تعامل بخش خصوصی و دولت در گلستان راهگشای توسعه بوده است

گرگان- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: بخش خصوصی همراه دولت بوده و تعامل خوبی بین این ۲ بخش در مسیر توسعه استان برقرار است.

به گزارش ایرنا امیر یوسفی عصر شنبه در هفتادمین و هشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گلستان‌ اظهار کرد: این تعامل به خصوص در حوزه اقتصادی آثار خوبی داشته است.

وی بیان کرد: در راستای تعامل بین بخش خصوصی و دولت به ویژه قوه قضاییه، هر جا با مشکل و مانع روبه‌رو شدیم، با جلساتی که فی ما بین برقرار شد، راهکارهای خوبی پیشنهاد و اجرایی شد.

وی خاطرنشان کرد: در سفر ۳۰ آذر ماه سال جاری رییس جمهور به استان، انتظار داشتیم تا بخش خصوصی بتواند مشکلات را بیان کند که به دلیل محدودیت زمان، در قالب نامه‌ای موضوعات و مطالبات بخش خصوصی برای رییس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی تشریح شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: یکی از موضوعات مورد نظر حل تنش آبی استان با استفاده از راهکار برداشت آب از دریا و تاسیس آب‌ شیرین‌کن است که وضعیت فعلی آب در استان، نگرانی‌هایی برای بخش‌های مختلف از جمله کشاورزان ایجاد کرده است.

یوسفی افزود: ایجاد خط ریلی اینچه‌برون - شاهرود با توجه به ایجاد منطقه آزاد در استان، می‌تواند در جابجایی کالاها به سایر نقاط کشور، صرفه اقتصادی مناسبی داشته باشد.

وی ادامه داد: انتظار داریم تا در خصوص لایحه مالیات بخش کشاورزی برای استان‌هایی همچون گلستان که کشاورزان تازه جان گرفته‌اند، بازنگری شود.

وی اضافه کرد: همچنین تقاضا داریم تخصیص بودجه از محل تجمع درآمدهای عوارضی و ارزش افزوده براساس جمعیت و محرومیت مناطق و استان‌ها باشد تا مشکلات این قبیل استان‌ها برطرف شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: همچنین افزایش سقف اختیارات تسهیلات بانک‌ها از خواسته‌های دیگر بخش خصوصی است، زیرا پایین بودن سقف این تسهیلات مشکلاتی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

یوسفی اظهار کرد: برای پیشرفت و ترقی استان نیاز داریم تا از محل اعتبارات صندوق ملی توسعه برای صنعت استان بهره ببریم.

وی سیاست انقباضی بانک مرکزی را بر اساس سیاست دولت در راستای مهار تورم،دانست و افزود: این درحالی است که بخش خصوصی به ویژه تولیدکنندگان خواستار اصلاح این سیاست در راستای حمایت از تولید است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای بالا بردن کیفیت گندم که سبب افزایش کیفیت نان خواهد شد، لازم است تا دولت خرید گندم را براساس کیفیت این محصول قیمت‌گذاری کند، بنابراین باید توجه داشت که خرید تضمینی کیفیت را ارتقا نخواهد داد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: معافیت صادرکنندگان خرد محصولات کشاورزی از برگشت ارز درخواست دیگر بخش خصوصی است که اگر این مهم انجام نشود، شاهد کاهش صادرات و ایجاد مشکلات بعدی خواهیم بود.

یوسفی که در این جلسه، «علی‌مجتبی روزبهانی» سفیر ایران در ترکمنستان حضور داشت، افزود: این کشور برای تجار و بازرگانان ما یک کشور مهم و حیاتی است.

وی ادامه داد: اولویت اول ما با ترکمنستان حوزه صادرات است و تلاش داریم تا بتوانیم روابط اقتصادی را گسترش دهیم.

وی با اشاره به سکونت ۷۰۰ هزار ترکمن در گلستان، اضافه کرد: این نقطه قوت، می‌تواند در توسعه اقتصادی و صادرات تاثیرگذار باشد.

یوسفی اضافه کرد: هر جا دیپلماسی سیاسی رونق بگیرد، سبب توسعه رونق اقتصادی می‌شود که در این بخش کشور ترکمنستان نمونه مشخص است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha