اجرای هفت هزار میلیارد ریال پروژه بهسازی راه روستایی در کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج- ایرنا- کهگیلویه و بویراحمد استانی با توپوگرافی خاص و کوهستانی است که بیشتر روستاهای آن در مناطق سخت گذر واقع شده و ظرف چند دهه گذشته ۴۰۰ روستای آن به دلیل ناهمواری راه خالی از سکنه شده اما با رویکرد محرومیت زدایی دولت سیزدهم نهضتی در بهسازی و آسفالت راه ها به وجود آمده است.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه وبویراحمد گرچه قدمتی به وسعت تاریخ دارد اما محرومیت های عمیق و مشکلات زیرساختی به ویژه در مناطق روستایی و عشایری تا حد قابل ملاحظه ای بر سایر ظرفیت ها و استعدادهای این منطقه سایه افکنده است.

این استان از جمله استان های کوهستانی ایران است و به دلیل کوهستانی بودن روند توسعه آن به کندی پیش می رفت و در سال های اخیر با برنامه ریزی دولت در توسعه آسفالت راه روستایی مسیر آبادانی روستاها فراهم شده است.

آثار مثبت و امیدآفرین برنامه های دولت با اجرای آسفالت راه روستایی در جای جای کشورمان از جمله برای مردم کهگیلویه و بویراحمد ملموس و نمایان شده است.

۴۴ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد روستایی و ۵۶ درصد شهری است و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت ۷۳۰هزار نفری استان در روستاها زندگی می کنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اساسی ترین مشکل روستاها و عشایر این استان نبود جاده دسترسی و تأمین آب شرب بوده و رفع این نقیصه نیازمند تخصیص اعتبارات کلان است.

سید علی احمدزاده افزود: بسیاری از مناطق محروم استان در زمینه راه های روستایی با مشکل مواجهند به گونه ای که بسیاری از آن ها شامل زیلایی، سیلاب و کلوار، پهنوک، انتهای دیشموک و انتهای لنده، پیچاب، جلاله، طسوج و امامزاده علی و دیگر مناطق فاقد راه آسفالته هستند.

۱۳۵ پروژه بهسازی و آسفالت راه روستایی در استان فعال است

۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه در استان وجود دارد که از این مقدار چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۲۷۰ کیلومتر راه شوسه است.

طبق گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، اولویت این اداره ایمن سازی راه‌های اصلی، بزرگراهی و روستایی بالای ۲۰ خانوار است و تعهد ما برای راه‌های روستایی ۵۰۰ کیلومتر است.

۱۳۵ پروژه بهسازی و آسفالت راه روستایی با اعتباری افزون بر هفت هزار و ۸۸ میلیارد ریال در استان فعال است.

حمید رضا پیمانجو افزود: در حوزه ساخت پاسگاه‌ها و تعمیرات ایستگاه‌های پلیس راه با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان و در حوزه تعمیرات و بهسازی راهدارخانه ها ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده است و هم اکنون پروژه ها در این حوزه با جدیت در جریان است.

راه ارتباطی ۱۵۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد آسفالت شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات بهسازی و روکش آسفالت ۱۵۰ قطعه راه روستایی در نقاط مختلف استان پایان یافت.

پیمانجو اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ کیلومتر، سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۰ کیلومتر و از ابتدای امسال تاکنون ۱۷۵ کیلومتر راه روستایی احداث و آسفالت شده است و دیگر طرح‌های بهسازی جاده‌ها در حال انجام است.

وی افزود: آسفالت هر کیلومتر راه روستایی در استان حدود ۴۰ میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مسیرهای خاکی روستاهای استان به طول یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر است که نیاز به آسفالت دارند.

پیمانجو ادامه داد: بیشتر این راه های خاکی در استان در شهرستان های مارگون و کهگیلویه هستند و راه های روستایی مارگون نیاز به توجه ویژه ای دارد.

وی به طرح بهسازی جاده دهستان زیلایی به عنوان مهم‌ترین جاده روستایی استان گریزی زد و گفت: بخشی از این جاده توسط پیمانکار در حال انجام است بخشی دیگر به دلیل شرایط آب و هوایی و رطوبت هم اکنون با محدودیت زمان در حال انجام است و بخش دیگری نیز با تخصیص اعتبارات دور دوم سفر هیات دولت اجرایی می‌شود.

اقدامات راهداری در حوزه های دیگر

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مجموع ۸۸۷ نقطه حادثه خیز در کشور ۱۳ نقطه مربوط به استان است که باید اصلاح شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه شناسایی نقاط حادثه خیز استان در کمیسیون راه کشور شناسایی، تایید و تصویب می‌شود، گفت: ۱۳ نقطه مربوط به استان است که باید تا پایان امسال پنج نقطه اصلاح شود.

پیمانجو افزود: اصلاح و بهسازی سه نقطه با پیشرفت ۲۵ تا ۴۰ درصد در دستور کار و هم اکنون در حال اجرا است که تلاش می‌شود ۲ نقطه دیگر نیز با تخصیص اعتبارات تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

وی همچنین از اجرای طرح بهسازی، خط کشی، روشنایی ابنیه غنی و روکش‌های حفاظتی در جاده پاتاوه به دهدشت به عنوان یکی از شاهراه‌های کشور خبر داد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: کار در این محور هم زمان بر و هم هزینه بر است و هم اکنون این اقدامات همراه با زیباسازی تونل‌های این مسیر در حال انجام است.

وی تصریح کرد: کار بهسازی ۲ تقاطع غیر هم سطح در جاده پاتاوه به دهدشت از جمله تقاطع روستای گندی خوری و دهدشت به سوق با انعقاد قرارداد با پیمانکار در حال انجام است.

پیمانجو همچنین از نصب ۶ هزار و ۳۰۰ تابلوی هشدار دهنده از ابتدای امسال تاکنون در جاده‌های استان خبرداد و افزود: در این مدت همچنین ۶۵ کیلومتر روکش آسفالت، درزگیری ۳۳ کیلومتر و خط کشی هزار و ۹۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی انجام شده است.

بدون تردید با توسعه راه های روستایی و سرازیر کردن امکانات به این مناطق محروم اما زرخیز شاهد مهاجرت معکوس، تشویق مردم در این روستاها و حتی کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

استان کهیگلویه و بویراحمد با داشتن ۲ هزار و ۲۳۲ روستا و با جمعیتی قریب به ۳۱۵ هزار و ۴۸۶ نفر ، بیش از ۴۴درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد.

بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر دیگر استان‌هاست.

این یک حقیقت است که هر گاه یک فرد روستایی به میزان کافی بهره مند از امکانات و توزیع عادلانه ثروت ها و منابع باشد هیچگاه آن شخص و یا آن کشاورز و دامدار روستایی مجبور به ترک زادگاه خود نمی شود و زندگی ساده و بی آلایش خود را به یک عمر زندگی در سراب کاذب شهرها واگذار نخواهد کرد.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است.

کهگیلویه و بویراحمد ۶ هزار و ۱۳۹ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و چهارخطه دارد که از این میزان پنج هزار و ۴۲۰کیلومتر آن فرعی و روستایی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha