به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن شریفی روز چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در سمنان افزود: از مجموع ۳۰۰ هزار میلیارد ریال پرداخت خسارت در بخشهای مختلف توسط بیمه ایران در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۹۶ هزار میلیارد ریال مربوط به بیمه شخص ثالث خودرو در زمینه خسارت مالی، جرحی و جانی بود.
وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ تا ۱۸ دی ماه حدود ۱۲۳ هزار میلیارد ریال خسارت مربوط به شخص ثالث خودرو پرداخت شد و یکی از دلایل افزایش پرداخت خسارت بیمه در این بخش در سال ۱۴۰۲ مربوط به افزایش ۵۹ درصدی نرخ دیه است.
این مسوول تصریح کرد: از ابتدای امسال تا هجدهم دی ماه سبدسهام(پرتفوی) بیمه ایران بیش از ۵۳۰ هزار میلیارد ریال و میزان پرداخت خسارت ۳۰۰ هزار میلیارد بود.
شریفی با بیان اینکه تعرفه پزشکی و شخص ثالث ۲ عامل ایجاد زیان انباشته برای بیمهگران است، تصریح کرد: نرخ بیمه در بخش شخص ثالث رقابتی نیست، نرخهای مربوط به بیمه شخص ثالث توسط دولت و نرخ دیه توسط قوه قضاییه تعیین و اعلام میشود و تا پنج سال آینده احکام قضایی حادثه رانندگی آن سال را بیمهشده میتواند به بیمهگر ارسال و از بیمه خسارت دریافت کند.
انتقاد از تغییر تعرفه پزشکی ۲ بار در سال
وی ادامه داد: در بخش درمان و تعرفه پزشکی سالی ۲ مرتبه افزایش تعرفه انجام میشود که این موارد بیمهگر را درگیر زیان انباشته میکند.
مدیر عامل بیمه ایران بیان کرد: تعیین نرخ درست و واقعی در هنگام صدور تعرفهها بسیاری از مشکلات را حل میکند، در برخی موارد رقابت شرکتهای بیمهای غیرحرفهای و با نرخشکنی است.
علت اختلاف ضریب نفوذ بیمه در ایران و جهان
وی با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در کشور یک و هشت دهم است، افزود: در کشورهای دیگر بیمه تامین اجتماعی را جزو بیمههای تجاری در نظر میگیرند و این موضوع عامل اختلاف بین ضریب نفوذ بیمه در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر است.
وی با بیان اینکه فرهنگ بیمه در کشور ضعیف است، اظهار کرد: نرخ پایین بیمه از دیگر عوامل است که ضریب نفوذ بیمه را کاهش میدهد.
رییس هیات مدیره بیمه ایران افزود: اغلب افراد در جامعه و مقامات کشوری بیمه را در حد بیمه خودرو میشناسند و این ضعف بیمه ایران است و باید رفع شود.
الکترونیکی شدن بخشی از خدمات بیمه
وی با بیان اینکه یکی از شاخصهای بررسی عملکرد مدیران شرکتهای بیمهای در استانها ارزیابی پرداخت خسارت به موقع است، افزود: اهتمام بیمه ایران به عنوان یک شرکت خدماتی ارایه خدمات مطلوب است و یکی از تلاشها برای کاهش مراجعات مردم در زمینه پیگیری امور بیمهای، راهاندازی فناوری دیجیتال «برنامه بیمه ایران من» است.
به گفته شریفی، بیمه شده در نرمافزار «برنامه بیمه ایران من» میتواند تصویر مدارک درمان را بارگذاری و مراحل مختلف را به صورت سامانهای پیگیری کند و بعد از تکمیل کارها بین ۶ تا هفت روز منتظر پرداخت خسارت باشد.
وی تاکید کرد: استفاده از نسخه الکترونیکی در کاهش مدت زمان پرداخت خسارت موثر است و اکنون بیمه ایران به این سمتی میرود که پرداخت بیمهای مربوط به نسخههای الکترونیکی به ۲ روز کاهش یابد.
رییس هیات مدیره بیمه ایران با بیان اینکه بیمه ایران علاقه به نرخ شکنی و اعلام نرخ غیرفنی ندارد،تاکید کرد: بیمه ایران تنها شرکت بیمه دولتی، که قرار است با ۳۸ شرکت بیمه خصوصی و نیمه خصوصی رقابت و نقش حاکمیتی ایفا کند، باید نقاط ضعف و قدرت خود را بداند.
پرداخت روزانه سه هزار میلیارد ریال خسارت بیمهها
این مسوول بیان کرد: صنعت بیمه روزانه سههزار میلیارد ریال و بیمه ایران به تنهایی یکهزار و ۵۰ میلیارد ریال روزانه خسارت پرداخت میکند.
به گفته رییس هیات مدیره بیمه ایران، ۲۳ درصد سهم بازار در فروش بیمهنامهها مربوط به بیمه ایران است. پرداخت خسارت به موقع و آسان عامل افزایش ضریب نفوذ و افزایش رضایتمندی است که این راهبرد در بیمه ایران دنبال میشود.
وی افزود: بیمه ایران رهبر صنعت بیمه است و اقدامهای این شرکت بیمهای موجب میشود به تبعیت از آن، دیگر بیمههای خصوصی هم عملکرد خودشان را ارتقا دهند.
شرکت بیمه ایران راغب به سرمایهگذاری و همراهی با صنعت است
مدیر عامل بیمه ایران با بیان اینکه عمل به تعهدات وظیفه اصلی این شرکت بیمهای است، گفت: تلاش میشود در بخش سرمایهگذاری و حمایت از تولید در بخش شهرکهای صنعتی به غیر بیمهگری در زمینه سرمایهگذاری همراهی شود.
وی با بیان اینکه بیمه ایران میتواند در زمینه سرمایهگذاری کوتاهمدت همراهی کند، افزود: بیمه ایران تلاش میکند به کمک صنعت بیاید.
شریفی اظهار کرد: شرکتهای بیمه دنبال طرحهای دارای کمترین خطرپذیری هستند و طی ۲ سال گذشته منطقه مکران، میعانات گازی و پالایشگاهها، درخواستهای سرمایهگذاری به بیمه ایران ارایه کردند، ولی تصمیمگیری نشد، اما بیمه ایران به این فضا وارد شده است.
وی اضافه کرد: آمادگی برگزاری جلسه و مطالعه درباره پیشنهادهای سرمایهگذاری وجود داد و در سرمایهگذاریها باید محدودیت آییننامه شورای مرکزی در زمینه اجازه سرمایهگذاری در درصدی مشخص مدنظر باشد.
مدیر عامل بیمه ایران بیان کرد: تعداد قراردادهایی که تاکنون در بیمه ایران صادر شده بیش از ۱۳ میلیون فقره است و این بیمه دارای ۲۰۷ شعبه صدور بیمه و پرداخت خسارت است و ۱۴ هزار نمایندگی بخش خصوصی مختص فروش بیمه را بر عهده دارند.
مدیر عامل بیمه ایران برای امکانسنجی به منظور سرمایهگذاری در طرحهای صنعتی استان به سمنان سفر کرد.