ارومیه- ایرنا - معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تولید محتوا در این خصوص گفت: ارتقای سواد رسانه ای جوانان امر مهمی است که باید سازو کار آن به سرعت طراحی و اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، رضا ابراهیمی شنبه‌شب در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان آذربایجان‌غربی افزود: بخش عمده کار محتوا سازی و تبیین آسیب های فضای مجازی را باید به گروه های مردمی سپرد و از ظرفیت دستگاه‌های فرهنگی برای توانمندسازی سازمان های مردم نهاد در این راستا بهره برد.

وی اظهار کرد: آسیب های فضای مجازی موضوع بسیار گسترده ای است و این مسایل اساسی را باید کارشناسی شده احصا و بررسی کرد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: این فضا مزیت هایی هم در کنار معایب دارد ولی تبیین نشده است.

وی اضافه کرد: لازم است برای این موضوع چاره اندیشی شود و برنامه ریزان در مرحله اول آموزشهای لازم را دریافت کنند.

ابراهیمی گفت: این موضوع نباید کم اهمیت تلقی شود و مدیران نیاز است به این مسأله به عنوان یک اولویت اساسی توجه کنند چرا که بحث جوانان و سواد رسانه ای حوزه ای عمومی است که تمامی دستگاه‌ها در این باره مسوولیت دارند.

وی افزود: در حوزه افزایش سواد رسانه ای لازم است آموزش و پرورش به صورت جدی دوره های آموزشی مناسبی را از مقطع ابتدایی تا متوسطه دوم برگزار کند که سامانه شاد، فرصتی برای این اقدام اثر گذار و مهم است.

وی اضافه کرد: دانشگاه ها نیز باید برنامه اختصاصی در این زمینه داشته باشند و یک برنامه مدون و مشخصی در این راستا تهیه و تدوین شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در زمینه عملکرد بانک ها در زمینه اعطای تسهیلات ازدواج و فرزند آوری هم بیان کرد: بانک ها هر از چند گاهی رکود و سکونی در اعطای تسهیلات دارند و انتظار می رود که در زمینه وام‌های تکلیفی عملکرد خوبی داشته باشند.

آذربایجان‌غربی رتبه چهارم کشور در پرداخت وام ازدواج را دارد

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی هم در این نشست گفت: بعد از استان های تهران، خراسان و خوزستان، رتبه چهارم را در پرداخت وام و تسهیلات ازدواج در آذرماه گذشته کسب کردیم.

جواد بیرامی افزود: از ابتدای سال ۶۴ درصد وام‌های تعریف شده استان محقق شده در حالی که در کشور این رقم ۷۰ درصد است.

۲۷ هزار و ۷۰۰ فقره تسهیلات ازدواج در آذربایجان غربی پرداخت شده است

معاون اعتبارات بانک ملی آذربایجان غربی هم در این جلسه گفت: ۳۹ هزار نفر در استان متقاضی تسهیلات ازدواج هستند که وام ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر پرداخت و اعطا شده است.

رضا صادقی ادامه داد: ۱۱هزار نفر در صف انتظار قرار دارند و ۵۰ درصد تسهیلات اعطایی توسط بانک ملی و ملت بوده است.

وی اضافه کرد: درزمینه تسهیلات فرزند آوری هم ۳۶ هزار نفر معرفی شده اند که ۲۴ هزار نفر موفق به دریافت وام شده و ۱۲ هزار نفر در صف انتظار قرار دارند.

۸۰ درصد جرایم فضای مجازی در آذربایجان غربی مالی و اقتصادی است

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به دامنه تهدیدات آسیب های اجتماعی در استان اظهار کرد: ۸۰ درصد از جرایم فضای مجازی در استان را مسائل مالی و اقتصادی، شرط بندی های ورزشی، پولشویی و ارزهای دیجیتال تشکیل می دهند.

سرهنگ اکبر نصرتی بیان کرد: ۹۰ درصد دستگیری های مربوطه را نیز نوجوانان و جوانان تشکیل می دهندکه مربوط به مسایل مالی و اقتصادی و سرقت های اینترنتی و سایر موارد است که در پلتفرم های خارجی اعم از اینستاگرام و واتساپ رخ می دهد.

وی اظهار کرد: ارتقای سواد رسانه ای و افزایش تولید محتوا درباره آسیب های فضای مجازی می تواند کمک شایسته ای به کاهش آسیب هایی که خانواده ها را تهدید می کند، داشته باشد.