به گزارش ایرنا، کهگیلویه وبویراحمد گرچه قدمتی به وسعت تاریخ دارد اما محرومیت های عمیق و مشکلات زیرساختی به ویژه در مناطق روستایی و عشایری تا حد قابل ملاحظه ای بر سایر ظرفیت ها و استعدادهای این منطقه سایه افکنده است.
این استان از جمله استان های کوهستانی ایران است و به دلیل کوهستانی بودن روند توسعه آن به کندی پیش می رفت و در سال های اخیر با برنامه ریزی دولت در توسعه آسفالت راه روستایی مسیر آبادانی روستاها فراهم شده است.
آثار مثبت و امیدآفرین برنامه های دولت با اجرای آسفالت راه روستایی در جای جای کشورمان از جمله برای مردم کهگیلویه و بویراحمد ملموس و نمایان شده است.
۴۴ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد روستایی و ۵۶ درصد شهری است و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت ۷۳۰هزار نفری استان در روستاها زندگی می کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اساسی ترین مشکل روستاها و عشایر این استان نبود جاده دسترسی و تأمین آب شرب بوده و رفع این نقیصه نیازمند تخصیص اعتبارات کلان است.
سید علی احمدزاده افزود: بسیاری از مناطق محروم استان در زمینه راه های روستایی با مشکل مواجهند به گونه ای که بسیاری از آن ها شامل زیلایی، سیلاب و کلوار، پهنوک، انتهای دیشموک و انتهای لنده، پیچاب، جلاله، طسوج و امامزاده علی و دیگر مناطق فاقد راه آسفالته هستند.
۱۳۵ پروژه بهسازی و آسفالت راه روستایی در استان فعال است
۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه در استان وجود دارد که از این مقدار چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۲۷۰ کیلومتر راه شوسه است.
طبق گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، اولویت این اداره ایمن سازی راههای اصلی، بزرگراهی و روستایی بالای ۲۰ خانوار است و تعهد ما برای راههای روستایی ۵۰۰ کیلومتر است.
۱۳۵ پروژه بهسازی و آسفالت راه روستایی با اعتباری افزون بر هفت هزار و ۸۸ میلیارد ریال در استان فعال است.
حمید رضا پیمانجو افزود: در حوزه ساخت پاسگاهها و تعمیرات ایستگاههای پلیس راه با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان و در حوزه تعمیرات و بهسازی راهدارخانه ها ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده است و هم اکنون پروژه ها در این حوزه با جدیت در جریان است.
راه ارتباطی ۱۵۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد آسفالت شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات بهسازی و روکش آسفالت ۱۵۰ قطعه راه روستایی در نقاط مختلف استان پایان یافت.
پیمانجو اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ کیلومتر، سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۰ کیلومتر و از ابتدای امسال تاکنون ۱۷۵ کیلومتر راه روستایی احداث و آسفالت شده است و دیگر طرحهای بهسازی جادهها در حال انجام است.
وی افزود: آسفالت هر کیلومتر راه روستایی در استان حدود ۴۰ میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مسیرهای خاکی روستاهای استان به طول یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر است که نیاز به آسفالت دارند.
پیمانجو ادامه داد: بیشتر این راه های خاکی در استان در شهرستان های مارگون و کهگیلویه هستند و راه های روستایی مارگون نیاز به توجه ویژه ای دارد.
وی به طرح بهسازی جاده دهستان زیلایی به عنوان مهمترین جاده روستایی استان گریزی زد و گفت: بخشی از این جاده توسط پیمانکار در حال انجام است بخشی دیگر به دلیل شرایط آب و هوایی و رطوبت هم اکنون با محدودیت زمان در حال انجام است و بخش دیگری نیز با تخصیص اعتبارات دور دوم سفر هیات دولت اجرایی میشود.
اقدامات راهداری در حوزه های دیگر
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مجموع ۸۸۷ نقطه حادثه خیز در کشور ۱۳ نقطه مربوط به استان است که باید اصلاح شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه شناسایی نقاط حادثه خیز استان در کمیسیون راه کشور شناسایی، تایید و تصویب میشود، گفت: ۱۳ نقطه مربوط به استان است که باید تا پایان امسال پنج نقطه اصلاح شود.
پیمانجو افزود: اصلاح و بهسازی سه نقطه با پیشرفت ۲۵ تا ۴۰ درصد در دستور کار و هم اکنون در حال اجرا است که تلاش میشود ۲ نقطه دیگر نیز با تخصیص اعتبارات تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
وی همچنین از اجرای طرح بهسازی، خط کشی، روشنایی ابنیه غنی و روکشهای حفاظتی در جاده پاتاوه به دهدشت به عنوان یکی از شاهراههای کشور خبر داد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: کار در این محور هم زمان بر و هم هزینه بر است و هم اکنون این اقدامات همراه با زیباسازی تونلهای این مسیر در حال انجام است.
وی تصریح کرد: کار بهسازی ۲ تقاطع غیر هم سطح در جاده پاتاوه به دهدشت از جمله تقاطع روستای گندی خوری و دهدشت به سوق با انعقاد قرارداد با پیمانکار در حال انجام است.
پیمانجو همچنین از نصب ۶ هزار و ۳۰۰ تابلوی هشدار دهنده از ابتدای امسال تاکنون در جادههای استان خبرداد و افزود: در این مدت همچنین ۶۵ کیلومتر روکش آسفالت، درزگیری ۳۳ کیلومتر و خط کشی هزار و ۹۰ کیلومتر از راههای اصلی و فرعی انجام شده است.
بدون تردید با توسعه راه های روستایی و سرازیر کردن امکانات به این مناطق محروم اما زرخیز شاهد مهاجرت معکوس، تشویق مردم در این روستاها و حتی کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.
استان کهیگلویه و بویراحمد با داشتن ۲ هزار و ۲۳۲ روستا و با جمعیتی قریب به ۳۱۵ هزار و ۴۸۶ نفر ، بیش از ۴۴درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد.
بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر دیگر استانهاست.
این یک حقیقت است که هر گاه یک فرد روستایی به میزان کافی بهره مند از امکانات و توزیع عادلانه ثروت ها و منابع باشد هیچگاه آن شخص و یا آن کشاورز و دامدار روستایی مجبور به ترک زادگاه خود نمی شود و زندگی ساده و بی آلایش خود را به یک عمر زندگی در سراب کاذب شهرها واگذار نخواهد کرد.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است.
کهگیلویه و بویراحمد ۶ هزار و ۱۳۹ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و چهارخطه دارد که از این میزان پنج هزار و ۴۲۰کیلومتر آن فرعی و روستایی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.