تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر فلسطینی به اهداف آمریکا از جنگ علیه ارتش یمن اشاره و اعلام کرد: واشنگتن به دنبال سیطره بر مسیرهای انرژی است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «بهیج سکاکینی» تحلیلگر و شخصیت آکادمیک فلسطینی در مطلبی در رای الیوم درباره حملات آمریکا و انگلیس به یمن نوشت: کاملا آشکار است که حمله غیرقابل توجیه واشنگتن و لندن به یمن در راستای راهبرد آمریکا برای بی ثباتی در منطقه است. بی ثباتی در منطقه به نفع آمریکا و شرکت های نظامی این کشور است که با خون و بحران در دنیا زنده هستند.

وی با بیان اینکه حمله آمریکا به یمن فقط در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی که در باتلاق غزه گرفتار شده، نیست، افزود: این حمله اهدافی فراتر از آن دارد و در راستای ممانعت از پایان جنگ یمن پس از بروز نشانه های مثبت مذاکرات با عربستان است که به دنبال خروج از باتلاق یمن است. این روند به نفع آمریکا و متحدان غربی آن نیست. عربستان به دنبال فارغ شدن از جنگ یمن به شکل نهایی برای توسعه نقش خود در منطقه و نیز برداشتن بار سنگین از روی خزانه ریاض است.

این تحلیلگر ادامه داد: از نگاه آمریکا، مشارکت یمن در جنگ غزه به افزایش نقش این کشور در منطقه و تبدیل شدن به بازیگر اساسی منجر خواهد شد که تقویت محور مقاومت در منطقه را به دنبال دارد و خوشایند آمریکا و غرب و متحدان منطقه ای آن نیست.

سکاکینی اضافه کرد: یمن موقعیت جغرافیایی راهبردی در تنگه باب المندب دارد که نفتکش ها از آن عبور می‌کنند. همچنین دریای سرخ منتهی به کانال سوئز محل عبور کالاهاست و کشتی ها به جای دور زدن آفریقا از دریای سرخ عبور می‌کنند. همچنین یمن در دریای عرب و خلیج عدن و حتی بخشی از اقیانوس هند سیطره دارد که همه اینها موجب اهمیت راهبردی یمن در تجارت جهانی و مسیرهای انتقال انرژی است و آمریکا به دنبال سیطره بر این مسیرهای راهبردی انرژی است.

وی با بیان اینکه آمریکا فقط به دنبال کنترل چاه‌ها و منابع نفتی منطقه نیست، اظهار داشت: واشنگتن به دنبال سیطره بر مسیرهای انرژی است. یمن همچین مشرف به شاخ آفریقاست که منطقه راهبردی است.

این تحلیلگر بیان کرد: منطقه خلیج فارس میدانی برای رقابت میان آمریکا از یکسو و روسیه و چین از سوی دیگر است و نفوذ روسیه و چین تهدید کننده منافع آمریکا در منطقه خلیج فارس است که سالها آمریکا آن را حیاط خلوت خود می‌دانست، اما با افول هیمنه آمریکا در عرصه جهانی و حتی منطقه ای، برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به سمت شرق متمایل شدند و این با کاهش نقش آمریکا بیشتر هم می شود.

سکاکینی با اشاره به شکست آمریکا در اوکراین، افزود: آمریکا با حمله به دنبال منحرف کردن نگاه‌ها از شکست و ناکامی در اوکراین است.

این تحلیلگر با اشاره به ائتلاف آمریکایی ضد یمن در دریای سرخ نوشت: این ائتلاف در عمل فقط آمریکا و انگلیس را شامل می شود و کشورهای غربی، عربی و منطقه از پیوستن به این ائتلاف سرباز زده‌اند. کشورهای عربی و منطقه ای این ائتلاف را عامل جنگ منطقه ای قلمداد کرده‌اند. با این حال آمریکا به دنبال این است که وانمود کند که همچنان حاکم عرصه بین المللی است.