تهران- ایرنا- برخی منابع سیاسی به بررسی موضع آمریکا در منطقه اشاره کردند که از یکسو خواهان گشوده نشدن جبهه لبنان است و از سوی دیگر، دریای سرخ را بی ثبات کرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه النشره لبنان در مطلبی با اشاره به تحولات منطقه و سیاست آمریکا در قبال آن آورده است: در روزهای گذشته سئوالات زیادی درباره دیدگاه آمریکا در منطقه خاورمیانه مطرح شده زیرا از یکسو اقدام به اعزام «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «عاموس هوکشتاین» مشاور رئیس جمهور این کشور برای ممانعت از گسترش دامنه جنگ در جبهه لبنان و محدود ماندن دامنه جنگ به جبهه غزه شده و از سوی دیگر به انصارالله یمن به همراه انگلیس حمله می‌کند و این واکنش یمن و به تبع آن گشوده شدن دامنه درگیری در دریای سرخ را به همراه دارد.

برخی منابع سیاسی درباره این سیاست آمریکا به النشره اعلام کردند که اتخاذ این موضع از جانب واشنگتن را می‌توان از دو زوایه بررسی کرد؛ نخست اینکه نمی‌خواهد دامنه جنگ در جنوب لبنان و غزه گسترش یابد، زیرا این امر این کشور را مجبور به مداخله در نبرد به طور مستقیم خواهد کرد و در مرحله کنونی، این را به سبب تبعات آن نمی‌خواهد و تحرکات واشنگتن تلاشی برای حفظ وجهه جهانی آمریکاست.

منابع یادشده افزودند: آمریکا به شدت در بحران واقعی گرفتار شده زیرا تل آویو با خواسته های آن درباره انتقال به مرحله سوم از عملیات نظامی در غزه توجهی ندارد که این موضوع به اختلافات داخلی در اسراییل مربوط می شود. برخی اخبار از روابط بحرانی میان بایدن و نتانیاهو حکایت دارد.

این منابع سیاسی در ادامه به موضع حزب الله در قبال تحرکات هوکشتاین پرداخته و اعلام کردند که حزب الله بر معادله معروف تاکید کرده است؛ یعنی جبهه لبنان به جنگ غزه گره خورده، جنگ غزه باید متوقف شود و حزب الله آماده همه سناریوها است.

منابع مذکور در ادامه به فشارهایی که کابینه رژیم صهیونیستی با آن در زمینه جبهه لبنان رو به روست و احتمال نبرد تمام عیار در این جبهه اشاره کرده اند، به ویژه آنکه تل آویو بر دامنه حملات خود به جنوب لبنان افزوده و حزب الله هم واکنش نشان داده است.

این منابع درباره اقدامات آمریکا در دریای سرخ و علیه یمن نیز اعلام کردند که این اقدامات فقط به سبب جنگ غزه نیست، بلکه به خاطر حفظ جایگاه جهانی واشنگتن است، زیرا اقدامات ارتش یمن در کنار آنچه در جریان عملیات طوفان الاقصی رخ داد، این برداشت را به وجود می آورد که آمریکا توان حمایت از متحدانش را ندارد که این وضعیت بر موضع متحدان دیگرش در مناطق مختلف جهان تاثیر می گذارد.