تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

زنجان - ایرنا - اهدای خون اقدامی خیرخواهانه و پسندیده است که از ابعاد مختلف اهمیت فراوانی دارد اما در فصل سرد سال کمرنگ می‌شود که لزوم توجه به این مهم بسیار ضروری است.

به گزارش ایرنا، اهدای خون، اهدای زندگی و نجات بخش بیماران یا مصدومان است که تاخیر در انجام آن مشکلات عدیده ای را ایجاد می کند.

تاکنون هیچ جایگزینی برای خون شناخته نشده و تنها راه تامین آن فقط اهدای خون و مشارکت مردم است.

با توجه به این موضوع،‌ انتقال خون و فرآورده‌های آن اهمیت زیادی دارد و همه روزه در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی سالم نیاز پیدا می کنند که ملموس ترین آن، نیاز به خون در حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی نظیر جراحی قلب باز است.

در این میان برخی افراد همانند بیماران تالاسمی ماژور یا هموفیلی برای ادامه زندگی عادی خود ناچار به دریافت منظم خون یا محصولات آن هستند.

بنابراین برای درمان بیمارانی که به خون و فرآورده های آن نیاز دارند لازم است از افراد داوطلب خون گرفته شود تا پس از طی مراحل مختلف به مصرف بیماران برسد.

از سوی دیگر هر فرآورده برای مدت زمانی محدود و مشخص قابل نگهداری است، به طور مثال پلاکت در دمای ۲۲ درجه سانتیگراد فقط تا سه روز قابل نگهداری است و موضوع مهمتر اینکه اهدای خون و انجام این اقدام پسندیده و خیرخواهانه در فصولی خاص به ویژه "زمستان" کاهش می یابد.

با توجه به اهمیت این موضوع، خبرنگار ایرنا با " دکتر سیامک اسدی مدیر کل انتقال خون " استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: چه عواملی در اهدای خون به ویژه در فصل سرما تاثیرگذار است؟

شیوع بیماری های ویروسی، آلودگی هوا و ترافیک شهری جزء عوامل تاثیرگذار در مراجعه مردم به مراکز اهدای خون هستند.

به خاطر اعتماد جامعه اهداکنندگان و با توجه به تجربه ای که در مدیریت ذخایر داریم، در استان زنجان نگران کمبود فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی نیستیم.

با توجه به اینکه براساس گزارش های هواشناسی روزهای سردی در پیش داریم ولی در عین حال دستگاه های خدمت رسان از جمله انتقال خون باید برای تسهیل زندگی مردم آمادگی بیشتری داشته باشند.

با توجه به اینکه برودت هوا و دیگر عوامل بر مراجعه مردم تاثیر می گذارد تلاش می کنیم نقش فعال اداره کل انتقال خون استان زنجان در شبکه ملی خون رسانی را حفظ کنیم.

در چنین مقاطعی، شهرهایی که مراکز خصوصی و تجاری جمع آوری پلاسما دارند بلافاصله با بحران فرآورده های پر مصرف مانند گلبول قرمز متراکم و پلاکت در گروه های منفی و کمیاب مواجه می شوند.

چون هر اهداکننده به مدت سه ماه امکان اهدای خون ندارد، به این دلیل مدیریت ذخایر نیازمند دانش و تجربه کافی است.

در این راستا از هم استانی ها درخواست می کنیم در این روزها مانند همیشه یاریگر انتقال خون باشند تا در هیچ گوشه ای از مملکت بیماری با کمبود فرآورده خونی مواجه نشود.

ایرنا: مصرف فرآورده خونی استان زنجان در مقایسه با گذشته چه تفاوت های داشته است؟

خوشبختانه در سال های اخیر مصرف فرآورده های نوین مانند پلاکت تهیه شده به روشهای مختلف از جمله آفرزیس در مراکز درمانی استان با اقبال بیشتری مواجه شده است.

بسیاری از بیمارانی که در گذشته برای درمان به آذربایجان شرقی یا تهران اعزام می شدند امروزه به جهت افزایش تخت های بیمارستانی و امکانات درمانی در مراکز درمانی استان معالجه می شوند.

مرکز درمانی مهرانه، بیماران سرطانی را از استان های مختلف پذیرش می کند و فرآورده خونی مورد نیاز این بیماران باید در اسرع وقت تامین شود، حتی برخی بیماران شهرهای همجوار مانند میانه، بیجار و تکاب نیز برای درمان به بیمارستان های زنجان مراجعه می کنند.

مهمتر از همه در خود سازمان انتقال خون، یک دهه است که شبکه ملی خون رسانی به شکل جدی مورد توجه قرار گرفته و ما در کنار کمک به استان های مختلف، بیش از ۱۰ سال است که استان معین سیستان و بلوچستان هستیم و بخشی از فرآورده‌های خونی مورد نیاز هموطنان سیستانی را تأمین می کنیم.

ایرنا: اقدامات انتقال خون استان در سال جاری چگونه است؟

از آغاز سال جاری تاکنون ۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد فرآورده خونی در مراکز درمانی استان مصرف شده است و احتمالا تا پایان سال حدود ۳۵ هزار واحد مصرف داشته باشیم.

البته با توجه به تلاش همکاران در واحد هموویژلانس انتقال خون و همکاری مراکز درمانی، مدیریت مصرف فرآورده های خونی در بیمارستان ها جزو اولویتهای اصلی ماست.

این حجم از فرآورده های خونی مصرف عادی استان را تشکیل می دهد و جای شکر دارد که هیچ گونه بحرانی مانند زلزله رخ نداده که مصرف استان را ناگهان افزایش می دهد.

به همین دلیل نیاز به خون و فرآورده های خون یک نیاز دایمی و همیشگی است همچنین در سال جاری تاکنون پنج هزار و ۵۶۷ واحد فرآورده خونی به استانهای دیگر کمک کرده ایم که نشان از فعالیت های بی شائبه انتقال خون دارد.

انتقال خون استان در سال های اخیر با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات به خصوص در حوزه تولید فرآورده، انجام آزمایشها و کنترل کیفی، کوچکترین نقصی در ارائه خدمات نداشته و حتی شرایط بحرانی مانند همه گیری کووید ۱۹ و ناآرامی های پائیز ۱۴۰۱ در اطراف مرکز اهدای خون سعدی، کمترین خللی در خدمت رسانی ما به بیماران ایجاد نکرد.

مهمترین سرمایه ما اهداکنندگان خون هستند که برخی از اهداکنندگان سابقه بیش از ۲۰۰ مرتبه اهدای خون دارند و انتقال خون را خانه دوم خود می دانند و با این مجموعه الفتی دیرینه دارند.