خرم آباد - ایرنا - مدیرکل راه آهن لرستان گفت: ۳۳۷ هزار و ۱۸۴ تن کالا طی ۹ ماهه امسال از ایستگاه های ریلی استان بارگیری و ارسال شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۴ درصد رشد داشته است.

رحمت رحمت نژاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این درحالیست که میزان بارگیری کالا در راه آهن استان طی ۹ ماهه نخست پارسال ۲۱۹ هزار و ۳۹۷ تن بوده است.

وی افزود: همچنین در این مدت تن کیلومتر مبدا - مقصد ( بارهای عبوری از ایستگاه های استان در مبدا و مقاصد مختلف) ۱۶۳ میلیون و ۷۳ هزار و ۶۰۵ تن بوده که نسبت به ۱۰۴میلیون و ۸۷ هزار و ۲۶۸ تن مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد رشد داشته است.

رحمت نژاد بیان کرد: ۹ ماهه نخست امسال ۷۱ هزار و ۹۴۲ مسافر قطارهای بین شهری از طریق راه آهن لرستان جابجا شده است که در مقایسه با ۶۵ هزار و ۲۵۳ نفر بازه زمانی سال گذشته، ۱۰ درصد افزایش نشان می دهد.

وی با اشاره به تعداد مسافر قطارهای حومه ای نیز عنوان کرد: در همین بازه زمانی امسال ۱۲۸ هزار و ۹۱۱ مسافر توسط قطارهای حومه ای راه آهن لرستان جابجا شده که نسبت به پارسال با ۱۰۳ هزار و ۳۹۰ مسافر، ۲۵ درصد رشد داشته است.

رحمت نژاد اضافه کرد: در مجموع طی ۹ ماهه نخست امسال ۲۰۰ هزار و ۸۵۳ مسافر محلی و خطوط سراسری بین شهری با افزایش ۱۹ درصدی نسبت به سال قبل، توسط راه آهن لرستان جابجا شده است.

وی طول خطوط اصلی راه آهن لرستان را ۱۵۸ کیلومتر عنوان کرد و گفت: این محور دارای ۶.۵ کیلومتر خطوط فرعی، ۱۱ ایستگاه، ۶۰۲ دستگاه پل به طول سه کیلومتر و ۳۱ دستگاه تونل می باشد که طولانی ترین تونل آن به طول یکهزار و ۸۱۷ متر در ایستگاه قارون-بیشه و طولانی ترین پل آن به طول ۱۵۶ متر در ایستگاه سپیددشت- چمسنگر است.

مدیرکل راه آهن لرستان با اشاره به پروژه در دست احداث ایستگاه جدید دورود نیز ادامه داد: مساحت ساختمان این ایستگاه ۲ هزار و ۱۰۰ و مساحت سکوی آن نیز سه هزار و ۵۰۰ مترمربع است که در حال حاضر با ارزش روز ۷۰۰ میلیارد ریال ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

راه آهن لرستان که همزمان با راه آهن سراسری شمال - جنوب از سال ۱۳۰۶ – ۱۳۱۷ ساخته شده از دورود به سمت جنوب وارد رشته کوه های زاگرس شده است که از دره های تنگ و در جوار رودخانه سزار ( دز ) به مسیر خود ادامه می دهد و در آینده نیز راه آهن در دست ساخت دورود - خرم آباد - پلدختر و ازنا - خمین - اصفهان به آن وصل خواهد شد.