به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار داشت: در سالهای اخیر فرصتهای شغلی جدید و شرایط اقتصادی متغیر کشور، ضرورت بهبود و توسعه مهارتهای شغلی و تخصصی دانشآموختگان را بیشتر کرده است.
معاون وزیر علوم گفت: بهبود کیفیت نیروی کار دانشآموخته از وظایف دانشگاهها و مراکز علمی کشور بوده و باید بیشتر به آن توجه کرد. در سال ۱۴۰۲ به طور میانگین در هر دانشگاه ۱۰۶ دوره مهارتافزایی برگزار شده و بیش از ۲۸۶ هزار دانشجو در هر دانشگاه در این دورهها شرکت کردهاند. از نکات بارز پایش دانشگاه ها میتوان به این اشاره کرد که در سال گذشته هر دانشگاه به طور متوسط ۱۷ دوره از تمام دورههای خود را با همکاری و مشارکت واحدهای صنعتی برگزار کرده که روند افزایشی نسبت به سال گذشته داشته است.
چالشهای موجود در راستای مهارتافزایی و اشتغال فارغالتحصیلان را میتوان ناشی از نبود آمار و اطلاعات بازار کار، ناهمخوانی برنامهها و متون درسی با نیازهای واقعی بازار کار، عدم وجود مهارتهای عمومی و شغل، کمبود فرصتهای تجربه علمی و عدم مشارکت جدی وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی در توسعه و برگزاری دورههای مهارتافزایی دانست. امروز شاهدیم دانشجو با استاندارد بالا در دانشگاهها تربیت میشود ولی بازار کشش جذب این دانشجو را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این راستا کتابی با عنوان مهارتافزایی در دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی از سوی دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد.
کتاب یادشده را در این پیوند ببینید.