به گزارش خبرنگار ایرنا، در یکی دیگر از رویدادهای امید و افتخار مدیریت شهری پایتخت روز سهشنبه این بار از ۱۰۰ تاکسی برق رونمایی شد که خبر خوبی برای پایتخت نشینان است چرا که پس از سالها ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت برقی میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص رونمایی از این تاکسیهای برقی ساخت داخل گفت: حدود ۴۹ هزار دستگاه خودروی برقی را ۹ خودروساز به کشور وارد میکنند و موظف هستند از این خودروها تحت ناوگان تاکسیرانی استفاده کنند که در این راستا با شرکت کرمان خودرو و هشت شرکت دیگر قراردادی مشابه خواهیم داشت.
محسن هرمزی افزود: اینها قرار است وارد چرخه بومی سازی شوند و تا پایان سال وارد ناوگان میشوند که ما به تدریج خودروهای فرسوده را با ۲۵ هزار دستگاهی که شهرداری با توجه به سفری که پکن داشت به شهر اضافه کند، جا به جا میکنیم و این تعداد هم مضاف بر وعده قبلی است.
سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز گفت: از سال گذشته تاکنون چهار هزار دستگاه تاکسی فرسوده پایتخت نوسازی شده است.
شادی ملکی گفت: مهمترین دغدغه پایتخت نشینان به موضوع آلودگی هوا مربوط است و برای اینکه بتوانیم میزان آلودگی را کاهش دهیم باید به سمت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برویم.
وی اظهار کرد: در سالهای اخیر شهر تهران در توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی اقدام جدی نشده بود که در این ۲ سال اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: تاکسی سهم ۱۸ درصدی در حمل و نقل تهران به خود اختصاص داده که این ناوگان از فرسودگی رنج میبرد.
وی گفت: با انعقاد قراردادهایی که با چین بسته شد ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی به مرور به شهر وارد خواهد شد و به زودی شاهد تغییر خدمت رسانی در این حوزه خواهیم بود.
مالکی اظهار کرد: باتوجه به تدبیر شهردار از امروز ساز و کار ورود تاکسی برقی به پایتخت دنبال خواهد شد امروز شاهد ورود خودروهای برقی به تهران هستیم و اقدامات خوبی برای ۸۰ هزار تاکسی شهر تهران داریم.
وی با بیان اینکه ۳۴ هزار دستگاه تاکسی خطی داریم که نیمی از اینها فرسوده است، ادامه داد: با انعقاد قراردادهایی که با صندوق کار و امید داشتیم تسهیلات خوبی به رانندگان داده میشود.
وی تاکید کرد: تفاهم نامه ورود ۲۵ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰ هزار دستگاه ون برقی به امضا رسیده که در فاز اول تعدادی از تاکسیهای برقی رونمایی خواهد شد.
مالکی با بیان اینکه خودروهای برقی نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد، گفت: استفاده از فناوریهای نوین مورد تاکید مدیریت شهری پایتخت است که تسهیلات ویژهای برای نوسازی و برقی سازی به تاکسیرانی تعلق خواهد گرفت.
به گفته وی، مدیریت شهری با تسهیلات ۶۰ ماهه با سود هشت درصدی و با زمان تنفس سه ساله در مسیر نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، بیش از ۷۰ هزار تاکسیران در پایتخت فعال است که بیش از نیمی از این ناوگان فرسوده است.
مدیریت شهری جدید را با ۵۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده تحویل گرفتیم
رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: این دوره از مدیریت شهری پایتخت را با ۵۰ هزار تاکسی فرسوده تحویل گرفتیم اما همت بالای شهردار تهران نوید بخش یک تحول بزرگ و چشمگیر در موضوع ناوگان تاکسی و حمل ونقل است.
میثم مظفر افزود: سازمان تاکسیرانی ظرفیتهای بزرگی دارد که اگر تبدیل به فعل شود می تواند تحول چشمگیری ایجاد کند.
وی ادامه داد: در شورای شهر تهران در برنامه چهارم تحول هدف گذاری کردیم که سالیانه حداقل پنج هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم و این فرسودگی موجود در تاکسیها ناشی از این است که در دوره قبلی مدیریت شهری کار جدی در این زمنیه انجام نشد.
قیمت تاکسی های تمام برقی کرمان موتور یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون
بر اساس این گزارش، امروز(سه شنبه) اولین سری تاکسی های تمام برقی کرمان موتور با حضور وزیر صمت به شرکت تاکسیرانی تحویل داده شد.
شرکت کرمان موتوردر فاز اول تعداد ۴۰۰ دستگاه کی ام سی J۷ EV تحت عنوان E۵۰A را به عنوان اولین تاکسی تمام برقی طی مراسمی تحویل تاکسیرانان تهران داد؛ این خودروها توسط شرکت خدمات بین الملل کرمان خودرو با همکاری شاتل و توسط اپلیکیشن شهرزاد سازمان تاکسیرانی ارائه خدمات خواهد کرد.
این تاکسی ها به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت و قیمت آن یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان برآورد شده که طبق اعلام مسوولان قرار است دولت یارانه ای را بابت خرید این تاکسی ها (احتمالا ۵۰ درصد مبلغ خودرو) به متقاضیان پرداخت کند. همچنین بحث هایی مبنی بر لغو اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خریداران این خودروها مطرح است.
در مرحله اول ۱۰۰ دستگاه تاکسی طی دو تا سه هفته آینده پلاک گذاری شده و در سطح شهر به ارائه خدمات می پردازند. از این تاکسی ها در مسیر ونک به تجریش و همچنین یک مسیر تاکسیرانی غرب به شرق استفاده خواهد شد.
مشخصات فنی کی ام سی J۷ EV
حداکثر قدرت این خودرو ۱۴۲ کیلووات و حداکثر گشتاور ۳۴۰ نیوتون متر است. مسافت قابل پیمایش با این خودرو بین ۴۰۱ الی ۵۰۰ کیلومتر بوده و نوع باطری این خودرو LFP است. نیروی حاصل از موتور الکتریکی از طریق یک جعبه دنده تکسرعته به چرخهای جلو منتقل میشود.
کی ام سی J۷ EV مجهز به ۶ کیسه هوا، ای بی اس، ای بی دی، سیستم کنترل پایداری الکترونیک، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، اتوهلد، ورود بدون کلید، فرمان برقی و ... است.
سیستم تغذیه J۷ برقی شامل یک باتری ۵۰.۱ کیلووات ساعتی است که بر اساس استانداردهای رسمی چین برای خودروهای برقی طراحی و ساخته شده است. این باتری از فناوری آبخنک بهره میبرد که باعث عملکرد پایدار آن در شرایط آب و هوایی مختلف میشود.
به لحاظ طراحی، این خودرو دارای طراحی به روز و عامه پسندی است که خود امتیاز مثبتی برای این خودرو است. از نکات جالب در طراحی ظاهری این خودرو می توان به قرار گیری درگاه شارژ باتری ها درون جلو پنجره اشاره کرد.
میزان پیمایش این خودرو با یک مرتبه شارژ چیزی حدود ۴۰۲ کیلومتر خواهد بود که با توجه به شرایط مسیر، تعداد سرنشینان و... در عمل به کمتر از این خواهد رسید. در مورد حداکثر زمان مورد نیاز برای شارژ باتری جک جی ۷ برقی، طبق اعلام شرکت سازنده، چیزی حدود ۸.۵ ساعت زمان نیاز است تا شارژ باتری از ۱۵ درصد تا ۱۰۰ در صد برسد. مدت زمان لازم برای شارژ باتری بین ۳۰ تا ۸۰ درصد نیز حدود ۴۸ دقیقه برآورد شده است.
باتری این خودرو به مدت ۵ سال و یا ۲۰۰ هزار کیلونتر توسط شرکت کرمان موتور گارانتی می شود.
نظر شما