گرگان- ایرنا- استاندار گلستان گفت: با نگاه توسعه کریدوری، توجه ویژه‌ای به حوزه ارتباطی جاده‌ای شده و با استقبال از این بخش، تردد کامیونی از مرز اینچه‌برون به ترکمنستان اکنون به حدود روزانه ۱۰۰ دستگاه رسیده است.

به گزارش ایرنا علی‌محمد زنگانه شنبه شب در هفتاد و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با حضور «علی‌مجتبی روزبهانی» سفیر ایران در ترکمنستان با تاکید بر تقویت دیپلماسی اقتصادی با ترکمنستان اظهار کرد: ایجاد مناطق آزاد در هر منطقه‌ای پوشش دهنده و برطرف کننده نیازهای سایر مناطق آزاد است.

وی افزود: در کشور گفتمانی باید ایجاد شود که «مناطق آزاد اینچه‌برون، آستارا و حتی سرخس، به نوعی دروازه‌های کریدور شمال - جنوب با کارایی خاص خود هستند».

به گفته استاندار گلستان، هیچ یک از این مناطق رقیب هم نیستند.

وی خاطرنشان کرد: طبق دستور رییس جمهور باید در اسرع وقت وضعیت کریدور شمال - جنوب از مبدا اینچه‌برون بدون تغییر مشخص شود.

استاندار گلستان گفت: منطقه آزاد اینچه‌برون بهترین نقطه تبادلی برای کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری‌های شرق روسیه هستند.

زنگانه افزود: همچنین رییس جمهور در دستور دیگری بر مشخص کردن وضعیت برقی کردن مسیر ریلی اینچه‌برون - گرمسار تاکید و یادآور شد که در صورت قابلیت ارتباط ریلی اینچه‌برون - شاهرود - طبس - بافق - بندرعباس اجرایی شود.

وی ادامه داد: نگاه به توسعه باید کلی باشد و نگذاریم فرصت‌ها بسوزد که در این مسیر نیازمند کمک‌های سفارت ایران در ترکمنستان هستیم.

وی اضافه کرد: با ایجاد این خط ریلی، مسیر کریدور شمال - جنوب ۶۰۰ کیلومتر به لحاظ مسافت کوتاه‌تر شده و انتقال کالاها به کمتر از ۶ روز کاهش خواهد یافت.

زنگانه بیان کرد: تسریع در رفع مشکلات فرسودگی راه جاده‌ای با توجه به مشخص شدن پیمانکار تا بندر ترکمن‌باشی کشور مقصد، نیازمند پیگیری‌های سفارت ایران در ترکمنستان است.

وی اظهار داشت: حل مشکلات تردد مسافری و تجارت چمدانی، ایجاد سرکنسولگری ترکمنستان در گرگان، حل مشکل صدور روادید تجار و بازرگانان ایرانی و گلستانی، تسریع در ایجاد بازارچه مرزی با اولویت اینچه‌برون، افزایش ساعات کاری گمرک کشور مقصد از خواسته‌هایی است که در کمیسیون مشترک گلستان‌ با استان بالکان‌آباد مقصد به تصویب رسیده و حلذو تسریع آن نیاز به پیگیری سفارت دارد.

وی با اشاره به این که حدود ۳۷ درصد جمعیت استان را برادران و خواهران ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند، یادآور شد: این میزان جمعیت در گلستان نشان از قرابت فرهنگی ما با کشور ترکمنستان دارد و بر همین اساس باید در کنار تعاملات اقتصادی به سمت تعاملات فرهنگی هم برویم.

استاندار گلستان گفت: یکی از نقاط مشترک فرهنگی، بحث مختوم‌قلی فراغی است و با توجه به این که در اردیبهشت ماه سال آینده سیصدمین سالگرد ولادت این شاعر شهیر مسلمان اهل سنت است، می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی منسجم، شرایط حضور روسای جمهور ۲ کشور را در مراسم ویژه آن ایام فراهم کرد.

زنگانه افزود: در تفاهم‌نامه مشترک بین گلستان‌ و بالکان‌آباد، به حوزه‌های مختلف توجه شده برخی از آنها همچون مراودات دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان با دانشگاه نیازاف عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: موضوع زیست محیطی با تاکید بر حل مشکل ریزگردهایی که با منشا بیش از ۹۰ درصدی آن از صحرای قره‌قوم ترکمنستان بر می‌خیزد، نیز در آن تفاهم‌نامه قید شده که نیاز است مساله ایجاد کمربند سبز، پیگیری و اجرایی شود.

وی همچنین بر موضوعات مشترکی همچون استفاده از اتوبوس دریایی با توجه به لایروبی خلیج گرگان، ایجاد نمایشگاه‌های تخصصی مشترک، نقش ریش سفیدان، علما و بزرگان اهل سنت در برقراری مراودات تاکید کرد.

استاندار گلستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع جلسه مبنی بر گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: منطقه آزاد اینچه‌برون در کارهای اجرایی و عملیاتی نسبت به سایر مناطقی که مجوز ایجاد آنها همزمان صادر شده، جلوتر است.

زنگانه اظهار کرد: این منطقه ضمن داشتن اساسنامه، طرح جامعی براساس سرزمین هوشمند با برداشت از گلستان سرزمین هوشمند دارد.

وی بیان کرد: برای توسعه زیرساخت‌های این منطقه در سفر دور دوم رییس جمهور به گلستان، هزار میلیارد ریال مصوبه گرفتیم.

وی یادآور شد: دولت پولی برای تامین زیرساخت‌ها ندارد و مدیرعامل و هیات مدیره باید به دنبال ظرفیت‌سازی و سرمایه‌گذار بروند و هدف ۵۰۰ هزار میلیارد ریالی را در این منطقه محقق کنند.

استاندار گلستان گفت: با سرمایه‌گذاری و اعتبارات هزینه شده برای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و اقتصادی میزان ۱۵۰ همت را رد کردیم و باید کانون به سمت ۲۲۴ همت برویم.