اراک - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دلیجان گفت: بذرکاری گیاه باریجه در ۱۵۰ هکتار از محدوده طرح مرتعداری روستای راونج از توابع بخش مرکزی این شهرستان اجرا شد.

«مصطفی نجفی» روز شنبه در گفت‌ و گو با ایرنا، افزود: پروژه بیولوژیک کُپه‌کاری با بذر باریجه در محدوده طرح مرتعداری روستای راونج به صورت مشارکتی و با حضور کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دلیجان و اعضای شورای اسلامی این روستا به عنوان نماینده بهره‌برداران و مجریان طرح انجام شد.

وی بیان کرد: باریجه با ۹۵ درصد ترکیب شیمیایی و دارویی جزو ارزشمندترین گیاهان دارویی است که اگر ساقه و قاعده ساقه آن شکاف داده شود، از آن شیرابه بیرون می‌آید و به این گیاه ۶۳ و نیم درصد رزین، ۲۷ درصد صمغ و پنج و ۹ درصد اسانس اضافه می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دلیجان در خصوص اثرات دارویی این گیاه نیز گفت: ضد نزله (خلط پشت حلق)، دفع درد معده، ضد تشنج، ترمیم کننده زخم‌های سطحی، نیرو دهندگی و مقوی معده از جمله خاصیت‌های دارویی باریجه است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرص‌ های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.