زنجان - ایرنا - کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیمارهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: ۶۶۶ هزار و ۴۲۶ نفر از گروه هدف پویش ملی سلامت در این استان شرکت کردند که از این تعداد ۱۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر مبتلا به پیش فشار خون (فشار خون مرزی به بالا) تشخیص داده شدند.

تورج جلالیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا روز گذشته ۸۴ درصد گروه هدف(۱۸ سال و بالاتر) در پویش غربالگری فشار خون و دیابت شرکت کردند که این تعداد از مشارکت فعالانه آنان حکایت دارد.

وی اظهار داشت: بر این اساس از افراد غربالگری شده ۵۹ هزار و ۲۷۱ نفر دارای سابقه بیماری فشار خون قبلی و ۶ هزار و ۹۴۹ نفر مشکوک به فشارخون (افراد دارای فشار خون بالا) بودند.

این کارشناس ادامه داد: همچنین ۲۷ هزار و ۵۴۲ نفر دارای سابقه بیماری دیابت قبلی، ۳۰ هزار و ۷۵۹ نفر پره دیابتیک و چهار هزار و ۴۹ نفر مشکوک به دیابت (افراد دارای قند خون بالا) شناسایی شدند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح تا پایان دی ماه جاری به پایان می رسد، گفت: پس از اتمام این طرح، غربالگری فشار خون، قند خون و حتی چربی خون افراد بالای ۳۰ سال از طریق انجام برنامه خطر سنجی در مراکز بهداشت به صورت مستمر ادامه خواهد یافت.

به گفته این مسوول، پایش و مراقبت های لازم از بیماران دیابتی و فشار خون انجام خواهد شد.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیمارهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان یادآور شد: امیدواریم با اطلاع رسانی خوب رسانه های گروهی افراد باقی‌مانده هدف در این طرح شرکت کنند.

طرح پویش ملی سلامت همزمان با سراسر کشور در استان زنجان در حال اجراست و گروه هدف این پویش، شهروندان ۱۸ سال به بالا و زنان باردار هستند.

۷۹۶ هزار و ۳۳۳ نفر از جمعیت استان زنجان جامعه هدف طرح ملی غربالگری فشار خون و دیابت در استان زنجان هستند.

زمان اجرای این طرح از ۲۰ آبان تا پایان دی ماه جاری است.