به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا زاکانی روز سهشنبه در مراسم رونمایی از ۱۰۰ دستگاه تاکسی برقی افزود: شهر تهران از یک عقب ماندگی در طرح حمل و نقل عمومی برخودار بود و در این ۲ سال اگر همت دولت نبود نمیتوانستیم اقدامات جدی و اساسی در این بخش انجام دهیم.
وی با بیان اینکه ۶۶ درصد سفرهای شهروندان تهرانی از طریق خودروهای شخصی صورت میگیرد، اظهار کرد: این آمار برای پایتخت اصلا خوب نیست و باید در زمینه توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی اقداماتی انجام دهیم و یک انقلابی در این بخش صورت گیرد.
شهردار تهران با بیان اینکه انقلابی در زیرساختهای حمل و نقل عمومی در حال انجام است، ادامه داد: تکمیل خطوط ۶ و هفت مترو با جدیت دنبال میشود و احداث خطوط جدید هشت و ۹ و همچنین ۱۰ نیز در حال برنامه ریزی و اجرا است.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز کار بزرگی انجام شد و همت دولت معطوف به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی قرار گرفت.
به گفته وی، در حوزه واگن نیز یک هزار و ۷۱ واگن از سنخ داخلی سازی ۵۱ درصد و ۱۱۳ واگن از سنخ ۸۵ درصد از سال آینده خواهیم داشت.
وی یادآور شد: این اعداد نشان دهنده فراتر از ۲۵ سال واگنی است که وارد شهر تهران شده البته از سال آینده غیر از یک رام هشت واگنه که در حال فعالیت در مترو است که افتخار ما است و سه رام دیگر نیز بدنه آن در حال آماده شدن است که در واقع تعداد آن به ۲۱ واگن میرسد در موضوع ورود واگن، هشت رام واگن کامل، ۱۰ رام قطعات و یک هزار و ۱۷۱ واگن نیز داخلی سازی ۵۵ درصد میشود و یک انقلاب در این مسیر خواهیم داشت.
زاکانی افزود: علاوه بر این به سایر الگوهای حمل و نقلی نیز از جمله تراموا توجه داریم که در مسیر تصویب قرار دارد.
وی اضافه کرد: دو سال و سه ماه و ۱۵ روز قبل که به شهرداری آمدیم تعداد اتوبوسهای فعال در خطوط ۸۸۰ اتوبوس بود و مجموع اتوبوسهای فعال یک هزار و ۸۶۹ دستگاه بود.
وی با بیان اینکه تهران حدود ۱۰ هزار اتوبوس میخواهد، ادامه داد: چطور میشود حمل و نقل ما ۸۸۰ اتوبوس فعال در خط داشته باشد البته الان ۲ هزار و ۸۸۰ دستگاه اتوبوس در خط فعال داریم و به زودی ۴۰۰ دستگاه نیز اضافه میشود.
زاکانی افزود: برای واردات ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس قرارداد بستیم و برای ۲ هزار و ۱۹۴ دستگاه نیز قرارداد داخلی داریم که از مجموع این تعداد ۲ هزار و ۶۹۴ دستگاه برقی است همچنین دنبال میکنیم که یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین موجود را از طریق شرکتهای دانش بنیان به برقی تبدیل کنیم.
شهردار تهران تاکید کرد: بخش دوم کار نیز شامل ۱۰ هزار دستگاه ون برقی و ۲۵ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی است.
به گفته زاکانی، بستهای را با وزارت صمت تعریف کردیم که شامل ۲ هزار و ۱۹۴ دستگاه اتوبوس برقی است البته غیر از ۵۰۰ اتوبوسی که با بخش داخلی قرارداد برقی سازی بستیم.
وی گفت: در واقع عدد مجموع ما چهار هزار و ۶۹۴ دستگاه اتوبوس است غیر از ۷۰۰ اتوبوس نو که وارد شده و باعث میشود نوسازی اساسی در اتوبوسرانی انجام شود.
وی افزود: این اقدامات باعث میشود سال آینده بتوانیم بگوییم بالغ بر ۶ هزار اتوبوس داریم.
شهردار تهران گفت: یکی از تصمیمات وزیر صمت این بود که حدود ۴۹ هزار تاکسی برقی را شرکتهای خصوصی که توان تولید داخلی آن را دارند در چرخه تاکسیرانی تهران استفاده شود البته با مالکیت خودشان و تحت نظارت تاکسیرانی تهران.
زاکانی ادامه داد: ۷۸ هزار تاکسی و ون داریم که حدود ۹۶ درصد آنها فرسوده است و با استفاده از شرکتهای اینترنتی و تبدیل تاکسیرانی به شرکت میتوان کاری کرد که رانندهها سهامدار شرکت شوند و کار حرفهای دقیق مبتنی بر ارائه خدمت داشته باشند.
شهردار تهران افزود: شورای شهر در سال گذشته قریب نیمی از بودجه را برای حمل و نقل گذاشت و برای سال آینده ۶۹ هزار میلیارد تومان گذاشتیم که این عدد با واردات خارجی چند برابر خواهد شد.
وی تاکید کرد: یک هزار و ۶۷۰ میلیون یورو عدد بسته خودرویی ما در این حوزه است و این عدد به بودجه بیان شده اضافه میشود.
مدل واگذاری تاکسی در پایتخت تغییر میکند
شهردار تهران در جمع خبرنگاران گفت: مدل واگذاری در حال تغییر است در تاکسیهای امروز قیمت معنا ندارد به این دلیل که ۹ شرکت برای ارائه خدمت کار حرفهای میکنند.
زاکانی با بیان اینکه ۴۹ هزار دستگاه خودروی برقی در ۹ شرکت ثبت سفارش شده است، اظهار کرد: این خودروها در آینده داخلی سازی میشود و بعد به بخش خصوصی واگذار میشود.
به گفته وی، قیمت این خودرو نزدیک به ۲۰ هزار دلار است که حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ ریال برآورد میشود.
شهردار تهران افزود: دولت از ماده ۱۲ برای این امر تسهیلات در نظر میگیرد و شهرداری نیز بر اساس قدر السهمی که از دولت گرفته خودرو از چین وارد میکند.
زاکانی یادآور شد: عمده واردات آن در ۶ ماه اول سال آینده است البته باید شرکتی تاسیس شود که مدل خدمتگذاری در تاکسیرانی را تغییر دهد و راننده هم قدر السهم و سود سالانه ببرد هم حقوق ماهانه ضمن اینکه آنچه مهم است این است که به رانندگان خدمت ارائه کنیم.
قیمت تاکسی های تمام برقی کرمان موتور یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون
بر اساس این گزارش، امروز اولین سری تاکسی های تمام برقی کرمان موتور با حضور وزیر صمت به شرکت تاکسیرانی تحویل داده شد.
شرکت کرمان موتوردر فاز اول تعداد ۴۰۰ دستگاه کی ام سی J۷ EV تحت عنوان E۵۰A را به عنوان اولین تاکسی تمام برقی طی مراسمی تحویل تاکسیرانان تهران داد؛ این خودروها توسط شرکت خدمات بین الملل کرمان خودرو با همکاری شاتل و توسط اپلیکیشن شهرزاد سازمان تاکسیرانی ارائه خدمات خواهد کرد.
این تاکسی ها به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت و قیمت آن یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان برآورد شده که طبق اعلام مسوولان قرار است دولت یارانه ای را بابت خرید این تاکسی ها (احتمالا ۵۰ درصد مبلغ خودرو) به متقاضیان پرداخت کند. همچنین بحث هایی مبنی بر لغو اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خریداران این خودروها مطرح است.
در مرحله اول ۱۰۰ دستگاه تاکسی طی دو تا سه هفته آینده پلاک گذاری شده و در سطح شهر به ارائه خدمات می پردازند. از این تاکسی ها در مسیر ونک به تجریش و همچنین یک مسیر تاکسیرانی غرب به شرق استفاده خواهد شد.
مشخصات فنی کی ام سی J۷ EV
حداکثر قدرت این خودرو ۱۴۲ کیلووات و حداکثر گشتاور ۳۴۰ نیوتون متر است. مسافت قابل پیمایش با این خودرو بین ۴۰۱ الی ۵۰۰ کیلومتر بوده و نوع باطری این خودرو LFP است. نیروی حاصل از موتور الکتریکی از طریق یک جعبه دنده تکسرعته به چرخهای جلو منتقل میشود.
کی ام سی J۷ EV مجهز به ۶ کیسه هوا، ای بی اس، ای بی دی، سیستم کنترل پایداری الکترونیک، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، اتوهلد، ورود بدون کلید، فرمان برقی و ... است.
سیستم تغذیه J۷ برقی شامل یک باتری ۵۰.۱ کیلووات ساعتی است که بر اساس استانداردهای رسمی چین برای خودروهای برقی طراحی و ساخته شده است. این باتری از فناوری آبخنک بهره میبرد که باعث عملکرد پایدار آن در شرایط آب و هوایی مختلف میشود.
به لحاظ طراحی، این خودرو دارای طراحی به روز و عامه پسندی است که خود امتیاز مثبتی برای این خودرو است. از نکات جالب در طراحی ظاهری این خودرو می توان به قرار گیری درگاه شارژ باتری ها درون جلو پنجره اشاره کرد.
میزان پیمایش این خودرو با یک مرتبه شارژ چیزی حدود ۴۰۲ کیلومتر خواهد بود که با توجه به شرایط مسیر، تعداد سرنشینان و... در عمل به کمتر از این خواهد رسید. در مورد حداکثر زمان مورد نیاز برای شارژ باتری جک جی ۷ برقی، طبق اعلام شرکت سازنده، چیزی حدود ۸.۵ ساعت زمان نیاز است تا شارژ باتری از ۱۵ درصد تا ۱۰۰ در صد برسد. مدت زمان لازم برای شارژ باتری بین ۳۰ تا ۸۰ درصد نیز حدود ۴۸ دقیقه برآورد شده است.
باتری این خودرو به مدت ۵ سال و یا ۲۰۰ هزار کیلونتر توسط شرکت کرمان موتور گارانتی می شود.