت اقلیدی اذعان کرد: ضریب اشغال پایین برخی هتل‌ها ناشی از تبلیغات و بازاریابی ناکافی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اظهار کرد: وفاق و همدلی بین بخش‌های دولتی و خصوصی از نقاط قوتی است که منجر به نتایج خوبی خواهد شد؛ چنانچه سیستم مدیریتی مردم محور در برپایی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی شیراز تجربه موفقی بود.

وی با اشاره به در پیش بودن نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، تاکید کرد: فارس در برخورداری از بخش‌های خصوصی توانمند و نیروی انسانی متخصص، منحصربه‌فرد است و باید در حد قامت خود در نمایشگاه‌ها شرکت کند.