تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲

قشم - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس قطب (هاب) اقتصاد دریاپایه کشور است، گفت: تمامی حوزه های اقتصادی و کسب و کارهای دریاپایه در این جزیره در حال فعالیت هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، عادل پیغامی روز سه شنبه در دومین نشست معاونان عمرانی و مدیران محیط زیست مناطق آزاد کشور، اظهار کرد: شناخت کافی از ظرفیت ها و امکانات موجود در جزیره قشم در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در ذهن بسیاری از مدیران ارشد کشور، مناطق آزاد هنوز به عنوان یک موجودیت ملی مورد پذیرش قرار نگرفته اند و این در حالی است که مناطق آزاد یک ظرفیت و فرصت بی نظیر برای اقتصاد ملی جمهوری اسلامی ایران به شمار می روند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: منطقه آزاد قشم همان اندازه به استان هرمزگان و قشموندان تعلق دارد و یک ظرفیت محلی و منطقه ای است، به همان اندازه یک موجودیت ملی برای تمامی استان ها و جغرافیای ایران است.

به گفته پیغامی؛ جغرافیای انسانی قشم نقطه اتصال زبان ها و فرهنگ های مختلف جهانی در طول قرن های گذشته است و این موضوع در کنار مزیت های ژئوپلتیکی و اقتصادی، این جزیره را دارای موقعیت ویژه ای کرده است.

وی با اشاره به فرصت های اقتصادی صنعت بانکرینگ در قشم، گفت: این جزیره در حوزه سوخت رسانی دریایی بانکرینگ (Bunkering) - (اصطلاحی است که برای عملیات سوخت رسانی به کشتی ها و سایر شناورها در دریا بکار می رود) دارای موقعیت ویژه ای است که متاسفانه در سال های گذشته به علت برخی مسایل حاشیه ای و خود تحریمی ها، امکان فعال شدن این حوزه به صورت جدی ایجاد نشده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: این منطقه آزاد با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک تنگه هرمز می تواند نقطه قابل اتکای بسیاری از استان های کشور برای توسعه صادرات، رونق تجارت و اقتصاد و ارز آوری برای کشور باشد.

وی با بیان اینکه برای بسیاری از طرح های زیرساختی در جزیره قشم، نیازمند همراهی و هم افزایی سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها هستیم، افزود: طرح ملی و جامع شبکه ارتباطی خلیج فارس متشکل از چهار طرح پل خلیج فارس، بزرگراه، احداث راه آهن و بندر کاوه برای اجرایی شدن نیازمند نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه است.

پیغامی خاطرنشان کرد: وجود منطقه آزاد مزیت های بسیاری برای جزیره قشم به همراه داشته و مسیر را برای پیشرفت و توسعه تا حدودی هموار کرده است، اما هنوز تا نقطه ایده آل آبادانی باید بیشتر تلاش کرد.

ارتقا کیفیت زندگی مردم، هدف اصلی اجرای طرح های عمرانی مناطق آزاد است

در ادامه این نشست معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم، ایجاد توسعه منطقه ای و انجام طرح های زیرساختی برای ایجاد آبادانی با هدف تعالی کیفیت زندگی ساکنان، گردشگران و فعالان اقتصادی را مهمترین ماموریت سازمان های مناطق آزاد کشور دانست.

سعید اکبریان اظهار کرد: افزایش کیفیت زندگی ساکنان مناطق آزاد، گردشگران و فعالان اقتصادی در این مناطق با اجرای طرح های زیرساختی و توسعه منطقه ای فراهم می شود.

وی ادامه داد: توانمندسازی جامعه محلی جزیره قشم در حوزه ایمنی از مهمترین برنامه هایی است که در ماه های گذشته با هدف مدیریت بحران و ارتقا فرهنگ و سطح ایمنی نقاط مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: همچنین برنامه ریزی های خوبی در حوزه ایجاد سامانه هوشمند یکپارچه املاک و شهرسازی و طرح توسعه شهر هوشمند در منطقه آزاد قشم صورت گرفته که در آینده نزدیک اجرایی می شود.

اکبریان نبود برنامه های توسعه ای جامع و بلند مدت را یکی از کمبودهای مناطق آزاد دانست و افزود: در منطقه آزاد قشم به دنبال تهیه و تدوین برنامه های عملیاتی پنج ساله بدون نگاه های سلیقه ای با هدف ایجاد توسعه متوازن منطقه ای در سطح جزیره هستیم.

وی گفت: طراحی فرآیندها و طرح ها تا حدود زیادی انجام شده و ساز و کار ارزیابی و سنجش رضایت جامعه محلی و گروه های مختلف ذی نفعان نیز پیش بینی شده است تا با اجرای آنها شاهد سرعت گرفتن توسعه، پیشرفت و افزایش کیفیت زندگی ساکنان در جزیره باشیم.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست گفت: مناطق آزاد کشور باید در حوزه های مختلف از جمله پذیرش سرمایه داخلی و خارجی، توسعه منطقه ای، عمران و آبادانی و خدمات رسانی به مردم با یکدیگر رقابت مثبتی داشته باشند.

روح الله اکبری با اشاره به اهمیت نقش مناطق آزاد در توسعه و رونق اقتصادی کشور، ادامه داد: فرصت های مختلفی برای پیشرفت و توسعه در مناطق آزاد کشور وجود دارد که باید شناسایی شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی از اجرای برنامه ها و طرح های مختلف در تمامی سطوح باید ارتقا کیفیت زندگی مردم منطقه و جامعه ذی نفعان شامل فعالان اقتصادی و گردشگران باشد.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌ رسانی به کشتی‌ های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.