۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85355723
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پشت پرده حمله آمریکا به یمن چیست؟

۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰
کد خبر: 85355723
پشت پرده حمله آمریکا به یمن چیست؟

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر فلسطینی به اهداف آمریکا از جنگ علیه ارتش یمن اشاره و اعلام کرد: واشنگتن به دنبال سیطره بر مسیرهای انرژی است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «بهیج سکاکینی» تحلیلگر و شخصیت آکادمیک فلسطینی در مطلبی در رای الیوم درباره حملات آمریکا و انگلیس به یمن نوشت: کاملا آشکار است که حمله غیرقابل توجیه واشنگتن و لندن به یمن در راستای راهبرد آمریکا برای بی ثباتی در منطقه است. بی ثباتی در منطقه به نفع آمریکا و شرکت های نظامی این کشور است که با خون و بحران در دنیا زنده هستند.

وی با بیان اینکه حمله آمریکا به یمن فقط در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی که در باتلاق غزه گرفتار شده، نیست، افزود: این حمله اهدافی فراتر از آن دارد و در راستای ممانعت از پایان جنگ یمن پس از بروز نشانه های مثبت مذاکرات با عربستان است که به دنبال خروج از باتلاق یمن است. این روند به نفع آمریکا و متحدان غربی آن نیست. عربستان به دنبال فارغ شدن از جنگ یمن به شکل نهایی برای توسعه نقش خود در منطقه و نیز برداشتن بار سنگین از روی خزانه ریاض است.

این تحلیلگر ادامه داد: از نگاه آمریکا، مشارکت یمن در جنگ غزه به افزایش نقش این کشور در منطقه و تبدیل شدن به بازیگر اساسی منجر خواهد شد که تقویت محور مقاومت در منطقه را به دنبال دارد و خوشایند آمریکا و غرب و متحدان منطقه ای آن نیست.

سکاکینی اضافه کرد: یمن موقعیت جغرافیایی راهبردی در تنگه باب المندب دارد که نفتکش ها از آن عبور می‌کنند. همچنین دریای سرخ منتهی به کانال سوئز محل عبور کالاهاست و کشتی ها به جای دور زدن آفریقا از دریای سرخ عبور می‌کنند. همچنین یمن در دریای عرب و خلیج عدن و حتی بخشی از اقیانوس هند سیطره دارد که همه اینها موجب اهمیت راهبردی یمن در تجارت جهانی و مسیرهای انتقال انرژی است و آمریکا به دنبال سیطره بر این مسیرهای راهبردی انرژی است.

وی با بیان اینکه آمریکا فقط به دنبال کنترل چاه‌ها و منابع نفتی منطقه نیست، اظهار داشت: واشنگتن به دنبال سیطره بر مسیرهای انرژی است. یمن همچین مشرف به شاخ آفریقاست که منطقه راهبردی است.

این تحلیلگر بیان کرد: منطقه خلیج فارس میدانی برای رقابت میان آمریکا از یکسو و روسیه و چین از سوی دیگر است و نفوذ روسیه و چین تهدید کننده منافع آمریکا در منطقه خلیج فارس است که سالها آمریکا آن را حیاط خلوت خود می‌دانست، اما با افول هیمنه آمریکا در عرصه جهانی و حتی منطقه ای، برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به سمت شرق متمایل شدند و این با کاهش نقش آمریکا بیشتر هم می شود.

سکاکینی با اشاره به شکست آمریکا در اوکراین، افزود: آمریکا با حمله به دنبال منحرف کردن نگاه‌ها از شکست و ناکامی در اوکراین است.

این تحلیلگر با اشاره به ائتلاف آمریکایی ضد یمن در دریای سرخ نوشت: این ائتلاف در عمل فقط آمریکا و انگلیس را شامل می شود و کشورهای غربی، عربی و منطقه از پیوستن به این ائتلاف سرباز زده‌اند. کشورهای عربی و منطقه ای این ائتلاف را عامل جنگ منطقه ای قلمداد کرده‌اند. با این حال آمریکا به دنبال این است که وانمود کند که همچنان حاکم عرصه بین المللی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha